موقعیت قوی «شیء» موقعیت متزلزل رهبری چین است

[ad_1]

در رفتن موقعیت شی جین پینگ امن و قوی به نظر می رسد. یک شکست در سال های اخیر، هیئت حاکمه و رهبری چین بوده است. رکود پنج ساله همه چیز از اقتصاد چین گرفته تا تصمیمات در مورد نحوه مقابله با کووید-19 را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش فرخ به نقل از اکونومیست؛ سیاست نخبگان چینی در سایه ابهام صورت می گیرد. با این وجود، یک پیش بینی به طور کلی پذیرفته شده است: “شی جین پینگ” در سال آینده و پس از آن حاکم چین باقی خواهد ماند. انتظار می رود که او سنت چینی ها برای ماندن در قدرت را برای چندین دهه بشکند. با این حال، سایر حوزه های سلسله مراتب در چین دستخوش تغییرات عمده ای هستند.

تا پایان سال جاری، یک تحول بزرگ در رهبری حزب کمونیست رخ خواهد داد. این واقعیت ممکن است نقض قانون باشد، اما ریتم اصلی سیاسی را تغییر نداده است. با وجود این، فضای تنش در رهبری حزب حاکم است.

سخنرانی پس از سخنرانی انجام می شود و بوروکرات ها وظیفه بسیار مهمی را انجام می دهند: تضمین موفقیت کنگره بیستم حزب کمونیست. گفته می شود این مراسم که عموماً مبهم است، در اواخر سال برگزار می شود و معمولاً تا چند هفته قبل از تاریخ تأیید نمی شود. با این حال، چنین گردهمایی هایی که هر پنج سال یکبار برگزار می شود، معمولاً در ماه اکتبر یا نوامبر برگزار می شود.

این مجامع نقش کلیدی در انتخاب کمیته مرکزی جدید متشکل از حدود 400 عضو و به دنبال آن هیئتی 25 نفره برای دفتر سیاسی و فرماندهی عالی نظامی دارند. تنها در این صورت است که کارگزاران حزب راحت می شوند.

چشم انداز سیاسی چین از زمان به قدرت رسیدن شی به طور قابل توجهی تغییر کرده است. او بیش از هر یک از اسلاف خود، مسائلی را که زمانی تحت سلطه نخست وزیر لی کچیانگ بود، کنترل کرده است، از جمله مسائل اقتصادی.

در سال 2018، شی قانون اساسی را اصلاح کرد و محدودیت‌هایی را که به او اجازه می‌داد برای مدت نامحدود در سمت خود باقی بماند، حذف کرد. دبیرکلی حزب که طبق کنوانسیون حزب ریاست دولت و ارتش را در اختیار دارد، محدودیتی ندارد. بنابراین، شی می تواند برای زندگی رهبر چین باقی بماند.

جای او احساس امنیت می کند. پیش از انتصاب او به عنوان رهبر در هجدهمین کنگره حزب در سال 2012 نشانه هایی از مبارزه سیاسی وجود دارد. با این حال، شی باید در مورد بسیاری از بازدیدها تصمیم بگیرد و محتاط باشد. تصمیم او برای لغو ضرب الاجل بحث برانگیز بود. نارضایتی در سطح بالا احتمالاً از افرادی ناشی می شود که به دلیل دشمنی با او یا اخراج مقامات فاسد به طور گسترده پاکسازی شده اند.

برخی تغییرات به دلیل سن مدیر فعلی است. حتی امروزه نیز به نظر می رسد که قوانین نانوشته در مورد بازنشستگی افسران ارشد یک «ابژه» تلقی می شود. اگر این روند ادامه یابد، حداقل 11 نفر از 25 عضو فعلی دفتر سیاسی، از جمله دو عضو کمیته دائمی، پس از کنگره بعدی باید کناره گیری کنند، زیرا آنها 68 سال یا بیشتر خواهند بود. شیء در آن سن خواهد بود، اما این قاعده در مورد آن صدق نمی کند.

این بدان معناست که برخی از اعضای کلیدی دفتر سیاسی ممکن است مجبور به بازنشستگی شوند. یکی از آنها معاون نخست وزیر لیو است که در خط مقدم سیاست اقتصادی و مذاکرات تجاری با ایالات متحده قرار دارد. او به زودی 70 ساله می شود.

نفر دوم یانگ جیچی، ارشدترین دیپلمات چین است که 72 سال سن خواهد داشت. اعضای کمیته دائمی عبارتند از هان ژنگ، معاون نخست وزیر هنگ کنگ و رئیس امور چین، و لی جانشو، رئیس مجلس قانونگذاری چین. همه نگاه ها به فاصله ایجاد شده بین آنها خواهد بود. اگر یکی از جانشینان او یا هر دو 62 سال سن یا کمتر داشته باشند، در کنگره بیست و یکم در سال 2027، اگر شیء تصمیم به استعفا بگیرد، ممکن است یکی از آنها جای “شی” را بگیرد. بنابراین تغییرات در افسران ارشد حزب مهم خواهد بود.

آینده لی یکی دیگر از اعضای کمیته دائمی است. او باید پس از دو یا پنج سال از سمت خود کناره گیری کند. بنابراین در سال 2023 یک نفر دیگر باید به جای او بیاید. با این حال، او در زمان کنگره 67 ساله خواهد بود، به این معنی که او به اندازه کافی برای حفظ موقعیت دائمی خود خواهد بود.

تغییرات در دفتر سیاسی و در هر سطح دیگری می تواند به “شیء” کمک کند تا کنترل قوی بر همه چیز برقرار کند. مسئولان حزب تاکید می کنند که وفاداری برای او مهم ترین و ضروری ترین رکن است. با این حال، یک نسل در حال تغییر است. این تغییر می تواند بر سیاست چین در سال های آینده تأثیر بگذارد. انتظار می رود بیش از نیمی از اعضای کمیته مرکزی در کنگره آینده با اعضای جدید جایگزین شوند.

چنگ لی، از مؤسسه بروکینگز در واشنگتن دی سی، می گوید که 85 درصد از صندلی ها را به متولدین دهه 1960 یا بعد از آن اختصاص می دهد، در حالی که بیش از نیمی از قبل افزایش یافته است.

گزارش دسامبر توسط Macropolo، یک اندیشکده داخلی در موسسه پالسون در شیکاگو، ظهور این نسل را به عنوان یک حرکت نادر در سیاست چین توصیف کرد. این گزارش از تفاوت‌های بین تجربیات شیعیان و سایر اعضای دفتر سیاسی و گروه‌های قدیمی‌تر استناد می‌کند.

افرادی مانند شی، متولد دهه 1950، در طول انقلاب فرهنگی شرورانه مائو بین سال‌های 1966 و 1976 بزرگ شدند، زمانی که آموزش رسمی به شدت مختل شد. پس از مرگ مائو در سال 1976، گروه جوانان به بلوغ رسیدند.

اعضای این طیف چینی هایی هستند که در شرایطی بزرگ شده اند که مرباها به سرعت در حال تغییر هستند و چین درهای خود را به سمت غرب باز کرده است. این اندیشکده خاطرنشان می کند که سیاستمداران چینی متعلق به این گروه نسبت به نسل قدیمی تر اقتصاد بازار و از نظر سیاسی لیبرال تر هستند.

این نسل و حتی افسران جوان خط سیر جنبش دموکراسی خواهی 1989 را به یاد دارند. این افراد اکنون در سطح استان و در سطح پایین حضور دارند. تاکنون بیش از نیمی از رهبران این حزب در سطح استان تغییر کرده اند. در دهه 1960 بسیاری از رهبران شیعه استعفا دادند و مقامات جایگزین آنها شدند. در سطح استانی، حدود یک سوم از تازه واردان در حلقه رهبری حزب کمونیست در سال 1970 متولد شدند.

با این حال، ناظران انتظار زیادی ندارند، حداقل تا زمانی که این کالا در قدرت باشد، کنترل فرعی حزب بر چین کاهش خواهد یافت. تصور بازگشت به محیط سیاسی نسبتا آزاد و لیبرال چین در دهه 1980 دشوار است. رهبرانی که در آن زمان روی کار آمدند تحت تأثیر دو تغییر عملی قرار گرفتند: اول، ظهور چین به عنوان یک قدرت جهانی، و دوم، ناامیدی فزاینده در میان مردم چین در غرب به عنوان یک مدل سیاسی.

تغییرات در هر سطح از ساختار رهبری به شدت مدیریت می شود تا اطمینان حاصل شود که فقط کسانی که به آن هدف پایبند هستند ارتقا می یابند. این یک کار بسیار بزرگ است. در سال 2011 و در آستانه ارتقاء، در تحقیقی مشابه، بزرگترین ماشین منابع انسانی کشور به نام سازمان مرکزی حزب اعلام کرد که بیش از 100000 افسر ارشد بازنشسته یا به سمت های جدید منتقل خواهند شد. گردش مالی احتمالا این بار به همان شدت خواهد بود و تغییراتی در سطح شهرستان رخ خواهد داد. این تغییرات شامل تغییرات در مدیریت ادارات دولتی و مجالس قانونگذاری محلی است.

حزب اغلب این تغییر پنج ساله را به عنوان «دموکراسی در عمل» تبلیغ می کند. نمایندگان کنگره حزب به طور علنی توسط اعضای عادی حزب انتخاب می شوند. در واقع، انتخاب دموکراتیک کم است. بخش های سازمانی در سطوح مختلف تضمین می کنند که ترفیعات فقط به کسانی داده می شود که به نفع افسران ارشد هستند. نمایندگان با دقت انتخاب می شوند تا از این الگو پیروی کنند.

از این تعداد، 2300 نفر امسال در کنگره حضور خواهند داشت. کار انتخاب آنها به تازگی آغاز شده است. رسانه‌های دولتی در ماه‌های آینده با اخباری مبنی بر بسیج اعضای حزب برای معرفی نامزدهای مناسب، پر از اخبار خواهند شد. شاخه های حزب برای اعضای خارج از کشور پیام می فرستند و نظرات آنها را می خواهند. مقامات حزبی نیز خانه به خانه می روند و مشاوره می گیرند.

اما در عمل از اعضا فقط برای تکرار انتخاب های رهبرانشان استفاده می شود. قبل از معرفی نامزدها، کمیته‌های حزبی کمپین‌هایی را برای تبلیغ کار برخی «فعالان نمونه» انجام می‌دهند. پیام واضح است: “اسامی را از بین آنها انتخاب کنید.” اعضای حزب بوروکرات می دانند چه کسی را نامزد کنند: رهبرانشان. در دور اولیه می توان میلیون ها نام را ذکر کرد. تعداد این افراد توسط کمیته های حزبی کاهش می یابد و درصد مشخصی از مقامات، زنان، اقلیت های قومی، کارگران و مهاجران نیز در لیست ها سهمیه دارند.

لیست ها برای اصلاح بیشتر مرتب می شوند تا هر استان لیست ها را به بخش نهادی ارسال کند تا نامزدها به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند. این مرحله شامل مصاحبه با همکاران شخصی، انجام تحقیقات پلیس و بررسی سوابق نامزدها، از پرداخت مالیات تا نظارت بر قوانین تنظیم خانواده است.

قبل از به قدرت رسیدن این کالا، هر نور ضعیفی از دموکراسی که در چین وجود داشت خاموش شده است. در سال 2007، سه ماه قبل از کنگره هفدهم حزب (در آن زمان، هو جینتائو دبیر کل حزب بود)، حزب نظرسنجی بی سابقه ای از اعضای کمیته مرکزی و بسیاری دیگر برای ارزیابی حمایت احتمالی 200 نامزد از دفتر سیاسی انجام داد. این اقدام در آن زمان به عنوان «بسیار مهم» برای «دموکراسی حزبی» توصیف شد. پنج سال بعد، پس از تشکیل کنگره که در آن او قدرت را در دست گرفت، حزب تمرین را تکرار کرد و این بار توصیه های خود را برای ارتقاء به کمیته دائمی ارائه کرد.

از اینجا مشخص می شود که او از تکیه بر آرا برای انتخاب مردم متنفر است. مقامات او به جای رای دادن به نظر او ترجیح دادند با مقامات ارشد برای حمایت از نامزدهای قدرتمند صحبت کنند. خبرگزاری دولتی شینهوا چین گفت رقبای که به دنبال رشوه گرفتن هستند از سیستم رای گیری سوء استفاده کرده اند. بنابراین فضای مقابل کنگره آشناست.

مقامات در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ چیزی در آماده سازی تداخل نداشته باشد. در اوایل این ماه، چن مینور (متولد 1960)، یکی از جوانترین اعضای دفتر سیاسی، که شایعه شده بود یک ستاره سیاسی در حال ظهور است، به طور خلاصه گفت: “ما باید قاطعانه کلمه “ثبات” را در خط مقدم قرار دهیم. ما آن را داریم. “

وضعیت امنیتی در ماه های آینده روز به روز تشدید خواهد شد و کارگزاران حزب تحمل کمتری نسبت به مخالفان نشان خواهند داد. رهبران حزب بعید است با کاهش شدت کووید-19 و در نتیجه بحران سلامت موافقت کنند، زیرا می دانند که سهل انگاری وضعیت آنها را به خطر می اندازد و سیاست کاهش بیماری عروق کرونر قلب باید به صفر برسد. و همچنان گسترش آن را دنبال کنید. در بحبوحه فوران مداوم کرونا در پکن، یک رویداد مهم دیگر باید نگران کننده باشد: میزبانی بازی های المپیک زمستانی در ماه آینده.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما