احتمال پایان یارانه 46 میلیونی!

[ad_1]

اگرچه نبود بانک اطلاعاتی سال ها بهانه ای برای عدم غربالگری یارانه بگیران از سوی دولت بوده است، اما برخی اقدامات و پرداخت های جداگانه نشان داده است که بانک خوبی دارد و حتی 46 میلیون نفر می تواند برای جوانان یارانه جمع آوری و دریافت کند. جمعیت انجام دهید.

به گزارش ایسنا، از زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه ها در سال 1389، با وجود همه تغییرات شاخص های اقتصادی و تغییر قیمت سوخت و حتی ورود یارانه های جدید، پرداخت یارانه نقدی به 45500 تومان تغییر نکرده است. این مبلغ بر خلاف قانون به حدود 95 درصد جمعیت ایران یارانه داده می شود و در سال های اخیر بیش از 500 هزار میلیارد تومان هزینه داشته است.

عدم غربالگری مشمولان و اخراج نیازمندان مهمترین موضوع یارانه نقدی است و علیرغم اختصاص بودجه سالانه دولت برای حذف افراد پردرآمد، تاکنون برنامه ریزی جدی برای آن صورت نگرفته است. پایگاه های اطلاعاتی بهانه اصلی دولت برای حذف و عدم انتخاب یارانه گیرندگان جدید بوده است.

یارانه 100 هزار تومانی زندگی چقدر راحت بود؟!

اما در سال های اخیر برخی اقدامات یارانه ای دولت نشان داده است که می توان افراد پردرآمد را از یارانه نقدی حذف کرد. دقیقاً در سال هایی که قانون بودجه به تکلیف حذف سه گازوئیل برتر عمل نمی کرد، یارانه نان را از محل درآمد بنزین شروع کرد و از بین 78 میلیون یارانه نقدی 60 میلیون نفر را انتخاب کرد و 50 تا 205 هزار نفر مشمول یارانه شدند. و حدود 18 میلیون نفر از جمله سه دیزل برتر را کنار گذاشت.

مصداق دیگر تفکیک یارانه بگیران، کمک یارانه ای در ایام تاج است که گاهی یک گروه هدف 3 میلیونی یا 30 میلیونی را برای پرداخت 100 تا 120 هزار تومان یا اخیراً دولت 100 هزار تومان یارانه 22 بهمن انتخاب می کند. این کمتر از چهار دیزل بود و این بررسی نشان داد که حدود 32 میلیون نفر حقوق دریافت کرده اند.

با توجه به اینکه دولت ها می توانستند در پرداخت یارانه به جمعیت هدف تجدیدنظر کنند اما این کار را نکردند، باید در نظر گرفت که آیا وضعیت موجود را حفظ کنند یا آن را به یارانه نقدی تبدیل کنند.

با پرداخت 7 دهک 10 هزار میلیارد صرفه جویی کنید.

دولت در حال حاضر ماهانه تقریباً 3500 میلیارد تومان یارانه 45500 تومانی و سالانه تا 42000 میلیارد تومان پرداخت می کند که هزینه آن به حدود 2700 میلیارد می رسد. تومان و تا 32 هزار میلیارد تومان در سال که در این صورت حداقل 10 هزار میلیارد تومان صرفه جویی می شود.

3 دهک از 7 دهک باقی مانده است.

اما در یارانه 100 هزار تومانی اخیر، چهار دهک پایینی که حدود 32 میلیون نفر بودند، هدف قرار گرفتند، به عبارتی از آن هفت دهک زنده، دهک های پنجم، ششم و هفتم (تقریباً 28 میلیون نفر) هیچ نبودند. برای مدت طولانی تری واجد شرایط دریافت یارانه هستند. در این مورد، غربالگری دیگری انجام شد و دولت اذعان کرد که از جمعیت 78 میلیونی دریافت‌کننده، تقریباً 46 میلیون نفر نباید دریافت کنند و تنها 32 میلیون نفر واجد شرایط حمایت به عنوان آسیب‌پذیر هستند.

بدون منابع جدید، می توان 24000 میلیارد روپیه برای 4 دیزل هزینه کرد

بر این اساس، اگر دولت یارانه بگیران را به 45 هزار و 500 تومان محدود کند، هزینه پرداخت تقریباً به 1400 میلیارد تومان در ماه و 17.4 میلیارد تومان در سال خواهد رسید که در این صورت حداقل 24 هزار میلیارد صرفه جویی خواهد شد. هزینه بیشتری خواهد داشت و با این تغییرات حتی بدون نیاز به منابع جدید می توان منابع را از فضای غربالگری به همان چهار دسی بل کاهش داد و برای آنها کالا و خدمات هزینه کرد.

با انواع سیستم های اطلاعاتی مانند املاک، خدمات بیمه، تامین اجتماعی، مالیات یا بانک و قمار، شناسایی افراد پردرآمد و نیازمند کار دشواری به نظر نمی رسد و دولت ها اغلب در صورت نیاز از کار می افتند. به دور از تصمیم جدی برای تنظیم یارانه های نقدی و انحراف مقادیر زیادی از منابع، مشخص نیست چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما