هشدار جدید آمریکا به ایران: گزینه های دیگر را بررسی خواهیم کرد

[ad_1]

وزیر امور خارجه آمریکا با انتقاد از تصمیم دولت قبلی برای خروج از توافق هسته ای، نقش واشنگتن در ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در وین را روشن کرد.

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در بخشی از سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «تقریباً در هر موضوعی با شرکا و متحدان خود نسبت به یک سال پیش اتحاد بیشتری داریم». مثلا ما دشمنی روسیه را داریم. تلاش چین برای به چالش کشیدن اوکراین و همسایگانش، برنامه هسته ای ایران و سیستم حقوقی بین المللی.

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای گفت: «نمی‌خواهم زمان بدهم، آمریکا تا کی می‌تواند منتظر نتیجه این بحث باشد و آیا ضرب‌الاجل وجود دارد یا خیر. ممکن است شماره را به شما بگویم، علاوه بر این، بله [زمان باقی مانده]آنها بسیار بسیار کوچک بودند. علاوه بر این، دستیابی ایران به همه منافع برجام با پایبندی به فعالیت های روزانه برنامه هسته ای خود روز به روز دشوارتر می شود.

وی گفت: ما به دلیل یکی از بدترین تصمیماتی که در یک دهه اخیر در سیاست خارجی آمریکا گرفته ام، در موقعیت فعلی قرار داریم و این تصمیم خروج از توافق است. برنامه هسته ای ایران توافق برجام بود. برنامه هسته ای ایران محدود است.

وی گفت: با خروج از آن توافق به ما قول داده شد که یک توافق قوی جای آن را بگیرد و در عین حال، اعمال فشار حداکثری بر ایران، اقدامات مخرب ایران در منطقه را متوقف کند. البته در عوض ما برعکس آن را دیده ایم. توافق جدید و بهتری وجود ندارد. از سوی دیگر ایران خود را از تحریم های برجام رها کرده و به گفته وی در تمامی کشورهای منطقه اقدامات خصمانه را دنبال می کند.

او گفت: «بنابراین، این واقعیت چیزی است که ما با آن سر و کار داریم، اما ما روی آن کار می کنیم و آن را حل خواهیم کرد. ما هنوز می خواهیم ببینیم که آیا این برنامه می تواند هسته را به جعبه ای که در آن بود برگرداند یا خیر.

او یک طرفه رفت و گفت فعلا در کشور ما جایی برای برجام نیست، برمی گردیم.

به گفته بلینکن، عدم حضور ایران با حسن نیت در میز مذاکره و در عین حال پیگیری برنامه هسته ای خود اتلاف وقت است و قابل تحمل نیست. قرار نیست این اتفاق بیفتد.

بیانیه بلینکن در حالی بیان شد که هفتمین دور مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در وین جمعه گذشته به پایان رسید.

به گفته مذاکره‌کنندگان، پیشرفت‌هایی حاصل شده و اکنون به دستور کار مذاکرات بیشتر درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای و متن نهایی توافق رسیده‌اند. تاریخ دقیق از سرگیری مذاکرات وین اعلام نشده است.

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما