وضعیت اینترنت این روزها; نوع جدیدی از فیلترینگ؟

[ad_1]

اگرچه نگرانی ها در مورد کندی اینترنت در یک ماه گذشته افزایش یافته است، اما آنچه که مصرف کنندگان را بیش از هر زمان دیگری نگران می کند، احتمال بروز مشکلات در اتصال جهانی اینترنت است.

به گفته تراست، در صورت تصویب طرح ضداینترنتی در مجلس، دسترسی به خدمات ابری و وب ایران که در برنامه ششم توسعه حوزه ارتباطات پیش بینی شده است، با مشکل مواجه خواهد شد. بوده است.

این طرح که اواخر این ماه منقضی می‌شود، افزایش پهنای باند اینترنت بین‌المللی و استفاده از وزارت ارتباطات برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران خارجی بود، اما در عمل وزارت ارتباطات نه تنها به این اهداف نزدیک است، بلکه نرسید. اینترنت در ماه های اخیر با فرار سرمایه گذاران تغییر کرده است. به نظر می رسد اعضای کمیسیون برنامه مشترک حفاظتی منتظر تکمیل برنامه ششم توسعه هستند و سپس ورق را به نفع افزایش تحریم ها برمی گردانند در حالی که قرار بود برخی از نقاط کشور به پهنای باند فوق سریع دسترسی پیدا کنند.

اگرچه برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده اند محدودیتی برای طرح ضداینترنتی مجلس وجود ندارد، اما به نظر می رسد همان اتفاقی که برای پیام رسان وایبر در سال 94 افتاد برای اینستاگرام نیز رخ خواهد داد و پهنای باند آن بسیار کم خواهد شد و مصرف کنندگان در عمل آن را فراموش خواهند کرد. . یک شبکه اجتماعی به نام اینستاگرام وجود داشت. در میان اعتراضات به وضعیت اینترنت، برخی از کاربران با اشاره به مواضع ابراهیم رئیسی قبل و در جریان تبلیغات انتخاباتی گفتند: آیا این موضوع سرعت اینترنت را افزایش نمی دهد؟

وزیر می گوید این فیک نیوز است.

بر اساس آخرین گزارش اسپیدتست، رتبه اینترنت همراه ایران با ۷ پله سقوط در رتبه ۷۷ جهان قرار گرفته است. وضعیت اینترنت خانگی بسیار بد است و سرعت اینترنت کمتر از 10 مگابیت بر ثانیه است.

انتقاد از وضعیت اینترنت که تا چند ماه پیش مختص کاربران شبکه های اجتماعی بود، در هفته های اخیر بیشتر شده و معلمان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و… را در ردیف منتقدان قرار داده است.

این روزها انواع و اقسام نمودارها در فضای مجازی دست به دست می شود که نشان از کاهش پهنای باند دارد. در همین راستا عیسی زری پور وزیر ارتباطات روز گذشته به چنین نمودارهایی واکنش نشان داد و در حساب شخصی خود نوشت: اخبار جعلی که گاهی آنقدر معتبر ساخته می شوند که تعداد زیادی از مردم می توانند آن را باور کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند یا تصمیم بگیرند. تصویر دست‌کش یک نمودار ترافیکی از Google Site Builder است که طی دو هفته گذشته حذف شده است و به هیچ وجه کل ترافیک Google را نشان نمی‌دهد، بلکه به عنوان نمودار ترافیک برای نشان دادن دروغ‌ها در فضای مجازی استفاده می‌شود. تمامی سرویس های گوگل در ایران و «وضعیت پهنای باند بین المللی کشور» استفاده شده است.

زری پور در عین حال کاهش پهنای باند را که گفته می شود در مهرماه افزایش نیافته بود، تکذیب می کند. به نظر می رسد ماجرا از این قرار است که شورای عالی فضای مجازی به شرکت زیرساخت اجازه واردات پهنای باند را نداده است. این خبر بعداً توسط فیروزآبادی، دبیر و رئیس مرکز ملی شورای عالی فضای مجازی در گفت و گو با یکی از سایت ها تکذیب شد. اما هیچ کس نمی داند چرا سرعت اینترنت روز به روز کندتر می شود. با این حال، وزیر ارتباطات در دی ماه، کاهش سرعت اینترنت را «به دلیل قطع یکی از کابل‌های فیبر نوری دریایی از قطر و از دست رفتن 430 گیگابایت پهنای باند در کشور» توصیف کرد و تأکید کرد که «این قطع ارتباط است. -پهنای باند کشور 7 درصد است.

هرچند زری پور اواخر دی ماه اعلام کرد که این مشکل حل شده است، اما به نظر می رسید که وضعیت رو به وخامت است و شایعاتی مبنی بر اجرای طرح امنیتی نه با مسدودسازی و فیلترینگ، با کاهش پهنای باند برخی از شبکه های اجتماعی به گوش می رسد. به حدی کاهش یافته که فعالیت اینستاگرام در عمل تحت تاثیر قرار گرفته است.

اعضای کمیته طرح حفاظت مشترک خواستار مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی هستند در حالی که تقریباً همه مسئولان دارای حساب کاربری هستند و در این شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، رئیس‌جمهور، وزیر ارتباطات و رئیس مجلس تنها تعدادی از افسرانی هستند که از اینستاگرام استفاده می‌کنند. و کار کنید نکته دیگر اینکه اکثر نمایندگان حامی طرح صیانت از فضای مجازی یک اکانت اینستاگرامی هم دارند که در آن به بررسی فعالیت ها و صحبت های مجلس می پردازند.

نوع جدید فیلترینگ

به نظر می رسد تجربه در دسترس نبودن وایبر مسنجر در سال 94 برای اینستاگرام در شرف تکرار است. از ابتدای سال 94، کاربران وایبر از سرعت پایین و دسترسی بسیار سخت به اپلیکیشن و غیره در اپلیکیشن شکایت داشتند. واقعیت این است که وزیر ارتباطات و وزیر ارشاد در آن سال از فیلترهایی از این دست انتقاد کرده بودند اما در نهایت با وجود مخالفت دولت وقت، این درخواست مطرح نشد.

در برخی خبرگزاری ها گزارشی به نقل از دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه منتشر شد که فیلترینگ واتس اپ را از دستور کار این گروه حذف نکرد. چند روز قبل از در دسترس قرار گرفتن وایبر در سال 1994، زمانی که عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه فیلترینگ گفت: داده شده است، مختل شد.

در واقع این گفته دبیر وقت کارگروه فیلترینگ مصادیق تا حدودی درست بود. وایبر فیلتر نشد اما اپلیکیشن پهنای باند مشترکین را گرفت تا کاربر وایبر به دلیل کندی اپلیکیشن استفاده از آن را ممنوع کرده و به پیام رسان دیگری منتقل شود. به نظر می رسد همین استراتژی برای اینستاگرام نیز در حال پیگیری است. وب سایت جماران می نویسد: «پینگ» معیاری است برای مدت زمانی که برای اتصال دو دستگاه در یک شبکه طول می کشد، چقدر طول می کشد تا از سروری به سرور دیگر برگردید. پینگ اینستاگرام در ایران بسیار بالاتر از سایر کشورها است. “

یک روزنامه نگار فناوری نوشت: «فرض کنید یک بزرگراه سه بانده به نام اینترنت داریم. افرادی که می خواهند به این مکان بروند مجبور می شوند گروهی را ترک کنند و هر روز راه را تنگ می کنند. با این حال، خودروهای بیشتری هستند که می خواهند از این خط خارج شوند. نتیجه ترافیک بیشتر و کاهش سرعت اتصال شما به سرورهای اینستاگرام و بازگشت اطلاعات از سرورهای اینستاگرام به تلفن همراه شما است. اما وقتی اعتراض می‌کنید، در لاین دیگر سرعت را به شما نشان می‌دهند و می‌گویند تست سرعت می‌گوید همه چیز عادی است».

اینترنت در اواخر دهه 1400 چگونه باید بود؟

در بند 13 برنامه ششم توسعه که مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات است، آمده است: «به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می شود ظرفیت ترانزیت پهنای باند کشور را به 30 ترابیت بر ثانیه افزایش دهد». اما در بخشی دیگر از متن قانون برنامه ششم توسعه این وزارتخانه آمده است: «به شرکت ارتباطات زیرساخت اجازه داده می‌شود برای حضور مؤثر در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی به یک شرکت ارتباطات بین‌المللی منتقل شود.» و سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهد. با بخش خصوصی و دولتی غیردولتی و شرکت های خارجی در راستای منافع ملی».

اگرچه قرار بود از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی در حوزه های مختلف استفاده شود، اما هیچ سرمایه گذار خارجی حاضر نیست با طرح هایی که در مجلس ارائه می شود، سرمایه خود را وارد کشور کند. این امر به ویژه در 6 ماهه نخست امسال که بیش از 6.6.3 میلیارد از کشور خارج شده است، مشکلات بیشتری را برای اقتصاد ایجاد می کند. به عبارت دیگر، در شرایطی که سیاستمداران و تصمیم گیران باید انگیزه فرار سرمایه را از بین ببرند، خود عاملی برای فرار سرمایه چه از نظر مادی و چه از نظر انسانی شده اند.

[ad_2]

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما