fastescobanner

پنج گنج بزرگ ایرانی به طور تصادفی پیدا شد

[ad_1]

برخی از مهم ترین محوطه ها و گنجینه های تاریخی ایران به طور اتفاقی و در حین اجرای پروژه های ساختمانی با لودر کشف شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، برخی از محوطه ها و گنجینه های تاریخی مهم ایران به صورت اتفاقی و در حین اجرای پروژه های عمرانی با لودر کشف شده است.

پروژه های عمرانی و عمرانی همواره مهمترین عامل تخریب اماکن باستانی و تاریخی کشور بوده است. اما در برخی از فعالیت های ساختمانی با لودرها کارهای بسیار خوبی انجام داده است.

در چنین شرایطی با شناخت سریع میراث فرهنگی و پیگیری باستان شناسان، آثار ارزشمندی به دست آمد و در موزه های ایران آراسته شد، هرچند تخریب گسترده و پنهان لودرها همیشه بیشتر بوده و پیگیری باستان شناسان موارد خاصی را به دنبال داشته است. فشار فعالان

تعداد آثار مدنی که در مکان‌های باستانی کاوش می‌کنند زیاد است، اما در اینجا پنج مکان و آثار با ارزش یافت شده در طول آثار مدنی وجود دارد. ما پرداخت کردیم.

ج: جوبجی در رامهرمس

پنج گنج بزرگ ایرانی به طور تصادفی پیدا شد

یکی از معروف ترین محوطه های باستانی که با لودر پروژه ساختمانی از زمین بیرون آمد، محوطه جوبجی در نزدیکی رامهرمز خوزستان است.

در 10 می 2007، حفاری برای قنات به دلیل کشف چندین اثر باستانی متوقف شد. علیرغم از بین رفتن این محوطه باستانی، پس از حضور باستان شناسان، مقبره سلطنتی مربوط به دوره ایلام جدید (قرن ششم پیش از میلاد) در این منطقه یافت شد که نشان از اهمیت بالای منطقه رامهرمس در تاریخ ایلام دارد.

مقبره سلطنتی جوبجی حاوی دو تابوت برنزی تک شکل بود که در آن دو شاهزاده خانم حدوداً 17 و 35 ساله با 488 اشیاء قیمتی دفن شده بودند. این اشیا هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

برجسته ترین اثر گنج جوبجی یک دستبند طلا با کتیبه های دوره ایلام جدید است که با عقیق نسبتاً بزرگی مزین شده است. این دستبند دارای سه تکه به هم پیوسته و ترکیبی از طلا و عقیق است. با وجود این کشف مهم، سایت جوبجی از زیر آوار پروژه های عمرانی در امان نماند.

دو: تملک بهبهان

در تابستان 1361، ساخت سد شهید در بهبهان در شمال استان خوزستان متوقف شد.

باستان شناسان ارژن بهبهان تابوت برنزی با آثار هنری منحصر به فرد در داخل و خارج کشف کردند. در داخل تابوت کیدین هوتران اول، یکی از نخبگان ایلامی یک انگشتر طلایی در دست چپ خود یافت که اکنون یکی از شاخص ترین آثار موزه ایران است و در موزه ملی نگهداری می شود.

علاوه بر انگشتر قدرت ارجن، اشیای دیگری که در این منطقه یافت شد یک چراغ برنزی، یک حوض برنزی، ده گلدان استوانه‌ای برنجی، پنجاه و هشت دکمه طلایی و یک سینی برنزی با تصاویر روی آنها بود.

سینی برنزی که امروزه به عنوان جام ارژن شناخته می شود، نماد کاروان المپیک ایران در توکیو 2020 بود و پس از این عملیات ساختمانی کشف شد. با وجود این کشف مهم و اهمیت تاریخی بالای آن، قلمرو باستانی ارجان از تخریب و تهاجم بیشتر در امان نماند.

سه: کتریه در تهران

نشانه های آثار تاریخی در کتریه تهران از دیرباز نمایان بوده است، اما 53 سال پیش صفحه جدیدی در تاریخ تهران پدیدار شد.

حفاری و ساخت حوض کیطریه که مشرف به باغ صارم الدوله (پارک کیطریه کنونی) است، منجر به کشف یک قبرستان و تعداد زیادی آثار باستانی شد. در آغاز کاوش های باستان شناسی در این منطقه حدود 350 مقبره شناسایی شد.

تاریخچه این منطقه به 1200 تا 1000 سال قبل از میلاد می رسد. در گورستان باستانی کتریه، بیشتر سفال ها بر روی دکمه لباس، سنجاق، سربند، جواهرات، ابزار جنگی و برنز یافت می شد.

بیشتر این ظروف سفالی با چرخ ساخته می شدند و به خوبی پخته می شدند. در مجموع حدود 5000 متر مربع کاوش های باستانی منجر به کشف تپه کیاتاریه، بیش از 2000 ظرف سفالی و ابزارهای مختلف شد. هیچ نشانه ای از مقبره و مکان های حفاری کتریه وجود ندارد، اما بقایای او در موزه ملی ایران نگهداری می شود.

چهار: سزار وست مینستر

پنج گنج بزرگ ایرانی به طور تصادفی پیدا شد

در سال 1368 در حوالی روستای وستمین مازندران در حالی که کارگران شرکت گاز مشغول حفاری و جستجوی لوله های گاز برای پروژه گازرسانی بودند، تیغه لودر با گورستانی که جسد یک سرباز اشکانی با تمام تجهیزات نظامی در آن دفن شده بود برخورد کرد.

زمانی که باستان شناسان از این محوطه بازدید کردند متوجه شدند که علیرغم آسیب های فراوان ناشی از لودرها و سال ها کشاورزی، این محوطه تاریخی ارزشمندی است که شامل گورستان بزرگ اشکانیان با بیش از 250 گورستان می شود.

پنج: دهنو در یاسوج

در اواخر دهه 80 در حالی که کارگران لودر مشغول حفاری برای ساختن ساختمان جدید در محوطه بیمارستان امام سجاد یاسوز مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بودند، ناگهان مورد اصابت اسکلت های انسانی قرار گرفت و به نگهبانان بیمارستان هشدار داد. .

لودرها دوباره یک گورستان باستانی پیدا کردند که کاوش های باستان شناسی نشان می دهد که قدمت آن به اواخر هزاره سوم قبل از میلاد و اواخر عصر برنز می رسد.

اگرچه حدود 40 مقبره تخریب شده است، اما باستان شناسان در اولین فصل کار خود حدود 20 مقبره را در شهر یاسوز کاوش کردند. پس از کاوش، بخشی از محوطه به موزه ای برای گردشگران و بازدیدکنندگان تبدیل می شود.

منبع: پنشتا

[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما