مهدی طارمی در کنار زلاتان ابراهیموویچ!

[ad_1]

شوک که به عنوان گل سال اروپا شناخته می شود، حالا به سه گل برتر سال رسیده است و راه را برای بازیکن ایرانی برای تبدیل شدن به بزرگترین قهرمان انفرادی هموار می کند. جوایزی از طرفداران فوتبال و البته پیشکسوتان فیفا.
روز گذشته فیفا از سه نامزد نهایی جایزه پوشکاش از جمله مهدی طارمی به همراه پاتریک چیک و اریک لاملا رونمایی کرد. نام بازیکنانی که سال گذشته در یورو 2020 و لیگ جزیره موفق به گلزنی شدند، برگرفته از برترین مراسم فیفا هستند.

با گل های جزیره و یورو رقابت کنید

پاتریک شیک در اولین دیدار از گروه یورو در ورزشگاه خانگی این تیم در گلاسکو دو بار دروازه اسکاتلند را باز کرد و تیمش را به پیروزی رساند. او در حالی گلزنی کرد که دروازه بان حریف دور از خط دروازه بود و شیک در 45 متر شانس خود را امتحان کرد و موفق به زدن گل شد که به عنوان بهترین گل مسابقات انتخاب شد.

ستاره جمهوری چک با این گل به اولین بازیکن تیم ملی خود تبدیل شد که پس از جام جهانی 2006 در یک تورنمنت معتبر دوبل بازی می کند و از سال 1980 نیز اولین بازیکنی است که از این فاصله در جام ملت های اروپا گلزنی می کند.

گل اریک لاملا در یکی از مهم ترین بازی های فصل تاتنهام در دربی شمال لندن؛ جایی که او توانست به شکلی استثنایی دروازه های آرسنال را باز کند. در این بازی پاس لوکاس مورا در شلوغی محوطه جریمه در حالی به او داده شد که سه بازیکن در حال مهار لاملا بودند و بازیکن آرژانتینی توپ را به صورت دراماتیک به سمت دروازه حریف فرستاد که ضربه محکمی به مدافع آرسنال برخورد کرد. او یکی از بهترین گل های تاریخ لیگ جزیره را به ثمر رساند.

شایان ذکر است، سون هیونگ مین فصل گذشته برای تاتنهام هاتسپر گلزنی کرد و حالا تاتنهام می تواند به اولین تیم تاریخ تبدیل شود که برای دو سال متوالی جایزه پوشکاش را برای بازیکنان خود کسب می کند. اما فوتبال ایران با پیروزی مهدی طارمی برای اولین بار زیباترین گل سال را دریافت کرد.

طارمی با زلاتان ابراهیموویچ؟

این جایزه از سال 2009 به عنوان رئیس فیفا اعلام شده است و توسط سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا پایه گذاری شده است. او این جایزه را به نام فرانسیس پوشکاش، فوق ستاره مجارستانی، بهترین گلزن قرن بیستم، نامگذاری کرد و رقابت جالبی برای بهترین گل سال به وجود آورد.

اولین برنده کریستیانو رونالدو است. بازیکنی که در لیگ قهرمانان اروپا با شوت راه دور دروازه پورتو را باز کرد و آندرس اینیستا (گل چلسی در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا) را جدی ترین حریف خود دید، توانست با اختلافی حدود 2 درصد به پیروزی برسد. همچنین نزدیک ترین رقابت برای دریافت این جایزه است.

تاریخچه جایزه پوشکاش نشان می دهد که مهدی طارمی شانس خوبی برای کسب این جایزه دارد. زلاتان ابراهیموویچ اولین نفری بود که در سال 2013 با یک گل استثنایی به جمع سه تیم برتر رسید و در نهایت نمانیا ماتیچ و نیمار جونیور را شکست داد. گل ماتیچ هم شوت از راه دور بود که نظر داور را جلب نکرد.

دو سال بعد، وندل لیرا، بازیکن برزیلی تیم گویان، با گلزنی در لیگ منطقه ای گوی برزیل، بهترین گل سال را به ثمر رساند. او با ضربه سزار از داخل محوطه جریمه دروازه را باز کرد.

اگرچه ضربه عقرب ژیرو در سال 2017 نیز یک هدف آکروباتیک است و در همان دسته قرار می گیرد، اما این آخرین قیچی چرخشی او در سال 2019 بود. زمانی که «دانیل ژوری» ضربه خود را از داخل محوطه جریمه به صورت آکروباتیک به گوشه مقابل دروازه فرستاد، بهترین گلزن سال معرفی شد. قابل ذکر است که او در لیگی (مجارستان) گلزنی کرد که به معتبری وندل برزیلی نبود، اما به نظر می رسد جایزه پوشکاش فیفا مورد توجه قرار نگرفت.

سومین جایزه پوشکاش آسیایی

در تاریخ جوایز پوشکاش، بازیکنان برزیل بهترین عملکرد را داشته اند و دو بار برنده این جایزه شده اند. یک بار نیمار جونیور و دیگری وندل لیرا.

به استثنای سون هیونگ مین که سال گذشته یک گل تماشایی به ثمر رساند، مهد فیض سوبری نیز در سوپرلیگ مالزی با یک گل از روی ضربه ایستگاهی موفق به کسب این جایزه شد و اکنون می تواند سومین آسیایی و اولین بازیکنی باشد که موفق به این کار شده است. . بازیکنان در دسته غرب باشد که به عنوان بهترین گلزن سال شناخته می شود.

پیش از این گل منچستریونایتد را پورتو بردند و نمانیا ماتیچ و سامیر نصری نیز پای پرتغالی ها را باز کردند تا این جایزه را به پورتو برسانند اما حالا برای اولین بار در تاریخ طارمی می تواند این جایزه انفرادی را به تیمش بدهد.

چه کسی گل پوششی را انتخاب می کند؟

شاید مهمترین سوال این باشد که سازوکار فیفا برای انتخاب برنده چیست. فیفا توضیح می دهد که ابتدا کارشناسان 11 گل برتر سال را شناسایی می کنند و سپس هوادارانی که در سایت رسمی فیفا ثبت نام کرده اند در رای گیری شرکت کرده و سه گل برتر را از این لیست انتخاب می کنند تا نامزدهای اصلی نیز بهترین مراسم را ارائه کنند. امسال. تاکید کنید که برنده از پیروزی خود آگاه نیست و نتیجه را روی صحنه می بیند.

پس از انتخاب سه نامزد اصلی، فیفا دوباره نیمی از حق رای را به هواداران فوتبال و نیمی دیگر را به هیئت داوری 11 نفره متشکل از پیشکسوتان فوتبال می دهد. یعنی هواداران ایرانی با مشارکت خود تا 50 درصد پیروزی مهدی طارمی را تضمین می کنند.

رای دهندگان (هواداران و اسطوره ها) موظفند سه گل را در برگه رای خود ذکر کنند که به ترتیب شامل 5 نمره، 3 نمره و آخرین امتیاز خواهد بود.

پس از محاسبه امتیازات، فیفا از مکانیزم پیچیده ای استفاده خواهد کرد. 13 امتیاز برای نفر اول، 11 امتیاز برای نفر دوم، 9 امتیاز برای نفر سوم و … تا گل یازدهم که با یک امتیاز در انتهای جدول قرار می گیرد. حال اگر دو رای در نظرسنجی برابر باشد، هدف در صورت 5 امتیاز (اولویت اول) بالاتر خواهد بود و در صورت مساوی بودن در این فاکتور، جایزه پوشش با 3 امتیاز (اولویت دوم) به هدف می رسد.

این در حالی است که پیش از این مسئولان فیفا گفته بودند که گل نباید با تقصیر حریف، شانس یا سهل انگاری مدافعان به ثمر برسد که این موضوع در مورد گل طارمی صدق نمی کند و به همین دلیل پیشکسوتان فیفا جذب این گل می شوند. تا اینکه طارمی برنده جایزه پوشکاش شد.

تمرین سه

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما