چرا تخم مرغ دوباره گران شد؟

[ad_1]

در رفتنقیمت مصوب کندو تخم مرغ 43000 تومان. این در حالی است که مشاهدات میدانی نشان می دهد قیمت هر کندو تخم مرغ به 58 تا 60 هزار تومان رسیده است. مسئولان تهاجمی کشاورزی و اتحادیه های کارگری معتقدند رفتارهای هیجانی و ذخیره سازی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تخم مرغ دلیل اصلی افزایش قیمت این اقلام است. اما به نظر می رسد نوسانات قیمت تخم مرغ به دلیل اختلاف تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ و واردکنندگان نهاده های دامی با دولت بر سر سیاست قیمت گذاری و حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی باشد.

به گزارش فرارو، رئیس انجمن جهاد کریشی استان تهران دلیل نوسانات تخم مرغ و قیمت آن را رفتار هیجانی تولیدکنندگان و توزیع کنندگان در واکنش به شایعات ارز ترجیحی می داند. وی می گوید نهاده های مورد نیاز دامداران و طیور به ارز اولویت دارد و هر گرانی مرغ و تخم مرغ را جدی می گیرد.

ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره انجمن هانس تخمگذار استان تهران معتقد است پس از احتمال حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی از نهاده های دامی، بسیاری از واردکنندگان از دادن نهاده به بازار خودداری کرده اند.

او می‌گوید علاوه بر این، برخی از تولیدکنندگان از عرضه تخم مرغ به بازار خودداری کردند زیرا احتمال افزایش قیمت آن وجود داشت. با این حال، آنها معتقدند که نمی توانند این محصولات را برای مدت طولانی نگهداری کنند، بنابراین با عرضه آنها، قیمت متعادل می شود.

بر اساس لایحه بودجه سال آینده، دولت در سال آینده باید ارز ترجیحی 4200 تومانی کالاهای اساسی را حذف کند و مردم باید ریالی پرداخت کنند.

چرا تخم مرغ دوباره گران شد؟

بحث تولیدکنندگان با دولت بر سر قیمت و ارز ترجیحی؟

اظهارات حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی و ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره انجمن هاینس تخمگذار استان تهران، حاکی از نگرانی تولیدکنندگان و واردکنندگان مرغ و تخم مرغ از تخریب ترجیحی است. ارز و قیمت های سرکوبگر. به همین دلیل با دولت بحث می کنند که قیمت مرغ و تخم مرغ را بعد از ارز ترجیحی تعیین کنند. به نظر می رسد آنها از ابزارهای کاهش عرضه و افزایش قیمت برای پاسخگویی دولت استفاده کرده اند.

حبیب اسدالله نژاد می گوید: در صورت کسر ارز 4200 تومانی، ارز تخصیصی برای واردات نهاده ها نصف ارز خواهد بود، بنابراین کالاهایی مانند مرغ و تخم مرغ مشمول سیاست قیمت گذاری یا قیمت گذاری مشروط به عرضه و تقاضا خواهند شد. مطمئناً در مراحل اولیه اجرای سیاست جدید، بازار قدرت افزایش قیمت مرغ را نخواهد داشت، قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

به گفته نایب رئیس انجمن طیور گوشتی، در این صورت اگر قیمت بیش از رقم تعیین شده از سوی دولت باشد، دولت برای اعمال سیاست قیمت گذاری تلاش می کند. نگرانی تولیدکنندگان این است که در آستانه پایان ارز دولتی و گذار به واردات با نیم ارز، واحدهای مرغداری به دلیل عدم انعطاف بازار متحمل ضرر و زیان شوند و از چرخه تولید خارج شوند.

او همچنین به روزنامه ایران گفته است که از دولت خواسته است برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان تدابیری اتخاذ کند. همچنین منتظرند تا به دولت اعلام کنند تا ارز دولتی صادر شود یا خیر.

بررسی ها نشان می دهد که دولت پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی هنوز در مورد قیمت ها اظهار نظری نکرده است.

پیش بینی می شود قیمت مرغ و تخم مرغ شش برابر شود؟

برخی از واردکنندگان نهاده های دامی و تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ معتقدند با حذف ارز ترجیحی، قیمت نهاده های دامی به 6 برابر قیمت روز می رسد که در این صورت قیمت مرغ و تخم مرغ به یک اندازه افزایش می یابد.

اما یکی از روزنامه‌های ایرانی وابسته به دولت این اتهامات را رد کرده و می‌گوید وقتی ارز دولت تمام می‌شود، هیچ مبنایی برای قیمت فعلی مرغ یا تخم‌مرغ وارداتی وجود ندارد، زیرا بازار شاهد افزایش قیمت‌های زیادی نیست.

کارگران مرغداری و تخم مرغ می گویند، اگر دولت برنامه جایگزینی برای حذف ارز ترجیحی نداشته باشد، تاثیر زیادی بر معیشت تولیدکنندگان و مردم خواهد داشت.

وضعیت تخم مرغ در بازار چگونه است؟

یکی از خرده فروشان منطقه 10 تهران که معمولاً تخم مرغ معمولی بازار می فروشد. در رفتن او می گوید که تخم مرغ ها در حال حاضر در بازار تنظیم نشده است و توزیع کننده دو کارتن (24 تخم مرغ) را تحویل می دهد. با این حال، چند روزی است که آنها کمتر پوسته تخم مرغ معمولی در بازار دریافت می کنند. کندوهای تخم مرغ نیز هفته گذشته با قیمت آزاد 50 هزار تومان به خرده فروشان تحویل داده می شود.

توزیع کننده همچنین در مورد تحویل منظم تخم مرغ در بازار صحبت می کند و یک یا دو کارتن در روز به خرده فروشان آشناتر تحویل می دهد. اما در عمل جوابگوی نیازهای بازار نیست. بنابراین کندوهای تخم مرغی باید از توزیع کنندگان با نرخ 56 تا 58 هزار تومان خریداری شود.

ما به یک خرده فروش دیگر در منطقه رفتیم. آنها بازار تخم‌مرغ را هم کنترل نمی‌کردند و اکثر آنها بازار تخم‌مرغ را تنظیم نمی‌کردند، بلکه اصرار داشتند که کندوهای تخم‌مرغ را از توزیع‌کنندگان بیش از 50 هزار تومان بخرند. بنابراین با توجه به تخم مرغ های شکسته باید تخم مرغ را بین 59 تا 60 هزار تومان بفروشند.

او می‌گوید فروش تخم‌مرغ در روزهای اخیر کاهش یافته است، اما زمانی که تخم‌مرغ تحت کنترل بازار نیست، مردم چاره‌ای جز خرید تخم‌مرغ با آن قیمت ندارند.

[ad_2]

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما