چرا لبنانی ها به داعش می پیوندند؟

[ad_1]

در رفتن عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی در لبنان و بن‌بست سیاسی طولانی اخیر، ده سنی این کشور را متقاعد کرده است که امیدوارکننده‌ترین آینده برای آنها پیوستن به داعش است.

به گزارش فرارو، در خصوص سیاست خارجی، در چند ماه گذشته، مردان جوان و بیکار سنی از فقیرترین نقاط کشور توسط داعش فریب داده شده اند تا به این گروه بپیوندند و وعده دستمزدهای بالاتر را برای تقویت نیروهای آن بدهند.

برخی از کسانی که برای پیوستن به داعش از لبنان به سوریه و عراق گریخته‌اند، قبلاً در زندان‌های لبنان به سر می‌بردند یا مظنون به داشتن ارتباط یا همدردی با گروه‌های افراطی هستند. با این حال، اکثر آنها از مناطقی از لبنان بودند که در آن فقر و خصومت فرقه ای بین شیعه و سنی وجود داشت. در اوج جنگ داخلی سوریه، صدها منطقه با اکثریت سنی لبنان در طرابلس، عکا و عرسال به شورشیان سوری از جمله گروه های اسلامی افراطی وابسته به القاعده و داعش پیوستند. آنها چندین حمله مرگبار را در داخل کشور انجام دادند، از جمله استفاده از خودروهای بمب گذاری شده. آنها حتی گاهی خشونت خود را به لبنان منتقل کردند. در سال 2015، بمب گذاران انتحاری داعش به برج البراجنه، یکی از مناطق شیعه نشین بیروت حمله کردند و بیش از 40 نفر را کشتند و بیش از 200 نفر را زخمی کردند.

در داخل لبنان، خشم آنها اغلب متوجه گروه شیعی حزب الله بوده است. با این حال، ارتش لبنان به زودی بر شبه نظامیان در شمال لبنان غلبه کرد. ارتش در سال 2017 در عملیات مشترک با حزب‌الله، صدها جنگجو، اعضای خانواده و حامیان داعش را از شهر مرزی عرسال به دیرالزور سوریه بیرون راند.

خشونت های این گروه اخیرا پس از سال ها آرامش در پی شکست های منطقه ای داعش در سوریه و عراق تشدید شده است. ماه گذشته، تنها یک روز پس از تلاش داعش برای نفوذ به زندانی در الحسکه در شمال شرق سوریه که 3000 داعشی در آن نگهداری می‌شوند، گروهی از جنگجویان به یک پایگاه نظامی در منطقه العظیم در شمال بغداد یورش بردند و 11 نفر را کشتند. سربازان خواب بود و تیر خورد. ظرف چند روز، نیروهای عراقی عاملان این حادثه را ردیابی کردند. عراقی ها یک حمله هوایی به مخفیگاه آنها انجام دادند که در آن 9 عضو ادعایی داعش از جمله حداقل چهار لبنانی کشته شدند، هرچند رسانه های لبنانی گزارش دادند که پنج لبنانی کشته شده اند. مقامات امنیتی لبنان بر این باورند که رو به زوال اقتصاد و در نتیجه وخامت سطح زندگی، دلایل اصلی اخراج جوانان از این کشور به دست داعش است. محله های فقیرنشین لبنان مانند طرابلس به پایگاه داعش تبدیل شده است. پوند لبنان از سال 2019 بیش از 90 درصد ارزش خود را از دست داده است و در نتیجه قیمت مواد غذایی بیش از 600 درصد افزایش یافته است. حتی قبل از بحران اقتصادی، 60 درصد از جمعیت طرابلس در فقر زندگی می کردند. اگرچه وزیر کشور لبنان به مطبوعات لبنان گفت که 37 نفر برای پیوستن به داعش طرابلس را ترک کرده اند، فعالان محلی مدعی شدند که این تعداد بیشتر است و گفتند که اخیراً حدود 100 نفر به این گروه پیوسته اند و کشور را ترک کرده اند.

یک مقام ارشد امنیتی خارجی که نخواست نامش فاش شود، گفت که نیروهای داعش اغلب جوانان لبنانی 18 تا 24 ساله را با پیشنهاد حقوق ماهیانه 500 500 تا 600 به آنها فریب می دهند.

او به فارین پالیسی گفت: «من انتظار دارم در صورت ادامه طمع مالی، افراد بیشتری لبنان را ترک کرده و به داعش بپیوندند. با این حال، مرگ دست‌کم پنج نفر در عراق می‌تواند دلسردکننده باشد و می‌تواند دیگران را مجبور کند در تصمیم خود برای پیوستن به گروه تجدیدنظر کنند.»

چهار مادر از نیروهای لبنانی وابسته به داعش که در دو حمله هوایی جداگانه در عراق کشته شدند، مدعی شده‌اند که پسرانشان افراط‌گرا نبوده‌اند، بلکه بیکار بوده‌اند، به دلیل پیوستن به دیگر گروه‌های افراطی مورد انگ شده‌اند و تحت نظارت مداوم دولت هستند. حداقل سه نفر از این مردان متاهل و نگران وضعیت نامعلوم درآمد خود بودند.

یکی از آنها به نام زکریای العدل که در جامعه خود شناخته می شود، تابستان گذشته لبنان را برای فرار از فقر ترک کرد و گمان می رفت با کشتی به اروپا رفته است. اما برای پیوستن به داعش لبنان را به مقصد عراق ترک کرد. نفر دوم عمر سیف بود که در حال فرار از دستگاه امنیتی دولت لبنان بود. سیف به دلیل ارتباط با یک گروه افراطی مجرم شناخته شد و به پنج سال زندان محکوم شد، اما حتی پس از گذراندن دوران محکومیت خود، توسط نیروهای امنیتی تحت تعقیب قرار گرفت و مورد پذیرش مردم قرار نگرفت.

مادرش به فارین پالیسی گفت: «آنچه برای عمر اتفاق افتاد نتیجه فشار غیرقابل تحملی بود که دولت پس از آزادی از زندان بر او وارد کرد». مدام او را دستگیر می کردند و هر از چند گاهی برای بازجویی شکنجه می کردند».

ژنرال الیاس فرهت، یک مقام بازنشسته ارتش لبنان و تحلیلگر سیاسی، می گوید که سرکوب ادعایی امنیتی دولتی یا تنش های فرقه ای “بهانه ای” برای پیوستن به داعش نیست. او می گوید که سرویس های امنیتی همیشه به دنبال مظنونان هستند و گاهی از آنها توضیح می خواهند. او می گوید هسته های غیرفعال و بقایای داعش یک مشکل واقعی در منطقه است. پس از شکست داعش در لبنان و بیرون راندن النصره (وابسته سابق به القاعده) در ادلب سوریه، احتمالا تعداد زیادی از هسته های غیر فعال در طرابلس، عکا و مناطق دیگر باقی خواهند ماند. عناصری از این هسته ها گهگاه به القاعده و داعش پیوسته اند. سال گذشته سرویس‌های اطلاعاتی لبنان به یک هسته بزرگ داعش حمله کردند. سنی‌های طرابلس به‌طور غیرقابل توجیهی مورد هدف نیروهای امنیتی هستند و از سرکوب شبه‌نظامیان شکایت دارند. فعالان محلی علیه بازداشت هزاران سنی بدون محاکمه به ظن عضویت به گروه های افراطی مبارزه کرده اند.

سنی های لبنان به طور کلی از ظهور حزب الله ناراضی هستند و به دلیل رهبری سیاسی خود احساس حاشیه می کنند. سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، بلندپایه ترین رهبر سنی این کشور، استعفای موقت خود را از سیاست اعلام کرد و گفت که در انتخابات ماه می آینده نامزد نخواهد شد. حریری گفت: من متقاعد شده‌ام که با توجه به نفوذ ایران، هیچ فرصت مثبتی برای لبنان وجود ندارد. با این حال، منتقدان تصمیم او بیم دارند که خروج او بتواند سلطه حزب الله را در عرصه سیاسی تقویت کند و احتمال حضور این گروه و متحدانش را افزایش دهد.

در پایان جنگ داخلی طولانی و خونین لبنان، همه گروه های فرقه ای به جز حزب الله سلاح های خود را کنار گذاشتند. این گروه می‌گوید سلاح‌هایش برای محافظت از لبنان در برابر اسرائیل است، اما بسیاری در داخل این کشور نگران هستند. در اکتبر 2021، حامیان حزب الله در محله های مسیحی نشین در اعتراض به قاضی در حال تحقیق درباره بمب گذاری بیروت به ضرب گلوله کشته شدند. حزب الله با کلاشینکف و راکت پاسخ داد و در عرض چند دقیقه خیابان ها به میدان جنگ تبدیل شد.

حامیان حزب الله می گویند که این گروه هرگز جنگی را آغاز نخواهد کرد. با این حال، احساس ناامنی قابل توجهی در کشور وجود دارد که منجر به افزایش خرید اسلحه و مهمات شده است. بسیاری از مردم برای محافظت از پولی که نمی خواهند در بانک سپرده گذاری کنند، اسلحه می خرند، اما در صورت بروز سایر خشونت های سیاسی یا شورش های فرقه ای حاضرند از خود دفاع کنند.

مقامات لبنانی در حال هماهنگی با همتایان عراقی خود هستند و می گویند تعداد افرادی که به داعش می پیوندند افزایش یافته است، اما آنها نسبت به سال 2014 کمتر نگران کنترل اوضاع هستند.

ترکیبی از فقر و نارضایتی سیاسی همچنین ممکن است برای بسیاری از لبنانی‌ها جذابیت بیشتری برای پیوستن به گروه‌های افراطی که قبلاً از پیشینه‌های مذهبی محافظه‌کار آمده‌اند و در برخی موارد با نیروهای افراطی ارتباط برقرار کرده‌اند، بیشتر کند.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما