موج مهاجرت مغزهای رمزارز در حال فرار از ایران

[ad_1]

یکی از اعضای کمیسیون بلاک چین و رمزنگاری سازمان نصر معتقد است که به دلیل عدم سیاست گذاری مناسب در فضای کسب و کار ارزهای دیجیتال، شاهد خروج نخبگان و فرار ذهن ها از کشور هستیم.

به گزارش گسترش نیوز، بازار ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین در ایران توسعه یافته است و خوشبختانه در این زمینه نیروی انسانی نخبه و متخصص داریم اما بلاتکلیفی در سیاست گذاری و قانونگذاری منجر به فرار مغزها و خروج سرمایه از کشور شده است. در این زمینه با یکی از اعضای کمیسیون بلاک چین و کد ارزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت و گو کردیم.

سعید زارع، عضو کمیسیون بلاک و ارز چین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: سرمایه موضوعی سیال و امنیت موضوع مهم سرمایه گذاری است. متأسفانه در ایران با سیاست هایی که اعمال شده ثبات قابل درک در حوزه ارزهای دیجیتال نداریم. ارائه سیاست هایی برای جذب و حمایت از سرمایه های داخلی و خارجی. عدم سیاست گذاری و حداقل عدم رعایت قانون از سوی دولت مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرده است. فعالان ارزهای دیجیتال در شرایط کنونی در تلاش برای نجات جان مردم هستند. کشورهای همسایه در زمینه توسعه کسب و کار جذب سرمایه ایران می شوند. این روند را از امارات، قزاقستان، روسیه و تاجیکستان شاهد هستیم.

فعالیت ایرانیان با هویت خارجی در بازار ارزهای دیجیتال

زارع گفت: به دلیل عدم سیاست گذاری مناسب در فضای کسب و کار ارزهای دیجیتال، شاهد خروج نخبگان و فرار ذهن ها از کشور هستیم. حتی فعالان داخل کشور در واقع به شرکت های خارج از کشور خدمات رسانی می کنند. در نتیجه با هویت و برند غیر ایرانی کار می کنند. بسیاری از کارشناسان این حوزه دانش لازم را دارند اما فضای کسب و کار در کشور را ندارند. آنها خدمات خارج از کشور را در قالب خدمات مشاوره و سایر مراکز ارائه می دهند. برخی کشور را ترک کرده و در کشورهای همسایه فعال شده اند. در نتیجه تعداد سرمایه گذاران، سرمایه گذاری ها و کارشناسان در کشور کاهش یافته است. با این حجم از مهارت ها و توانایی ها روند خوبی نداریم. به طور کلی مقصد مهاجرت ایرانیان در زمینه ارز دیجیتال، امارات، ترکیه و کشورهای اروپایی است.

دولت آنقدر دانش ندارد.

وی افزود: خروج از بلاک چین و بحث ارزهای دیجیتال کمترین مشکل است. ما پتانسیل انرژی، سرمایه و دانش فنی خوبی در این زمینه داریم، اما در مورد سیاستگذاری نامطمئن هستیم. در یک برنامه 2 تا 3 ساله پتانسیل جذب بیش از چند میلیارد دلار را داریم. همچنین امکان کسب درآمد برای کشور وجود دارد. دولت همچنین می تواند در زمینه فروش انرژی و مالیات درآمدزایی کند. می توانیم از این پتانسیل در حوزه زیرساخت نیز استفاده کنیم.

یکی از اعضای کمیسیون بلاک و رمز ارز چین سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور تاکید کرد: در حال حاضر بحران نیروگاهی و بحران تامین برق داریم. ما می توانیم با این صنعت ایرادات را برطرف کنیم اما متأسفانه عدم به رسمیت شناختن حاکمیت به یک مشکل تبدیل شده است. اگر دولت فضا را برای سرمایه گذاران باز کند، تنها ظرف دو سال بدون صدور مجوز، ظرفیت نیروگاه کشور را حدود 3 تا 4 هزار مگاوات افزایش می دهد. در نتیجه مشکل خاموشی حل می شود.

زارا در پایان گفت: بلوک چین نسل بعدی فناوری در جهان است و بازارهای جهانی را اشغال خواهد کرد. ایران در زمینه بلاک چین و ارزهای دیجیتال بسیار عقب است و باید از این فرصت طلایی برای تعیین جایگاه خود در این بخش استفاده کنیم. دولت پیشنهاد پیروزی از بخش خصوصی دریافت کرده است و آنها باید هر چه سریعتر پاسخ دهند. نظر دولت هنوز مشخص نیست، شاهد صداهای زیادی در دولت و مجلس هستیم. کیت های امنیتی نیز نگرانی های خاص خود را دارند. در نتیجه عدم قطعیت افزایش یافته است.

[ad_2]

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما