چرا محمد بن سلمان به تماس تلفنی بایدن پاسخ نمی دهد؟

[ad_1]

در رفتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی می داند که کشورش در شرایطی است که غرب امروز به او نیاز دارد و می تواند بایدن را نجات دهد.

آیا عربستان سعودی از واشنگتن دور است؟ بنا بر گزارش ها، محمد بن سلمان از تماس تلفنی با جو بایدن خودداری کرد زیرا می خواست عربستان سعودی نفت بیشتری تولید کند زیرا غرب به شدت به دنبال جایگزینی برای انرژی روسیه بود.

بزرگترین صادرکننده نفت جهان تاکنون درخواست واشنگتن برای افزایش تولید نفت را رد کرده است. پیش از تهاجم روسیه به اوکراین در اواسط فوریه، ایالات متحده از کارتل اوپک که عربستان سعودی یکی از اعضای اصلی آن است، خواسته بود تا نفت بیشتری برای مهار رشد تولید کند. با وجود این، اوپک با قاطعیت اعلام کرد که تولید خود را در ماه آوریل به 400 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد، افزایشی که پیش از تهدید حمله روسیه به اوکراین در میان اعضای آن اتفاق نظر بود. امارات اعلام کرده است که امیدوار است تولید خود را افزایش دهد، اما سعودی ها هنوز چراغ سبز نشان نداده اند.

او نپذیرفت و رهبر واقعی عربستان سعودی (تا زمانی که به نفت عربستان نیاز داشت) را نشناخت. دولت بایدن بر این باور است که «محمد بن سلمان» در ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار روزنامه واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ دست داشته است، بنابراین او ترجیح داد به جای ولیعهد عربستان، پادشاه قدیمی باشد. از عربستان سعودی

در سال 2019، بایدن، نامزد ریاست جمهوری وقت آمریکا گفت که می خواهد با عربستان سعودی به عنوان یک “دولت سرکش” رفتار کند. جرد کوشنر داماد ترامپ رابطه نزدیکی با محمد بن سلمان داشت و دولت ترامپ در درجه اول بر جنگ عربستان در یمن تمرکز کرد و اقدامات ریاض علیه یمن را نادیده گرفت.

در نتیجه، ایالات متحده شراکت خود را با بزرگترین صادرکننده نفت جهان حفظ کرد. در همین حال، بایدن با وعده پایان دادن به «همه حمایت آمریکا از تجاوز در جنگ یمن» به قدرت رسید. این در عمل به معنای کاهش 75 درصدی واردات تسلیحات عربستان سعودی بود. امارات متحده عربی و عربستان سعودی در هفته‌های اخیر مورد حمله موشکی حوثی‌های یمن تحت حمایت ایران قرار گرفته‌اند و از حمایت آمریکا برخوردار نشده‌اند.

در همین حال، دیپلمات‌های آمریکایی همچنان نگران بازگرداندن توافق هسته‌ای با ایران هستند. بایدن زمانی که معاون اوباما بود مسئول سیاست خارجی بود. او در خاورمیانه سیاست اوباما مبنی بر ایجاد دوستی بهتر با ایران و نفی عربستان سعودی را دنبال می کند. دیپلمات‌های آمریکایی ماه‌هاست که در وین هستند و درباره توافق هسته‌ای جدید با ایران مذاکره می‌کنند.

در صورت امضای این توافق، ایران می تواند نفت زیادی به آمریکا بفروشد که ضربه ای به صادرات عربستان سعودی خواهد بود. اگر آمریکا می خواهد صادرکننده نفت رقیب خود را احیا کند، چرا محمد بن سلمان به درخواست های بایدن برای نفت بیشتر پاسخ دهد؟

عربستان سعودی علاوه بر تشدید تقابل با آمریکا، دلایل اقتصادی برای عدم اجابت درخواست بایدن برای افزایش تولید نفت دارد. اگر ایالات متحده و اروپا بدون حمایت از نفت روسیه جدا شوند، ریاض می تواند نفت خود را با قیمت غیرعادی بالا بفروشد.

چرا محمد بن سلمان خواهان کاهش قیمت نفت است؟! افزایش قیمت نفت دستور کار اصلی اصلاحات آن یعنی چشم انداز 2030 را تقویت خواهد کرد. در تاج طراحی آن Jewel Neum قرار دارد، یک شهر اتوپیایی جدید در سواحل دریای سرخ با یک هایپرلوپ به طول 168 کیلومتر به نام The Line.

در حال حاضر به نظر می رسد عربستان سعودی به مسکو کمک می کند نه واشنگتن. این کشور با عدم تولید نفت بیشتر، توجیه کاهش شدید صادرات از روسیه را برای کشورهای غربی دشوارتر می کند. البته دوستی کرملین و ریاض دوستی ظریفی است: چرا عربستان سعودی باید با رئیس جمهور روسیه مهربان باشد، کشوری که بزرگترین رهبر سیاسی تحت حمایت ایران بشار اسد را در طول جنگ داخلی سوریه نجات داد؟

اگر غرب بدون حمایت واردات نفت از روسیه را ممنوع کند، عربستان سعودی می تواند این شکاف را پر کند. اگر بایدن به رد عربستان سعودی ادامه دهد، آمریکا در پمپ بنزین درد خواهد داشت. پس از سال ها سردرگمی غرب، محمد بن سلمان ممکن است در مسیر به رسمیت شناختن بیشتر از سوی ایالات متحده و غرب باشد. او اکنون می داند که قدرت های غربی در جایی هستند که می خواهند باشند و به عربستان سعودی نیاز دارند.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما