چرا طرح اشتغال یک میلیون تومانی وزیر کار به تاخیر می افتد؟

[ad_1]

در رفتن حجت الله عبدالملکی سه سال پیش طرح اشتغالزایی را با یک میلیون تومان پیشنهاد داده بود. او که اکنون وزیر کار دولت سیزدهم است، همچنان معتقد است این طرح قابل اجراست.

به گزارش فرارو، عبدالملکی هفته گذشته در توییتر خود این ایده را تکرار کرد و گفت با یک میلیون تومان می توان تولید کرد، باید بپرسید چگونه؟ حق با شماست ما آموزش ندیده ایم.

وی در ادامه این توییت در نمایشگاه مشاغل کم مهارت در استان البرز حضور یافت و در جمع خبرنگاران از طرح خود دفاع کرد.

وزیر کار در آن زمان گفت: سه سال پیش پیشنهاد دادیم که با یک میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد و اکنون پس از گذشت سال ها و با وجود گرانی مواد اولیه همچنان امکان ایجاد شغل وجود دارد. یک میلیون تومان.»

در حالی که اقتصاددانان با او مخالف هستند، افکار عبدالملکی دوباره مطرح شده است. وی گفت: با وجود تورم بالای 40 درصدی در سال های اخیر، سرمایه زیادی برای ایجاد اشتغال در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی نیاز است.

می شود 10 میلیون تومان فروخت اما این شغل ها نه!

زهرا کریمی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با فرارو درباره امکان ایجاد شغل با یک میلیون تومان گفت: اگر امکان داشت با یک میلیون تومان شغل ایجاد می کرد که خیلی ها مشغول کار هستند. دور.” در حال حاضر با 100 میلیون تومان امکان اشتغال وجود ندارد. البته می توان آنها را یک میلیون تومان فروخت اما اینها شغل نیست. از سوی دیگر، نکته بسیار مهمی که اغلب نادیده گرفته می شود این است که همه افراد کارآفرین نیستند. همه مردم در خرید و فروش خوب نیستند. بخش بزرگی از مردم را افرادی تشکیل می‌دهند که نه در معرض خطر هستند، نه می‌دانند، نه می‌توانند و خیلی سریع بدهکار میلیونی می‌شوند.

وی در ادامه گفت: اگر افرادی بودند که با یک میلیون تومان معجزه می کردند، یک میلیون تومان و بیشتر درآمد داشتند. چون آن را که ما توانمند می دانیم، در این شرایط بد موفق می شود. اما یک «پدر» بزرگ وجود دارد و آن هم نتیجه این شرایط است، یعنی برخی موفق می شوند و برخی نه، که اقتصاد ما کوچکتر می شود. بنابراین وضعیت برای کل جمعیت مساعد نیست. برخی می توانند معجزه کنند. گویی می بینیم مردم اکنون چه کار می توانند بکنند و نابرابری در حال افزایش است. بنابراین نمی توان از همه مردم انتظار داشت که معجزه کنند، اگرچه بسیاری از معجزه کنندگان دارای پاداش و روابط ویژه هستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه منظورم این نیست که همه اینطور هستند، گفت: استثناهایی وجود دارد که می تواند برای مبالغ کم شغل ایجاد کند. درست است که برخی فوق العاده هستند، اما اینها برخی هستند. بنابراین همه نمی توانند با پرداخت پول به مردم کارآفرین شوند.

کریمی در خصوص سرمایه مورد نیاز برای ایجاد اشتغال گفت: در این زمینه امکان پذیر نیست. به دلیل تورم بالا، لازم بود هر سال سرمایه گذاری بیشتری برای ایجاد اشتغال صورت گیرد. البته به صورت اسمی این عدد بسیار افزایش می یابد. اگر تورم را کاهش دهید، احتمالاً به سطح اسمی افزایش نخواهد یافت. در سال های گذشته با 30 میلیون تومان می شد شغل ایجاد کرد اما اگر به زمان احمدی نژاد نگاه کنید وام های سریع می داد. در نهایت، بسیاری تردید داشتند که اشتغال در مقیاس بزرگ ایجاد شده است. من از ابتدا با چنین طرحی موافق نبودم و معتقد بودم که اگر شرایط خوب نباشد از طرح هایی که نوشته شده استفاده نمی شود و ایجاد اشتغال نمی کند. اما به گفته وی، 15 تا 20 درصد این وام ها به تعویق افتاد که بسیار امیدوارکننده بود.

وی افزود: در دهه 1980 که نگرانی چندانی برای آینده وجود نداشت، نرخ ارز همچنان ارزان بود، واردات بسیار غنی بود، کار ساده ای در داخل انجام نمی شد و بسیاری به جای محصولات به واردات روی آوردند. میلیون تومان و پول بیشتری بود.

وی گفت: در مجموع برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد یک مجموعه ضروری است نه صرف پول و سرمایه. اکنون شاهد خرید خانه در ترکیه هستیم، ترکیه ای که ثبات چندانی ندارد. اما در ایران یک دهه از دست داده ایم و یک دهه دیگر تازه شروع شده است و چشم انداز آن نامشخص است. با پول خود چه کار می توانید انجام دهید؟ حالا پول هست، اما می رود. پس اگر اوضاع ایران خوب باشد این پول از اینجا شروع می شود و چرا آن کشور را ترک کنیم؟

[ad_2]

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما