گمانه زنی اولین خروج از کابینه سیزدهم

[ad_1]

صبح روز یکشنبه گزارش شد که وزیر بهداشت به ریاست مجلس احضار شده است.

به گزارش شرق، در حالی که زمزمه هایی درباره خانواده و استیضاح وی به گوش می رسید و بسیاری می گفتند این اولین برکناری وی از کابینه خواهد بود، نام بهرام این اللهی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کاربرگ بین پراکنی، که شامل نامه ای از کمال حسین پور به عنوان طراح interspersel، همراه با شش امضا از نمایندگان حامی پروژه است، هشت دلیل برای استعلام اناللهی را تشریح می کند.

با این حال، تا زمان نگارش این مقاله، مشخص نیست که آیا 22 امضا در این کاربرگ بازرسی وجود دارد یا خیر. اما نکته حائز اهمیت این است که کابینه سیزدهم با انتقادات جدی نمایندگان مواجه است و با وجود اینکه به زودی اولین وزیر برای کسب رای اعتماد در بهارستان فراخوانده می شود، اما مشخص نیست کدام وزیر پیشقدم خواهد شد. تا به امروز استیضاح وزرا پیش از دوره یک ساله دولت غیرمعمول نیست و تنها روحانیون در دولت دوازدهم قبل از پایان دوره یک ساله دولت دوم روحانی استیضاح شده اند.

بر اساس اصل 89 قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صورت لزوم می توانند هیأت وزیران یا هر یک از وزیران را استیضاح کنند. هیأت وزیران یا وزیر مورد نظر باید ظرف 10 روز پس از طرح در مجلس حاضر شوند و به آن پاسخ دهند و از مجلس رأی اعتماد بخواهند.

در صورت عدم پاسخ هيأت وزيران، نمايندگان در مورد استيضاح خود توضيحات لازم را ارائه و در صورت صلاحديد مجلس، راي عدم اعتماد خواهند داد. اگر مجلس رای عدم اعتماد را تصویب نکند، هیأت وزیران یا وزیر یا وزیر مورد استیضاح عزل می شود. در هر دو مورد دستگاه گوارش کامل وجود دارد.

اول در همه ایالت ها!

با نگاهی به 12 دوره دولت های گذشته، متوجه می شویم که حداقل یک سال پس از آغاز به کار دولت، وزرا در جلسات وزرا حضور داشتند. درست یک سال پس از تشکیل دولت سوم پس از انقلاب، محمد شهاب گنابادی وزیر مسکن استیضاح شد و در مجلس رای اعتماد داد. بهزاد نبوی اولین وزیر استیضاح شده در دولت چهارم و سومین وزیر در تاریخ استیضاح انقلاب است. وی در دولت دوم رهبر معظم انقلاب و نخست وزیر میرحسین موسوی وزیر صنایع سنگین بود.

در دولت پنجم ایرج فاضل وزیر بهداشت کابینه هاشمی رفسنجانی اولین وزیری بود که استیضاح شد. وی حدود یک سال پس از تشکیل دولت پنجم به مجلس احضار شد و در 23 دی ماه سال 96 پس از عدم کسب رای اعتماد از نمایندگان خود استیضاح شد.
حسین محلوزی در دولت ششم یک سال پس از روی کار آمدن استیضاح شد و در 23 آذر 73 موفق شد نمایندگان را برای ماندن در وزارت معادن و فلزات مجاب کند و در جلسه استیضاح خود رای اعتماد بگیرد.

عبدالله نوری وزیر کشور دولت هفتم اولین استیضاح در کابینه خاتمی بود. وی در 29 خرداد 1377 یک سال پس از دولت اصلاحات استیضاح شد و با رد نمایندگان از کابینه برکنار شد.

علی عبدالعلی زاده وزیر مسکن و شهرسازی در دولت دوم سید محمد خاتمی در 12 خرداد 1360 یک سال پس از تشکیل دولت هشتم استیضاح شد و موفق شد بار دیگر از بحرین رای اعتماد بگیرد. وزرای استیضاح مهم بودند. دولت مورد حمایت محافظه کاران اولین وزیر خود را در 21 سپتامبر 2006 برای کسب رای اعتماد به بحرین بازگرداند. محمدرضا اسکندی توانست با رای اعتماد مجلس به جهاد وزارت کشاورزی برگردد.

حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری اولین وزیر کابینه بود که طرح استیضاح ارائه کرد. او در 12 بهمن 1388، یعنی یک سال و نیم پس از روی کار آمدن دولت دوم احمدی نژاد، استیضاح شد و در نهایت از کابینه برکنار شد. یک سال و چند ماه پس از آغاز به کار دولت یازدهم، رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم از سوی مجلس استیضاح شد و نتوانست دوباره رای اعتماد بگیرد. وی در تاریخ 13 مهر 94 در دولت یازدهم و 1Sfund 95 مورد استیضاح قرار گرفت و هر بار که رای اعتماد گرفت در تاریخ 13 اسفند 96 مورد بازجویی مجدد قرار گرفت و موفق به اخذ رای اعتماد شد. باز هم بحرین، هرچند استثنا بود. و قبل از دولت سیزدهم دو رکورد استیضاح داشت و تنها وزیری بود که در عرض یک سال پس از روی کار آمدن دولت دوازدهم مجدداً برای رای اعتماد به مجلس فراخوانده شد. .

پس از اولین استیضاح نام کدام وزیر خواهد بود؟!

اکنون دومین رکورد روحانیت شکسته شده است و وزرای بهداشت دولت سیزدهم باید کمتر از 5 ماه دیگر از آغاز دوره ریاست خود به بحرین برگردند تا از آنها رای اعتماد بگیرند. با این حال، خاندوجی، وزیر دارایی، گزینه بالقوه ای برای استیضاح اول بوده و هست و نام او می تواند ناگهان به عنوان اولین وزیر در دولت سیزدهم مطرح شود که به بحرین بازگشته و رای اعتماد بگیرد. خوشبختانه دل دور است و وزن بی اعتمادی بر وزیر بهداشت و دارایی در روز تحقیق سنگین است. مجلسی که تمام امکانات خود را برای حمایت از رئیس جمهور سیزدهم و کابینه وی صرف کرده است، هفته هاست که متوجه ناکارآمدی کابینه در حل بسیاری از مشکلات کشور شده و شنیده ها حاکی از آن است که سایر وزرا در لیست استیضاح بحرین قرار خواهند گرفت. آخر سال کابینه نیاز به ترمیم دارد و مجلس نمی خواهد مشکلات مالی و مدیریتی دولت سیزدهم را با حمایت کور و جناحی رئیس جمهور ادامه دهد.

انتخابات ریاست جمهوری، تغییر کابینه یا حمایت از کابینه؟!

بر اساس ماده 26 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور وقت حق حضور یا عدم حضور در جلسه بین نمایندگان کابینه خود را دارد. پس واکنش اصلی به طرح استیضاح نمایندگان مردم نیز مهم است. با این حال، او انتظار نداشت که مجلس یکپارچه و حامی به این زودی ها کابینه را تغییر دهد.

آنها نیز مانند سایر روسای جمهور اصولگرا، ممکن است کابینه را خط قرمز خود بدانند و با حضور در جلسه احتمالی استیضاح، تمام تلاش خود را برای حفظ کابینه به کار گیرند یا برعکس، با دانستن مزایا و معایب عملکرد وزرای خود، با تغییر و اصلاح موافقت کنند. کابینت. در 10 دوره مجلس شورای اسلامی از 30 مداخله فقط 5 مورد با حضور سران دولت وقت و 25 استیضاح بدون حضور رئیس جمهور انجام شد که نتیجه آن تنها 9 مورد استیضاح بود. عزل وزرا مصوبه اعتماد به وزرا محقق شد. میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و حسن روحانی روسای جمهور سابق تا به امروز در جلسات استیضاح وزرای کابینه خود شرکت نکرده اند و اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در جلسات استیضاح یکی از وزرای کابینه خود شرکت کرده است، اما در جلسه نهم و دهم محمود احمدی نژاد حضور داشته است. پس باید دید در پس زمینه استیضاح وزرای دور از دسترس رئیس جمهور چه سبک و سیاقی خواهد داشت. آیا رئیس جمهور سابق راه اصولگرایان را طی خواهد کرد یا خیر؟!

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما