کشور خطرناک برای خبرنگاران

[ad_1]

گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی رسانه ها در جهان و همچنین خبر دستگیری و کشته شدن بیش از 500 روزنامه نگار در سال 2021 و تهدید فعالان اطلاعاتی خبر می دهد.

بر اساس این گزارش، در سال جاری حداقل 46 خبرنگار در نقاط مختلف جهان جان خود را از دست داده اند که کمترین میزان در بیست سال گذشته است.

گزارشگران بدون مرز در عین حال از دستگیری 488 روزنامه نگار در سراسر جهان و وضعیت اسفناک دستگیری و بازداشت روزنامه نگاران در سال جاری ابراز تاسف می کند.

این سازمان غیردولتی که برای حفاظت از آزادی مطبوعات و اطلاعات در سراسر جهان فعالیت می کند، گفت: از زمان انتشار اولین گزارش سالانه در سال 1995، تعداد بازداشت های روزنامه نگاران هرگز بالاتر از این نبوده است. . آ

این افزایش استثنایی، حدود 20 درصد در سال، نتیجه اقدامات انجام شده در سه کشور، عمدتا میانمار، بلاروس و چین است.

در این گزارش آمده است: «اجرای قانون امنیتی جدید دولت چین در هنگ کنگ منجر به افزایش چشمگیر تعداد بازداشت‌ها و بازداشت‌های روزنامه‌نگاران در سال گذشته شده است».

تعداد خبرنگاران زن بازداشتی در حال افزایش است

گزارشگران بدون مرز در بخش دوم گزارش خود به آمار بالای و بی‌سابقه دستگیری و بازداشت خبرنگاران زن در سراسر جهان اشاره کرده و از این موضوع ابراز تاسف کرده است.

بر اساس این گزارش، حدود 60 خبرنگار زن در سراسر جهان طی سال گذشته دستگیر و بازداشت شده اند که یک سوم بیشتر از سال 2020 است.

این گروه می گوید که هرگز تعداد زنان روزنامه نگار دستگیر شده در سال های اخیر را ثبت نکرده است.

بلاروس کشوری است که تعداد خبرنگاران زن (17 مورد) بیشتر از همتایان مرد خود (15 مورد) است.

در همین حال، گزارشگران بدون مرز این رقم را 87.7 درصد می‌داند، در حالی که بیشتر روزنامه‌نگاران زندانی در سراسر جهان هنوز مرد هستند.

پنج کشوری که بیشترین تعداد روزنامه نگاران را از اول دسامبر بازداشت کرده اند عبارتند از 127 در چین، 53 در میانمار، 43 در ویتنام، 32 در بلاروس و 31 در عربستان سعودی.

کمترین تعداد خبرنگاران جان باخته اند

گزارشگران بدون مرز می افزاید که سال گذشته 46 روزنامه نگار و کارمند رسانه جان خود را از دست دادند که کمترین رقم در 20 سال گذشته است.

در این گزارش آمده است که تعداد خبرنگاران کشته شده از سال 2016 به ویژه به دلیل تشدید درگیری های منطقه ای در سوریه، عراق و یمن رو به کاهش بوده است.

در این گزارش آمده است: رکورد بیشترین مرگ و میر روزنامه نگاران مربوط به قتل و قتل است و 65 درصد از کشته شدگان عمدا هدف قرار گرفته و کشته شده اند.

کشور خطرناک برای خبرنگاران

بر اساس گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز، مکزیک و افغانستان در سال جاری با 7 و 6 کشته به ترتیب خطرناک ترین کشورها برای خبرنگاران هستند.

یمن و هند در این فهرست سوم هستند و هر کدام چهار خبرنگار کشته شده اند.

خبرنگاران گروگان گرفته شدند

گزارشگران بدون مرز تعداد روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای را که امسال در سراسر جهان گروگان گرفته‌اند، 65 نفر اعلام کرده است که دو نفر بیشتر از سال گذشته است.

سوریه، عراق و یمن به ترتیب با 44، 11 و 9، سه کشور دارای بیشترین تعداد گروگان ها هستند.

علاوه بر موارد فوق، یک خبرنگار فرانسوی از آوریل سال جاری در مالی گروگان گرفته شده است.

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما