fastescobanner

پیامدهای حضور چینی ها برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی

[ad_1]

در رفتن رئیس شرکت عمران شهرهای جدید درباره استفاده چین از مسکن در ایران گفت: معتقدیم مسکن باید با استفاده از پتانسیل سازندگان داخلی اجرا شود. من به خوشه های شرکت های ساختمانی پیشرو پیام دادم که “چشم انداز ما فعالیت سازندگان خانه است” اما نکته مهم این است که باید برای کیفیت و فناوری ساخت و ساز رقابت پذیر باشیم.

به گزارش فرارو، علیرضا جعفری افزود: در این راستا باید از فناوری های نوین استفاده کنیم. اولویت ما با صنعتگران داخلی است اما برای انتقال دانش و کسب تجربه از توانمندی های صنعتی دنیا با شرکت های خارجی از چین و ترکیه مذاکره کرده ایم.

نتایج ساخت 4 میلیون خانه دولتی توسط شرکت چینی و ترکیه ای کوزو حضور چینی ها و ترک ها در بازار مسکن ایران
احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن گفتگو با فرارو وی با اشاره به حضور چینی ها و ترک ها در ایران برای ساخت واحدهای تولیدی مسکن در لاپلا خاطرنشان کرد: از همان ابتدا که رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد دولتش 4 میلیون واحد مسکونی در ایران می سازد و به طور خلاصه بسیاری از کارشناسان این موضوع را مطرح کرده اند. تایید کرد که تعداد این واحدها وجود ندارد و زیرساخت ها و امکانات لازم در این بخش فراهم نشده است.

وی افزود: حضور شرکت‌های چینی در ایران فقط مربوط به حوزه مسکن نیست، زیرا به نظر می‌رسد چینی‌ها در ازای واحدهایی که در ایران ساخته‌اند از ایران پول نخواهند گرفت، بلکه در ازای آن پول خواهند گرفت. نفت ایران «قطع کردند و در این بخش نوعی خلوص وجود دارد، هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی، بخش خوبی از ماجرا این است که دولت در فروش نفت مشکل دارد و دلیل می‌تواند آن را بفروشد. واحدهایی برای مردمی که امروز کشور به آنها نیاز دارد راه اندازی می شود در حالی که بحران مسکن در این کشور به وجود آمده است.

سرحدی افزود: مردم به دلیل افزایش قیمت ها توان خرید مسکن را ندارند اما با این 4 میلیون واحد مسکونی عده ای سرپناه پیدا می کنند اما نقطه ضعف ماجرا این است که اگر چینی ها خانه بسازند در ایران به صورت سنتی و با استفاده از این کار را با مصالح انجام نمی دهند، چون خانه های پیش ساخته را در سطح وسیع به ایران می آورند و صنعتی می کنند، در عین حال خانه های پیش ساخته می فروشند، کارگاه هایی در کشور برای مونتاژ ایجاد می کنند.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: بنابراین به انتقال دانش و فناوری ختم نمی شود و تنها چند خانه ساخته می شود و چین می تواند نفت ارزان ایران را خریداری کند، همچنین پیمانکاری و تولید انبوه، شرکت ها با توجه به اینکه می توانند مشارکت در آن یک پروژه است اما از آنجایی که چینی ها می توانند تعداد زیادی واحد بسازند معمولا پروژه های بسیار کمی به دست شرکت های ایرانی می رسد و آنها در این بخش کار خود را انجام می دهند.

وی همچنین درباره حضور شرکت های ترکیه ای در ایران گفت: با توجه به سابقه حضور شرکت های ترک در ایران و ساخت مسکن مهر به ویژه با توجه به تجربه کوزو در برد، آنها هم تمایل دارند به ایران بیایند، زیرا می توانند درآمد کسب کنند. پول خوب از این مشکل. ترکیه نیز مانند چین در حال صنعتی سازی خانه های پیش ساخته است.

سرحدی با اشاره به اینکه شرکت های داخلی در صنعتی سازی ساخت و ساز مسکن موفق نبوده اند، تصریح کرد: علیرغم تبلیغاتی که می گویند صنعتی سازی مسکن در ایران پروژه ای شکست خورده است، زیرا در درجه اول روند نزولی و ساخت و ساز شتاب می گیرد، اما شرکت های خصوصی و همچنین شرکت های بزرگ بخش خصوصی که مدعی صنعتی شدن هستند، نه تنها نتوانسته اند این کار را انجام دهند، بلکه توانسته اند با مصالح ساختمانی خانه بسازند، روش سنتی خانه سازی بسیار گران شده است، ما ظرفیت آن را نداریم. خانه ها را صنعتی کنید

وی اذعان کرد: همچنین در تمامی صحبت های مسئولان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر حضور سازندگان ایرانی در پیش نویس قانون جهش تولید مسکن، هیچ اشاره ای به ساخت مسکن صنعتی نشده است، بله، زیرا فناوری ساخت مسکن که وجود دارد. در کشور مربوط به ساخت داخل شهر قبل از انقلاب است و از آن زمان تاکنون هیچ فناوری جدید ساخت و ساز مسکن در کشور آزمایش نشده است و به نظر من حضور خارجی ها اجتناب ناپذیر است.

[ad_2]

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما