اردوغان؛ تصویر یک «شاه» تنها!

[ad_1]

در رفتن در سال‌های اخیر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با رشد اقتصادی تقویت شده است. با این حال، کارشناسانی که این رشد را هدایت کردند، استعفا دادند.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست; رئیس بانک مرکزی SAFE به همراه سایر سیاستگذاران بانکی که به وزرای دولت ترکیه که زمانی سیاست‌های مشکوک اقتصادی را به چالش می‌کشیدند، مشاوره مالی ارائه می‌کردند، برکنار و وزرای دیگری جایگزین شدند. آنها چند سوال می پرسند و فقط به اردوغان می گویند “بله آقا”.

در حالی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با بدترین بحران اقتصادی نزدیک به دو دهه اخیر مواجه است، با تعدادی از کارشناسان صحبت کرده است. در نتیجه تلاش هایش برای تمرکز قدرت در دستانش، مؤسسات مالی ترکیه را کمتر مستقل کرد.

در اوایل ماه جاری، زمانی که دولت اعلام کرد نرخ تورم سالانه خود به 36.1 درصد رسیده است، این بالاترین نرخ تورم در ترکیه از سال 2002 بود. لیر ترکیه در سال گذشته بیش از 40 درصد از ارزش خود را از دست داده است و به طور کلی، فشار اردوغان برای کاهش نرخ بهره به اقتصاد ترکیه آسیب می رساند. رویکرد اردوغان برای کاهش نرخ بهره مبتنی بر این باور خارق العاده است که باعث کاهش قیمت مصرف کننده می شود.

با بدتر شدن مشکلات اقتصادی در سراسر ترکیه، بحران منجر به سال ها تجدید نظر در اختیارات رئیس جمهور، از انتصاب رئیس تا انتصاب قاضی دیوان عالی شد. با این حال، قدرت بسیار زیاد رئیس جمهور بر وظایف حساس مدیریت اقتصاد ترکیه، که در شرایط کنونی مستلزم استعداد برای متقاعد کردن بازارهای جهانی و سرمایه گذاران است، با زیرکی سیاسی و تمایلات اقتدارگرایانه اردوغان جایگزین شده است. دیگری سلطه ایجاد می کند و سعی می کند درون آن را شکست دهد. حریف

با نزدیک شدن به زمان انتخابات، تسلط رئیس جمهور بر سیاست اقتصادی ممکن است به یک مسئولیت تبدیل شود. در یک نظرسنجی کلانشهری ترکیه که در ماه دسامبر منتشر شد، حدود 75 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که اعتمادشان به سیاست های اقتصادی دولت در سال گذشته از دست رفته است. مخالفان اردوغان در تلاش هستند تا او را کنار بزنند زیرا اقتصاد ترکیه همچنان آسیب می بیند.

برای کسانی که تحولات چند سال اخیر توسعه ترکیه را دیده اند، رویکرد کنونی دولت ترکیه کاملاً در تضاد با روزهای اولیه رژیم اردوغان است، زمانی که او و اعضای حزبش برای انجام این کار به شدت به تکنوکرات ها متکی بودند. اصلاحات اقتصادی

هاکان کارا، اقتصاددان ارشد سابق بانک مرکزی ترکیه که دو سال پیش این موسسه را ترک کرد و اکنون در دانشگاه بیلکنت آنکارا تدریس می کند، می گوید: “موسساتی در ترکیه وجود دارد که حقیقت را به سیاستمداران بگویند. تا همین اواخر.” سالم “آنجا بود. برای جلوگیری از اشتباهات اساسی دولت.

او می‌گوید: «این نوع گفت‌وگو در حال حاضر بسیار ضعیف است. اقتصاددانان باتجربه ترکیه می گویند نمی دانند چه کسی به اردوغان مشاوره می دهد و معلوم نیست اقتصاد ترکیه به کجا خواهد رفت.

سه رئیس بانک مرکزی در دو سال گذشته به همراه سایر مقامات بانکی که با کاهش انضباطی اردوغان در نرخ بهره مخالفت کرده اند، اخراج شده اند. به گفته سلوا دمیرلپ، استاد اقتصاد در دانشگاه کوکا در استانبول، این قفل بخشی از فشار سیاسی بر بانک مرکزی است که طی دهه گذشته تشدید شده است و اردوغان خواهان کاهش نرخ بهره بوده است.

ترکیه از سال 2018 دارای چهار وزیر دارایی و خزانه داری از جمله داماد اردوغان است. آخرین وزیر دارایی، نورالدین نباتی، در ماه دسامبر پس از بیان این جمله عجیب و غریب در مصاحبه تلویزیونی مبنی بر اینکه فدرال رزرو آمریکا توسط پنج خانواده اداره می شود، به عنوان وفادار به اردوغان منصوب شد.

اردوغان ضمن اذعان به مشکلات ناشی از نرخ بالای تورم ترکیه، آن را “مشکل” خواند و تاکید کرد که این کشور بهتر از سایر کشورهای جهان است و پایه اقتصادی ترکیه قوی است. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که اقتصاد ترکیه تحت تاثیر شوک های غیرقابل کنترلی از جمله ظهور کرونا، با فشارهای خودخواسته و اختلاف سیاسی با ایالات متحده که منجر به جنگ تجاری شده است، شده است. اردوغان هفته گذشته به اعضای حزب عدالت و توسعه گفت: واضح است که افزایش تورم، مانند افزایش نرخ ارز، با واقعیت های کشور و اقتصاد ما همخوانی ندارد.

اقدامات اضطراری اخیر دولت به بازگرداندن لیر در برابر دلار کمک کرده است. اظهارات اردوغان و وزیر دارایی جدید در چند روز گذشته نشان می دهد که آنها می خواهند کاهش شدید بیشتر نرخ بهره را به تعویق بیندازند. اما باید دید که آیا این اقدامات اعتماد به شدت آسیب دیده را بازگرداند یا خیر. برای برخی اما پیام های اخیر دولت تنها سوالات و ابهاماتی را در مورد اعتبار اقتصادی رئیس جمهور ترکیه ایجاد کرده است.

“اول می گویید برای کاهش تورم باید نرخ بهره را کاهش دهید، سپس می گویید تورم 36 درصد است و از کاهش نرخ بهره منصرف می شوید. باور کنید چرا و چگونه این شکست می تواند تغییر کند”؟ !

جودت آکای، استاد اقتصاد در دانشگاه کوکا و اقتصاددان ارشد سابق بانک یاپ کرد ترکیه، می گوید: «زمانی که حزب عدالت و توسعه اردوغان در سال 2002 پس از یک بحران شدید بانکی به قدرت رسید. اقتصاد ترکیه اساسا بود. با روی کار آمدن دولت جدید، از جمله نخست وزیر رجب طیب اردوغان و وزیر دارایی وقت، علی باباجان، در اجرای موفقیت آمیز برنامه صندوق بین المللی پول برای رسیدگی به مشکلات ساختاری در اقتصاد، به بهترین وزیر، بهترین بانک مرکزی و بهترین وزیر خزانه داری قول می دهم. اگر او جایگزین همتایان خود در ایالات متحده شود، “عملکرد اقتصادی در ایالات متحده در حال بهبود است. آنها بسیار خوب عمل کردند و اردوغان مشکلی نداشت. هیچ کدام.”

کارا، که در سال 2002 به بانک مرکزی ترکیه پیوست، می‌گوید که سیستم بانکی بازسازی شد و برنامه صندوق بین‌المللی پول منجر به افزایش اعتماد به موسسات ترکیه و افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی شد که عمدتاً توسط فن‌آوران ترکیه هدایت می‌شد. وی گفت: “این بهترین اجرای صندوق بین المللی پول در جهان بود. اقتصاد ترکیه از حدود 80 درصد در سال به 8 درصد در سال کاهش یافت.”

برخی دیگر می گویند اردوغان و حزبش که بارها بر سر الزامات این برنامه با صندوق بین المللی پول درگیر شده اند، با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی آن زمان و تمایل شدید دولت برای پیوستن به اتحادیه اروپا، چاره ای جز اجرای آن نداشتند. . با رشد اقتصاد و ایجاد یک شبکه حمایتی جامع از حزب عدالت و توسعه، دولت دیگر نیازی به پایبندی و اصلاح سیاست های صندوق بین المللی پول ندارد.

آکای ​​گفت: «در اواخر سال 2010، اردوغان توصیه مشاوران خود را نادیده گرفت، آنها هشدار دادند که ترکیه باید تلاش کند تا رشد را ثابت نگه دارد، زیرا اقتصاد به سرعت در حال رشد است. آنها شنیدند که می خواهند رشد را افزایش دهند.

اقتصاددانان می گویند که وضعیت از آن زمان به آرامی رو به وخامت گذاشته است. بسیاری از رویدادهای مهم در سال 2013، به ویژه تظاهرات پارک گزی، که در اعتراض به تخریب پارکی در استانبول آغاز شد و به اعتراضات سراسری علیه دولت اردوغان انجامید، سرمایه گذاران خارجی در ترکیه را نگران کرده است. این تظاهرات نگرانی اردوغان را در مورد طرح ریزی نقشه ای برای سرنگونی او افزایش داد.

آکای ​​گفت: “اعتراض دو هفته پس از تشویق سرمایه گذاری مودی در سطح مناسب برای سرمایه گذاری صورت گرفت.” اردوغان برنامه خود را تغییر داد و اطرافیان خود را که با غرب ارتباط نزدیکی دارند خائن یا نیمه خائن قلمداد کرد.

کارا اما معتقد است که نقطه عطف واقعی پس از قیام نافرجام علیه دولت اردوغان در تابستان 2016 رخ داد که منجر به یک سری دستگیری ها و سرکوب سازمان های دولتی شد.

“قدرت بیش از هر زمان دیگری متمرکز شده است، مقامات عالی رتبه از یک گروه بسیار کوچک انتخاب می شوند. فشارهای سیاسی بر بانک مرکزی یک نگرانی بود و انتظار می رفت بانک ها مانند سایر نهادها دستورالعمل های دولت را با دقت دنبال کنند.” “مو را دنبال کن.”

در بحبوحه بحران مالی اخیر، حامیان اردوغان از تحولات اخیر از جمله کاهش ارزش لیر به عنوان اقدام اندازه گیری شده خود برای تقویت رشد صادرات، افزایش دسترسی به اعتبار و کاهش کسری حساب جاری کشور یاد کرده اند. این توضیح بخشی از برنامه لوک سبها برای دور بعدی انتخابات است.

دمیرلپ گفت: “هیچکس با این ایده که اقتصاد ترکیه باید خودکفاتر شود مخالف نیست. سهم صادرات ترکیه در اقتصاد بسیار ناچیز است. اما برای بهبود تراز حساب جاری، باید این کار را از طریق نوآوری انجام دهید.” پاسخ از طریق سیاست اقتصادی نیست.

منبع: واشنگتن پست

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما