نکات اقتصادی درباره لیست استیگال و پرسپولیس

[ad_1]

در رفتن استقلال و پرسپولیس به طور رسمی در بورس به عنوان ناشر اوراق بهادار معرفی شده اند، اما هنوز تا تحقق وعده های بورسی آنها فاصله زیادی وجود دارد. رئیس سازمان خصوصی سازی پیش از این به 15 اسفند اشاره کرده بود اما خبرهای جدید حاکی از به تعویق افتادن واگذاری استیگلال و پرسپولیس است چرا که فرابورس گفته است تنها پس از تکمیل پنج بازمی گردد.TC اجازه ورود این نماد را به بازار می دهد. بازار. یکی از شروط، ارزیابی هر دو باشگاه توسط مشاوران سرمایه گذاری و مالی است و در پایان این روند، قیمت بالقوه پایینی برای استیگلال و پرسپولیس در نظر گرفته می شود. ارزیابی های فعلی توسط کارشناسان دولتی انجام می شود، در حالی که دستورالعمل های بورس می گوید مشاوران سرمایه گذاری و تامین مالی باید این کار را انجام دهند.

به گزارش فرارو، صورت های مالی دو باشگاه فاقد شفافیت در صورت های مالی و بندهای حسابرسی، ابهامات در مورد بدهی های مالیاتی، وام های قراردادی با مربیان و بازیکنان سابق و همچنین مقداری پول و اسناد مالی بود. در سال های گذشته هرگز به مدیران بازنگشت. اعتراضات در این مرحله است. بدین ترتیب امکان انتقال یا معاوضه استیگال و پرسپولیس در مهلت از پیش تعیین شده منتفی خواهد بود. این فرصت را می توان به فال نیک گرفت و خرید سهام استیگلال و پرسپولیس را اقتصادی دانست.

دلایل عرضه استیگل و پرسپولیس در بورس

حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، خصوصی سازی هر دو باشگاه را سرعت بخشید. اولین ایده جداسازی اسپانسرهای مالی استیگل و پرسپولیس بود که به نظر می رسد با امضای قرارداد سلول ایران با پرسپولیس و استیگل با اولین شرکت از این مرحله عبور کرده است.

مرحله بعدی مشخص شدن مالکیت و وابستگی دو باشگاه است که باید با کمک بورس انجام شود. سازمان خصوصی سازی پیشنهاد کرده است که در مرحله اول پنج درصد سهام باشگاه استقلال و نیروی انتظامی پرسی به تماشاگران و پنج درصد به بازیکنان، پیشکسوتان و مدیران باشگاه اختصاص یابد.

قرار است صورت های مالی استیگلال و پرسپولیس پس از تایید در سامانه اطلاعات ناشران کدال ثبت شود. گفته می شود استیگل و پرسپولیس حدود 10 درصد از سهام خود را برای افزایش سرمایه به مردم عرضه می کنند که معادل 50 درصد سرمایه ثبت شده هر دو باشگاه خواهد بود. سرمایه ثبتی باشگاه استیگال 719 میلیارد تومان و سرمایه ثبت شده پرسپولیس 701 میلیارد تومان است که 50 درصد یا حدود 350 میلیارد تومان آن به صورت سهام به مردم عرضه می شود. حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در تاریخ استیگال و پرسپولیس همه بازیکنان و مربیان سهامدار هر دو باشگاه خواهند بود.

استیگل و پرسپولیس چگونه در بورس عرضه می شوند؟

نماد استقلال و پرسپولیس به‌عنوان ناشر اوراق بهادار ثبت می‌شود، اما نباید به عنوان ورود در فرابورس تلقی شود. هر دو باشگاه تنها در صورت داشتن شرایط عرضه در فرابورس (بازار فرابورس) و تاییدیه های لازم در سازمان خصوصی سازی، آماده معامله در فرابورس خواهند بود. سازمان خصوصی سازی می گوید پس از ثبت شرکت های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس در سازمان بورس، کمیته درج آرم فرابورس به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. ضمناً طرح توجیهی افزایش سرمایه هر دو شرکت از محل مصرف سهام اجرا می شود که نیاز به تصویب مجمع عمومی فوق العاده هر دو باشگاه دارد. سپس مردم می توانند با مشارکت در افزایش سرمایه برای هر دو باشگاه، سهامدار باشگاه شوند. موضوع کلیدی در این مرحله تفاوت بین روش افزایش سرمایه و عرضه اولیه است. بنابراین اکنون می دانیم که در روز واگذاری نهایی تعداد اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت کننده اهمیتی ندارد و ثبت سفارش با فرمولی مانند عرضه اولیه و افزایش سرمایه از طریق نخواهد بود. عمومی خواهد شد. مشارکت از طریق سهام خواهد بود.

افزایش سرمایه با صرف سهام به چه معناست؟

بهای تمام شده سهام یکی از مفاد ماده 160 قانون معاملات است که می گوید شرکت ها می توانند سهام خود را به مبلغ اسمی بفروشند و یا علاوه بر ارزش اسمی سهام، قیمت بیشتری از خریدار در نظر بگیرند. می توان سود حاصل از مازاد ارزش سهام فروخته شده به اندوخته شرکت منتقل یا به صورت نقدی بین سهامداران توزیع می شود. هزینه های انجام شده برای سهام بیش از ارزش اسمی سهام خریداری شده توسط شرکت در زمان فروش سهام عادی است. عموماً وقتی شرکتی به سود زیادی اذعان می کند و ارزش بازار سهام آن از ارزش اسمی آن بیشتر می شود، ممکن است سهام جدید را با قیمتی بالاتر از ارزش اسمی خود منتشر کند که مسلم است. استیگلال و پرسپولیس را مستثنی می کند. در نهایت تفاوت بین ارزش اسمی و وجوه اضافی دریافتی برای فروش سهام جدید را بهای تمام شده سهام می نامند. هزینه های انجام شده بابت سهام به حساب حقوق صاحبان سهام و ترازنامه اضافه و افزایش می یابد. از آنجایی که این امر با افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید انجام می شود، باید به عنوان منبع تامین مالی شرکت ها در نظر گرفته شود.

سرمایه گذاری در مقرون به صرفه بودن خرید سهام استیگل و پرسپولیس

گفته می شود در صورت نهایی شدن عرضه، هر یک از استیگال و پرسپولیس حدود 350 میلیارد تومان یک شبه خواهند داشت. اگر فکر می‌کنید این عدد قابل توجهی است، اکنون زمان مواجهه با واقعیت‌های تلخ و باورنکردنی است. توصیه می کنیم یک لیوان آب سرد در دست داشته باشید.

گزارش های رسمی نشان می دهد که بیش از نیمی از درآمد پرسپولیس در سال 1400 از عملکرد تیم ها در لیگ قهرمانان آسیا 2020 و 2021 بوده است. پرسپولیس از این محل 3 میلیون و 470 هزار لاک یعنی معادل 92 میلیارد تومان به دست آورد. با توجه به اخراج تیم از فصل آینده، این قسمت از درآمد سال آینده باقی نمی ماند. این باشگاه در سال گذشته 48 میلیارد تومان از محل درآمد اسپانسر درآمد داشته و 3.5 میلیارد تومان کمک های مردمی را پرداخت کرده است. پرسپولیس پارسال فقط 127 میلیارد تومان برای قرارداد بازیکنان و کادر فنی و حدود 10 میلیارد تومان برای حضور در مسابقات و اردوهای ورزشی هزینه کرد.

استیگال سال گذشته با وجود درآمد عملیاتی 126 میلیارد تومانی، 12 میلیارد تومان زیان خالص داشت. یک سال پیش زیان خالص باشگاه 51 میلیارد تومان بود. درآمد 94 میلیاردی استیگالال از حامیان مالی بخش قابل توجهی از درآمد باشگاه است. این باشگاه از تبلیغات محیطی ورزشگاه حدود پنج میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. درآمد استیگلال از کمک های مردمی بالغ بر 6.7 میلیارد تومان بوده است. با این ارقام باشگاه استیگلال حدود 20 میلیارد تومان از لیگ قهرمانان آسیا درآمد داشته است. با وجود اینکه مبلغ قرارداد کادر فنی و بازیکنان استقلال کمتر از پرسپولیس است و به 110 میلیارد تومان رسیده است، اما این باشگاه برای پیروزی در مسابقات مختلف بین کادر فنی و بازیکنانش جوایز بالای 1.5 میلیارد تومانی تقسیم کرده است. این در حالی است که مدیرعامل فرابورس ایران معتقد است با افزایش سرمایه از طریق سلب پیش از موعد سهام، منابع عرضه شده توسط سهام به سمت شرکت های استقلال و پرسپولیس هدایت می شود و آنها می توانند از منابع برای تسویه بدهی استفاده کنند. استفاده کنید و صورتهای مالی دقیق طبق برآوردهای فعلی پرسپولیس 330 میلیارد تومان و کل بدهی استاگال حدود 273 میلیارد تومان است که 75 میلیارد تومان آن مبلغی است که باشگاه باید به بازیکنان و مربیان پرداخت کند.

بنابراین، اگر بپرسید که آیا خرید سهام استیگلال و پرسپولیس در چنین شرایطی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، باید بگوییم که نه، تا زمانی که خریدار فقط طرفدار تیم و طرفدار تیم باشد، این کار را نکنید.

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما