رویای یک خانه جدید برای فضای مجازی

[ad_1]

افراط گرایان در مجلس که تاکنون نتوانسته اند احکام ضد قانون اساسی و حقوق شهروندی خود را در یک طرح حمایتی در میان اعتراض های گسترده عمومی نهایی کنند، پلتفرم محبوب دیگری را در میان ایرانیان راه اندازی کرده اند.

به گزارش شرق، لایحه ای که اخیرا در قانون ممنوعیت استفاده از دستگاه های دریافت ماهواره ای گنجانده شده است در دستور کار مجلس قرار گرفته است و در صورت تصویب، جرم انگاری تولید محتوا در پلتفرم هایی مانند یوتیوب و توییتر جرم انگاری می شود. بر اساس این طرح، هرگونه همکاری و ارائه محتوا برای پلتفرم های غیرمجاز مجرمانه است. غیرقانونی بودن این پلت فرم هر سه ماه یکبار توسط کارگروه ویژه ماهواره ای متشکل از نمایندگان سازمان صدا و سیما، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور اعلام می شود. به ترکیب اعضای این کارگروه مانند طرح رویکرد امنیت فضای مجازی توجه ویژه ای شده است. در این طرح هرگونه تبلیغ در شبکه های اجتماعی مجازی و ماهواره جرم تلقی و مجازات خواهد شد. زیرا صاحبان مشاغل مجازی از انواع بسترهای تبلیغاتی استفاده می کنند و بخش قابل توجهی از درآمد این کارگران به محتوا و تولید محتوای این سایت ها بستگی دارد.

مقدمه ای بر توجیه این پروژه که در شهریور ماه سال جاری نوشته شده، خواستار اجرای قانون منع استفاده از ماهواره، یکی از متروک ترین و بی اثرترین قوانین تاریخ قانون گذاری ایران شده است. استفاده از شبکه های ماهواره ای در ابعاد سخت افزاری; زیرا قانون به صراحت می گوید ورود، توزیع و استفاده از دستگاه های دریافت ماهواره ممنوع است. از طرفی در شرایط فعلی با حجم عظیمی از حمایت تبلیغاتی در شبکه های ماهواره ای مواجه هستیم و با توجه به نواقصی که در این قانون وجود دارد، امکان برخورد قانونی با اشخاص حقیقی و حقوقی که از شبکه های فارسی زبان استفاده می کنند وجود ندارد. تبلیغات و همکاری با Works. از نظر نرم افزاری.. «لذا با توجه به لزوم پرکردن خلأهای موجود در قانون سدرالاشره و تضمین اجرای صحیح، تلاش شده است تا زمینه سوء استفاده در میدانی محدود شود».

به گزارش انتخاب، در متن این طرح آمده است: ماده ای به قانون منع استفاده از دستگاه های گیرنده ماهواره ای مصوب ماده یک – 23/11/1373 الحاق می شود. کالاها، خدمات و هنر از طریق آثار، رسانه ها، سکوها و سکوها (روی ماهواره یا پهنای باند) که توسط کارگروه ویژه ماهواره ای متشکل از نمایندگان صداوسیما و سازمان سیما، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی فهرست بندی می شود. هر سه ماه یکبار به سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور ابلاغ می شود که مواد (19) و (20) درجه 5 تا 7 مجازات خواهند شد.

تبصره 1- نحوه اداره و تشکیل جلسات طبق آیین نامه اداری خواهد بود که به تصویب کارگروه ویژه ماهواره خواهد رسید.

تبصره 2: مجازاتهای فوق در مورد اشخاص حقوقی از مسئولیت متولیان آن دور نیست و این افراد به مجازاتهای مذکور محکوم خواهند شد.

تبصره 3: ممنوعیت تبلیغات در شبکه های غیرمجاز در قرارداد با تولیدکنندگان کالا، واردکنندگان و مالکان، صاحبان آثار هنری و اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه دهنده خدمات اعم از نمایندگی ها و شعب آنها الزامی است. در غیر این صورت چنانچه تبلیغات آنان مشمول این ماده شود به حداقل مجازات مذکور محکوم خواهند شد.

تبصره 4- در صورتی که صاحب یک یا چند شبکه ماهواره ای غیرمجاز، کالا یا خدمات ایرانی یا آثار باستانی بدون درخواست نماینده خود اقدام به تبلیغ کالا یا خدمات یا کاری نماید، صاحبان کالا یا خدمات مربوطه موظف به اطلاع رسانی می باشند. یا اعلام مقامات در رابطه با توزیع آگهی، اقدامات قانونی لازم را جهت جلوگیری از تبلیغ کالا یا خدمات یا آثار مرتبط توسط مراجع ذیصلاح قضایی به عمل آورید. در غیر این صورت طبق این ماده جریمه خواهند شد.

تبصره 5- مقامات قضایی مکلفند برای مدیران و گردانندگان شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز موضوع این ماده حداکثر مجازات را در نظر بگیرند و برای اشخاص مذکور در این ماده مجازات تعیین شده است.

تبصره 6: اعمال مجازات مانع رسیدگی به پرونده اشخاص حقیقی و حقوقی آسیب دیده ناشی از انتشار آگهی های غیرمجاز نخواهد بود.

تبصره 7- هر نوع همکاری با شبکه‌ها، رسانه‌ها و بسترهای موضوع ماده این قانون برای ارائه محتوا (کتبی، دیداری و شنیداری) توسط هر شهروند ایرانی از مرحله کتبی تا تولید و توزیع و تهیه. تهيه كنندگان، بازيگران، كارگردانان، فيلمبرداران، بازيگران راي دهنده، نويسنده، توليد موسيقي، تدوين، برنامه سازي و تبليغات و غيره به مجازات يكي از درجات 5 تا 7 مقرر در مواد (19) و (20) مي رسند. قانون مجازات اسلامی حسب مورد.

تبصره 8- مطالب مغایر با ضوابط سازمان در محدوده نشر، مطالب مضر به اخلاق عمومی، مدت زمان پخش یا انتشار، مضرات به اشخاص حقیقی و حقوقی و تخلف از قوانین در حد آثار. این ماده مجازات های انضباطی مالی را برای فرهنگ، آرامش و امنیت جامعه در نظر گرفته است.

با این حساب، در صورت عدم تصویب طرح حفاظتی توسط اقلیت تندرو در مجلس، راه دیگری برای مسدود کردن دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی مجازی که پلتفرم هایی مانند توییتر و یوتیوب را جرم انگاری می کنند، وجود دارد که با اعلام این موضوع، اکثر ایرانیان مجازات و مجازات خواهند شد. حتی نمایندگان مجلس و وزرا و همچنین بسیاری از مدیران ارشد به دلیل فعالیت خود در این شبکه های اجتماعی مجازات خواهند شد.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما