fastescobanner

نظر همسایگان در قطعنامه علیه ایران چه بود؟

[ad_1]

ناکامی آمریکا در جلب توجه اعضای سازمان ملل به ایران نمونه دیگری از شکست سیاسی آمریکا در افزایش تحریم تسلیحاتی ایران بود.

افزودن دو بند جدید برای احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران در بودجه 2021 سازمان ملل متحد آخرین تلاش آمریکا بود که تنها با 10 رای موافق و 110 رای مخالف اعضای مجمع عمومی سازمان ملل شکست خورد. بحث آمریکا این بود که کمیته تحریم های سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر بگیرد زیرا آمریکا از برجام خارج شده و برجام دیگر وجود ندارد.

اما در این میان دیدگاه 15 همسایه زمینی و دریایی ایران مهم است: روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان (در مقابل)، عربستان سعودی و بحرین (برای)، عراق، عمان، قطر، امارات، کویت ( ناشناخته) ) افغانستان و ترکمنستان (غایب) که غیبت عراق در آنها غافلگیر کننده بود زیرا سطح روابط دو ملت و دولت های ایران و عراق فراتر از آن است، با کشورهایی مانند ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، ترکیه و روسیه. رای مخالف .

هیئت آمریکایی در سازمان ملل به طور خودجوش مدعی شده است که مکانیسم ماشه پس از شکست جدی در شورای امنیت سازمان ملل در اوت سال جاری برای افزایش تحریم تسلیحاتی ایران وجود داشته است.

این موضوع از سوی هیچ نهاد سازمان ملل به رسمیت شناخته نشد و شورای امنیت با رای 13 نفره خود به صراحت این ادعای آمریکا را رد کرد.

اما کاخ سفید دست از تندروهای ضدایرانی برنداشت و تصمیم گرفت اصلاحیه ای را در یکی از قطعنامه های کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل که مسئولیت تصویب بودجه سازمان ملل را برعهده دارد، ارائه کند که برای اجرای این قانون به اجرا درآمد. بودجه. مکانیزم ماشه..

این پیشنهاد با واکنش گسترده ای روبرو شد و همه مخالفان رای آمریکا به دلیل کمبود وقت نتوانستند صحبت کنند، اما تنها 10 عضو سازمان ملل در یک رای به آمریکا رای مثبت دادند.

وی با مخالفت شدید 110 عضو مواجه شد و 32 عضو غایب بودند.

جزئیات آرا

تنها دولت های تبعیدی بحرین، جیبوتی، السالوادور، هائیتی، میکرونزی، مراکش، عربستان سعودی، یمن و رژیم صهیونیستی در کنار آمریکا بودند. ۱۱۰ کشور رای مخالف، ۳۲ کشور ممتنع و ۴۱ کشور رای ممتنع دادند.

روسیه، چین و اتحادیه اروپا بیانیه‌های جداگانه‌ای در مخالفت با پیشنهاد مورد حمایت آمریکا مبنی بر لغو تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران پس از اقدام آمریکا صادر کرده‌اند.

دیدگاه 15 همسایه زمینی و دریایی ایران قابل تامل است: روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان (در مقابل)، عربستان سعودی و بحرین (برای)، عراق، عمان، قطر، امارات، کویت (نادیده گرفته شده)، افغانستان. و ترکمنستان . . (غایب)

هیأت آمریکایی در سازمان ملل به طور خودجوش مدعی شده است که مکانیسم ماشه پس از شکست جدی در شورای امنیت سازمان ملل در اوت سال جاری برای افزایش تحریم تسلیحاتی ایران وجود داشته است.

این موضوع از سوی هیچ نهاد سازمان ملل به رسمیت شناخته نشد و شورای امنیت با رای 13 نفره خود به صراحت این ادعای آمریکا را رد کرد.

اما کاخ سفید دست از تندروهای ضدایرانی نکشید و تصمیم گرفت برای اجرای بودجه اصلاحیه یکی از قطعنامه ها را در کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل که مسئولیت تصویب بودجه سازمان ملل را بر عهده دارد، ارائه کند. مکانیزم ماشه..

این پیشنهاد با واکنش گسترده ای روبرو شد و همه مخالفان رای آمریکا به دلیل کمبود وقت نتوانستند صحبت کنند، اما تنها 10 عضو سازمان ملل در یک رای به آمریکا رای مثبت دادند.

وی با مخالفت شدید 110 عضو مواجه شد و 32 عضو غایب بودند.

روسیه از طرف خود و از طرف چین با اصلاحیه آمریکا مخالف است و می‌گوید پیشنهاد آمریکا برای گنجاندن در بودجه ۲۲۳۱ شامل تشکیل کمیته تحریم‌ها علیه ایران و قانونی کردن مکانیسم ماشه علیه ایران است.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، این اتهامات را رد کرد و گفت: «ادعاهای مشابه و بی‌اساس درباره اطلاعات روسیه بیش از یک بار مطرح شده است. ایالات متحده در موقعیتی نیست که بتواند اقدامی انجام دهد.

وی افزود: روسیه به عنوان رئیس فعلی شورای امنیت در ماه اکتبر اعلام کرد که مکانیسم ماشه محقق نشده است.

این دیپلمات روس از اعضای سازمان ملل خواست تا با پیشنهاد آمریکا مخالفت کنند.

واکنش به نمایندگی ایران در سازمان ملل

اسحاق الحبیب، معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز تصمیم آمریکا را یک ترفند سیاسی خواند و خواستار رأی گیری این پیشنهاد شد.

وی برجام را دستاورد دیپلماسی چندجانبه بر بحران مصنوعی طولانی مدت علیه ایران دانست و قطعنامه 2231 به اتفاق آرا تصویب و طرح جامع اقدام مشترک به تصویب رسید.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفته است که این قطعنامه تمامی سازوکارهای تحریم های قبلی شورای امنیت علیه ایران را حذف می کند.

الحبیب تلاش های آمریکا برای سرنگونی برجام را تشریح کرد و گفت: اقدام آمریکا برای اجرای سازوکار ماشه توسط 13 عضو شورای امنیت رد شد و آنها تاکید کردند که تنها اعضای شرکت کننده در برجام حق استفاده از این مکانیسم را دارند.

او تاکید کرد که این تصمیم نشانه‌ای از یک تحقیق رسمی ضد انحصار در مورد اتهامات نیست، اما گفت که “کاملاً درست است”.

معاون نماینده ایران در سازمان ملل متحد بار دیگر از اعضای سازمان ملل خواست تا با پیشنهاد آمریکا برای حفاظت از منشور سازمان ملل مخالفت کنند.

مشاور نمایندگی چین در سازمان ملل نیز از آمریکا خواست با این پیشنهاد مخالفت کند و گفت که آمریکا حق اعمال تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت را ندارد.

وی تاکید کرد: «هر گونه حرکتی در چارچوب قطعنامه آمریکا نقض آشکار اصول سازمان ملل است».

نماینده آلمان در سازمان ملل به نمایندگی از اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر گفت: قطعنامه 2231 از همه اعضا می خواهد از اجرای برجام حمایت کنند.

شورای امنیت درخواست کرد که علاوه بر بازرسی های مداوم آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران، بر پایبندی ایران به «مراحل مورد نیاز برجام» نظارت کند.

مشاور هیئت سوریه در سازمان ملل دومین سخنران پیش از نظرسنجی بود که با پیشنهاد آمریکا مخالفت کرد و گفت این پیشنهاد ناقض قوانین بین المللی است و باید نادیده گرفته شود.

مشاور هیئت ونزوئلا در سازمان ملل نیز با پیشنهاد آمریکا مخالفت کرد و گفت: این پیشنهاد آمریکا ناقض قطعنامه 2231 و مغایر با اصول منشور سازمان ملل است.

وی تصمیم آمریکا را “خودسرانه” توصیف کرد.

مشاور هیئت نیکاراگوئه در حمایت از قطعنامه 2231 شورای امنیت تاکید کرد که اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل باید ادامه یابد.

وی از همه اعضا خواست تا با قطعنامه ضدایرانی آمریکا مخالفت کنند.

یکی از مشاوران هیئت کوبایی سازمان ملل نیز با پیشنهاد آمریکا مخالفت کرد و گفت که اکثریت شورای امنیت با ادعای آمریکا مبنی بر وجود مکانیزم ماشه مخالفت کردند. مجمع عمومی نمی تواند اقدامی را بپذیرد که با تصمیم یک نهاد دیگر سازمان ملل مغایرت داشته باشد.

به گزارش وب سایت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، ریچارد میلز، معاون نمایندگی آمریکا از به رسمیت نشناختن بندهای پیشنهادی آمریکا در بودجه سال 2021 این سازمان بین المللی ابراز تاسف کرده است.

میلز در پایان پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «ایالات متحده از خودداری اعضای خود از دریافت بودجه متاسف است». [احیای کمیته تحریم های ایران] آنها به این نتیجه رسیده اند که لیبرال ترین عضو سازمان ملل مخالف اصول و خواسته های صریح سازمان ملل است.

وی گفت: «علاوه بر این، ما پاسخ‌هایی به درخواست خود برای بازگرداندن کمیته پیشگیری ایران و گروهی از کارشناسان در سازمان ملل دریافت کرده‌ایم که برای نقض تحریم‌ها از سوی ایران و متحدانش در منطقه حیاتی هستند.» “او امید داشت.”

میلز گفت: «کسانی که توانایی ایالات متحده برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران را به چالش می‌کشند، تأکید می‌کنیم که صادقانه به رویه تعیین‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند بوده‌ایم». آ

سفیر واشنگتن در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پیشنهاد کرد بندهایی به جلسه برنامه بودجه سال 2021 این نهاد سازمان ملل اضافه شود تا امکان لغو تحریم های سازمان ملل علیه ایران فراهم شود.

میلز این طرح را این گونه توجیه کرد که واشنگتن نمی تواند از بودجه ای حمایت کند که «سوگیری ضد یهودی و ضد اسرائیلی» را حفظ کند و حق بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را به رسمیت نمی شناسد.

ایالات متحده به بودجه سال آینده سازمان ملل رای منفی نخواهد داد، اما در مورد ایرادات هدف خود سکوت نخواهد کرد و به همین دلیل خواستار رای دادن به اضافه شدن این بندها شد.

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما