افسردگی شدید را با روغن خوراکی درمان کنید.

[ad_1]

یک مطالعه نشان داد که روغن زیتون فرابکر ممکن است یک درمان اضافی برای بیماران مبتلا به افسردگی شدید باشد.

به گزارش ایسنا، افسردگی وضعیتی است که بر افکار، احساسات و بدن فرد تأثیر می گذارد. این بیماری با فقدان احساسات مثبت، خلق و خوی پایین و طیف وسیعی از علائم عاطفی، شناختی، جسمی و رفتاری مرتبط مشخص می‌شود و افسردگی در حال حاضر سومین مشکل بهداشتی پیشرو در کشور است.

درمان افسردگی به دو گروه اصلی روانپزشکی و درمان دارویی تقسیم می شود. این درمان ها همیشه موثر نیستند و به نتایج مورد انتظار نمی رسند. علاوه بر این، بسیاری از بیماران افسرده به دلایل مختلف تمایلی به مصرف داروهای روانپزشکی ندارند.

با توجه به رابطه بین نقش تغذیه در سلامت روان و الگوهای عادات غذایی و افسردگی، درمان های مکمل مانند ملاحظات تغذیه می تواند برای غلبه بر افسردگی مفید باشد.

با توجه به اینکه پتانسیل ضد افسردگی روغن زیتون در مطالعات اولیه نشان داده شده است، محققان مطالعه ای را برای بررسی اثرات روغن زیتون فرابکر بر علائم بیماران افسرده انجام دادند.

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده بر روی 73 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی انجام شد. این بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و یک گروه به مدت 52 روز روغن زیتون خالص و یک گروه (به عنوان گروه شاهد) روغن آفتابگردان مصرف کردند. این بیماران روزانه 25 میلی لیتر روغن مصرف می کردند.

برای ارزیابی تأثیر این مداخله، محققان علائم افسردگی را از طریق پرسشنامه بررسی کردند. سطح کورتیزول در بزاق بیماران پس از بیدار شدن و 30 دقیقه بعد نیز به عنوان شاخص اندازه گیری شد و داده ها با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج این مطالعه نشان داد که روغن زیتون در بیماران مبتلا به افسردگی شدید موثر است و این اثرات هم از نظر آماری و هم از نظر پزشکی حائز اهمیت است. اما در بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط ​​تأثیری ندارد. همچنین مشخص شد که استفاده از این ماده غذایی تاثیری بر سطح کورتیزول ندارد.

در این مطالعه محققان می گویند استفاده از روغن زیتون فرابکر در یک رژیم غذایی سالم می تواند به عنوان یک عارضه جانبی برای افراد مبتلا به افسردگی شدید در نظر گرفته شود.

همچنین به گفته این محققان؛ اثر روغن زیتون فرابکر بر سطح کورتیزول باید در مطالعات آینده به طور قطعی تایید شود و مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

در این پژوهش سحر فشاتی، احمد غنی زاده و معصومه اخلاقی نجف آبادی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با یکدیگر همکاری کردند.

این تحقیق در قالب یک مقاله علمی با عنوان “روغن زیتون فوق بکر علائم افسردگی را بدون تاثیر بر کورتیزول بزاقی و فاکتور نوروتروفیک به دست آمده از مغز بهبود می بخشد: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده دوسوکور” در نتایج مجله آکادمی در مجله آکادمی انتشارات تغذیه و رژیم غذایی.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما