[ad_1]
در رفتناین روزها بازار خودرو بسیار آشفته است، تقریباً هیچ معامله ای در بازار وجود ندارد و همه منتظر هستند تا بورژوازی درست شود، در حالی که بازار خودرو نوسان دارد و یک روز قیمت ها کاهش می یابد، اما روز بعد قیمت ها یک افزایش می یابد. بیت .
به گزارش فرارو، بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته با نوساناتی همراه بود که بر این اساس قیمت پژو 206 تیپ 2 با یک میلیون تومان افزایش به 269 میلیون تومان رسید. پژو 206 تیپ 5 و پژو 206 سدان نیز با یک میلیون تومان افزایش قیمت به ترتیب 269 و 315 میلیون تومان فروخته شدند. قیمت دینا تیپ یک نیز با یک میلیون تومان افزایش به 369 میلیون تومان رسید. دینا پلاس اتوماتیک توربو اما 1 میلیون تومان ارزان شد و امروز 480 میلیون تومان شده است.
قیمت پژو 405 جی ال ایکس روز پنجشنبه کاهش قیمت روز گذشته را تکمیل و با 5 میلیون تومان افزایش به 275 میلیون تومان رسید. پژو پارس یک میلیون تومان افزایش قیمت داشت و گردش مالی در بازار آزاد خودرو 279 میلیون تومان بود.
امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه بازار منتظر نتیجه مذاکرات بورژوازی است، گفت: ارزان می شود روزی برعکس. فردای آن روز خودروها با همین افزایش قیمت مواجه می شوند، به طوری که در حال حاضر بازار راکد است و خرید و فروش بسیار پایین است.
وی افزود: با توجه به شرایط فعلی بعید است قیمت خودرو در حال حاضر به شدت کاهش پیدا کند، اما اگر بورژوازی خوب شود، بازار ضربه سنگینی خواهد خورد، اما به نظر نمی رسد دلار پایین بیاید، قیمت کاهش می یابد. ” در صورت احیای برجام ممکن است قیمت ها در بازار خودرو کاهش پیدا کند اما پس از مدت کوتاهی قیمت ها به حالت عادی باز می گردد.
امینی با بیان اینکه با توجه به تورم فعلی در اقتصاد کشور نمی توان در هیچ بازاری از جمله خودرو انتظار ارزانی داشت، گفت: انتظار یک خودرو سواری ارزان و استاندارد را داشته باشید.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خودرو در چهار سال گذشته بیش از هفت برابر رشد داشته است، تصریح کرد: نمی توان انتظار احیای بازار خودرو را داشت از سوی دیگر متاسفانه بازار خودرو و صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است. سال هاست و به نظر نمی رسد صنعت از این وضعیت خارج شده باشد، من آن هستم به دلیل انباشتگی مشکلات به سرعت.
امینی با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل صنعت خودرو، انحصار آن است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که به رقابت پذیری صنعت خودرو نگاه نکنیم، نمی توان انتظار داشت که صنعت خودرو، محصولات متنوع و باکیفیت را با قیمت مقرون به صرفه تولید و روانه بازار کند. با احیای بورژوازی و ورود شرکت های خارجی، خودروسازان می توانند تا حدودی این روند را معکوس کنند، باید دید آیا خودروسازان خارجی مانند سال 2015 به ایران بازخواهند گشت یا خیر.
وی گفت: «آزادسازی واردات خودرو گام دیگری است که میتواند قیمتها را در بازار متعادل کند، اما نکته مهم اینجاست که واردات خودروهای لوکس نباید در مقیاس وسیع انجام شود، زیرا تعداد کمی از آن در جامعه وجود دارد.» افرادی هستند که می توانند این کار را انجام دهند.” آنها توان خرید این خودروهای لوکس را دارند، اما اگر خودروهای طبقه متوسط وارداتی که توان تحمل نیمی از جمعیت را داشته باشند، واردات می تواند کارساز باشد و منجر به کاهش قیمت خودرو و تعدیل در بازار شود.
وی یادآور شد: افزایش تیراژ تولید یکی دیگر از عواملی است که می تواند قیمت خودرو را پایین بیاورد، اگر صنعت خودرو بتواند سالانه یک و نیم میلیون خودرو تولید کند، می توان تمام نیازهای بازار را تامین کرد، بله، همین الان می توانید به عنوان ارباب حلقه ها، ارباب حلقه ها شناخته می شوند.
تا زمانی که دولت به مداخله در صنعت خودرو ادامه دهد، این صنعت آرام نخواهد گرفت، بنابراین دولت باید خودروسازان را تشویق کند که بخش خصوصی واقعی را ترک کنند و فقط در صنعت خودرو نظارت و سیاست گذاری کنند. شرکت های راهداری ویژه ساماندهی شوند
[ad_2]