کشف بقایای 95 میلیون ساله تمساح قاتل با آخرین وعده غذایی!

[ad_1]

در رفتنحدود 95 میلیون سال پیش، جایی که استرالیا کنونی است، یک تمساح عظیم الجثه با آرواره های قدرتمندش به بدن یک دایناسور کوچک فشار می آورد و تقریباً تمام اعضای بدنش را می بلعید.

به گفته فرارو، یک تمساح نر در حال بلعیدن یک دایناسور و یک دایناسور نیمه هضم شده با بدن بزرگی که توسط یک کروکودیل بلعیده شده است. این دایناسور جوان یک دایناسور پرنده پا بود. یک پرنده کوچک، یک دایناسور، یک دایناسور دو پدالی با منقاری شبیه اردک. اولین استخوان های این دایناسور پرنده پا در سواحل استرالیا کشف شد.
دانشمندان اخیراً بقایای این تمساح درنده و آخرین غذای آن را در حوضه بزرگ Artesan در کوئینزلند استرالیا کشف کرده اند. آنها تخمین می زنند که بقایای آن به دوره کرتاسه (تقریباً 145.5 میلیون تا 65.5 میلیون سال پیش) مربوط می شود. فسیل های کروکودیل فاقد دم، اندام های عقبی و قسمت اعظم کمر بودند، اما بیشتر جمجمه و سایر استخوان های بدن دست نخورده باقی ماندند. محققان اخیرا گزارش کرده اند که تمساح در زمان مرگ بیش از 2.5 متر قد داشته و در صورت زنده ماندن احتمالاً بزرگتر می شود.

کشف بقایای 95 میلیون ساله تمساح قاتل با آخرین وعده غذایی!  // ویرایش

محققان تمساح قاتل را Confractosuchus sauroktonos (kon-frak-toh-soo’-kus saw-rock-TOH’-nus) نام گذاری کرده اند که به معنای همان دایناسوری است که توسط یک کروکودیل بزرگ بلعیده شده است. این عنوان تا حد زیادی به این دلیل است که فسیل های کشف شده حاوی اطلاعات زیادی در مورد این فسیل است. این نام به یونانی ترجمه می شود: “تمساح شکسته دایناسور را کشت!” بر اساس بیانیه ای که توسط عصر فسیل استرالیا صادر شده است، روده فسیلی به دلیل محتویات آن “قاتل دایناسور” نامیده شده است، در حالی که “شکسته” به ماتریکس سنگ اطراف فسیل اشاره دارد که حفاری شده است. او بعداً بیرون آورده شد. . در سال 2010، استخوان های کوچکی در معده کروکودیل پیدا شد.

کروکودیل ها برای اولین بار در دوره تریاس (251.9 میلیون تا 201.3 میلیون سال پیش) با دایناسورها ظاهر شدند و برخی شواهد نشان می دهد که برخی از این دایناسورها ممکن است خوشمزه بوده باشند! آثار دندان روی استخوان‌های دایناسور و در یک مورد، دندان‌های گیر افتاده در داخل استخوان نشان می‌دهد که برخی از تمساح‌ها بقایای دایناسور را خورده، شکار کرده‌اند یا جمع‌آوری کرده‌اند. دانشمندان در ژورنال Gondwana Research در 10 فوریه گزارش دادند که یافته های جدید اولین شواهد قطعی را ارائه می دهد که دایناسورها توسط کروکودیل های بزرگ کرتاسه خورده شده اند.

از آنجایی که استخوان‌های دایناسورهای کوچک شکننده بودند و جدا کردن استخوان‌ها از سنگ‌های اطراف غیرممکن بود، محققان مجبور شدند شکم تمساح را با دستگاه‌های توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن کنند و سپس مدل‌های دیجیتالی سه بعدی از استخوان‌های شکننده را بسازند. بر اساس محاسبات آنها، این پرنده حدود 4 پوند (1.7 کیلوگرم) وزن داشت. بیشتر اسکلت های دایناسور حتی پس از بلعیده شدن به هم چسبیده بودند، به دلیل نیش بیش از حد تمساح، فقط یک استخوان ران دایناسور شکسته و استخوان ران دیگر دارای دندان تمساح بود.

کشف بقایای 95 میلیون ساله تمساح قاتل با آخرین وعده غذایی!  // ویرایش

محتویات معده کروکودیل نشان می دهد که آخرین غذای آن یک دایناسور کوچک بوده است، اما به نظر می رسد که کروکودیل به سایر حیوانات کرتاسه نیز غذا می داده است. مت وایت، نویسنده این مطالعه و محقق در موزه دایناسور اج استرالیا، گفت: کرتاسه دایناسور می تواند منبع مهمی در شبکه غذایی اکولوژیکی باشد. به دلیل عدم وجود نمونه های دیگر برای مقایسه، این تمساح ماقبل تاریخ و آخرین غذای آن هنوز رابطه و رفتار حیواناتی را که میلیون ها سال پیش در استرالیا زندگی می کردند، نشان می دهد.

منبع: Science Alert

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما