اولین حادثه 50 روز قبل از شهادت حضرت فاطمه (س)

[ad_1]

امروزه این تصور غلط در محافل شیعه وجود دارد که حوادث منتهی به شهادت حضرت فاطمه (س) مانند حمله به خانه و مجروح شدن آن حضرت در سه روز پس از رحلت پیامبر (ص) رخ داده است.

به گزارش آنلاین، مدت مجروحیت تا شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) تقریباً 72 یا 92 روز است. این گزارش با استناد به منابع تاریخی، مهم‌ترین وقایع تا شهادت حضرت زهرا (س) را در ادامه روایت می‌کند.

اولین اعمال و حوادث پنجاه روز پس از رحلت رسول خدا (ص) را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

بعدازظهر که «پیامبر» رفت

در کتاب طبقات الکبری آمده است که رسول خدا بعدازظهر روز دوشنبه (بعد از ظهر) هنگامی که سر بر دامان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) بود، رحلت کرد. خاندان امام علی و پیامبر وظیفه تشییع جنازه و دعای پیامبر را بر عهده داشتند.

اولین اقدام گروه انصار: دیدار بر بام با سخنرانی ابوبکر

ابن سعد مورخ معروف بصره در جلد دوم صفحه 218 کتاب طبقات الکبری می نویسد: عصر روز دوشنبه بعد از نماز ظهر انصار در سقیفه بنی سعیده گرد آمدند تا درباره خلافت بحث کنند. رسول خدا (ص) .. جناب ابوبکر در سکیفه سخنرانی کرد. پس از اظهار بیعت جمعی از حاضران در سکیفه با ابوبکر، عده ای برای برپایی آن عازم شدند.

اولین اقدام یاران «علی»: دیدار در مسجد با سخنرانی ابوذرار

ابن ابی الحدید در جلد اول صفحه 219 و جلد دوم صفحه 51 و صفحه 220 می نویسد: از ترس اینکه خلافت از بنی هاشم گرفته شود بین این گروه و مسجد رفت و آمد داشتم. در همین حال برخی از افراد بر روی پشت بام جمع شده بودند.

طولی نکشید که عمر و جراح ابوعبیده و برخی از مردم سقیفه را دیدم که با ابوبکر راه می رفتند و دست ابوبکر را گرفته بودند و به کسانی که او را می دیدند وفاداری می کردند.

سپس ابوبکر بر تریبون رسول خدا (ص) نشست و به سخنرانی پرداخت. ابوذر که از موضوع بیعت آگاه بود به مسجد رفت و در سخنان خود از مردم خواست که از حضرت علی (ع) اطاعت کنند.

در آن شب چند تن از یاران پیامبر گرد هم آمدند تا اوضاع را تغییر دهند. آنها عبارت بودند از: براء بن عجیب، مقداد، سلمان، ابوذرار، عمار، حذیفه، ابوالهیثم بن طیحان و آباده بن ثابت.

اولین اقدام سیاسی علی و فاطمه: دیدارهای خانه به خانه

کاس هلالی از علمای کوفه در صفحه 580 در کتاب «سلیم بن کیس» می نویسد: که در «بدر» حضور داشت، مراجعه کرد و کمک خواست.

چهل و چهار نفر از آنها پاسخ مثبت دادند و شب بعد همه تصمیم گرفتند حضور داشته باشند. اما سلمان، ابوذر، مقداد و زبیر تنها چهار نفر از اعضای گروه بودند که در زمان دیدار با علی حضور داشتند. این کار دو شب دیگر تکرار شد، اما هیچ کدام از آن چهار شب اضافه نشد.

اولین نهضت فرهنگی علی: جمع آوری قرآن کامل در یک کتاب

سلیم بن قیس در صفحه 581 جلد دوم کتاب خود می نویسد: علی (ع) شبانه به خانه اصحاب پیامبر (ص) بازگشت و در حالی که از همراهی آنها ناامید شده بود، بلافاصله قرآن را جمع کرد و تلاوت کرد. قرآن سه شبانه روز. او یک کتاب کامل ساخت و به یارانش تقدیم کرد.

علی (ع) هفت روز پس از رحلت رسول خدا به مسجد النبی آمد و پس از آنکه قرآن را جمع کرد، در آنجا سخنرانی کرد و قرآن را به مسلمانان عرضه کرد. مدینه.

اولین اقدام حاکمان: مصادره اموال «علی و فاطمه»

دیلمی در ص 263 ارشاد الکلوب ص 384 و ابن ابی الحدید جلد 16 کتابش نوشته است: ع) عمل; زیرا به نظر آنان، کسی که تمکن مالی ندارد، همگی احساس حقارت می کنند، احساس حقارت می کنند و خود را از وارد شدن به تجارت و کسب مال و خلافت دور می دارند; پس از طرف خلیفه، سی نفر از بهترین جنگجویان از قبیله ثقیفی، از جمله مردی به نام «اشجع بن مجاهم ثقفی» به این امر منصوب شدند و سه گروه از اموال علی را گرفتند:
ابتدا تمام زراعت و زمین های خیبر که رسول خدا (ص) در اختیار اهل بیت قرار داده بود، مصادره شد.
دوم: کل منطقه فدک
سوم: مزرعه بنکیا (قریه ای نزدیک مدینه) به مدیریت علی (ع) ; از این رو، در غیاب اکثریت مردان در شهر مدینه و هنگام خروج نیروهای «اسامه»، مردم برای تصرف فدک و بیرون راندن وکلا و کارگزاران حضرت فاطمه (علیها السلام) اعزام شدند. در آن

اولین اقدام فاطمه پس از تصرف در مال: سخنرانی فادکیه در مسجد النبی

شيخ مفيد در كتاب الارشاد در صفحه 289 مي نويسد: با تصرف اموال اميرالمؤمنين (ع) و به ويژه فدك، از روز دهم پس از رحلت رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) اميرالمومنين (ع) . مومنین (ع) و حضرت زهرا (س) برای گشایش عقب نشینی اقدام کردند.

حضور امیرالمؤمنین (علیه السلام) به عنوان شاهد و زیارت حضرت فاطمه (س) به مسجد النبی و گفتمان این ایام صورت گرفته است.

در میان مورخین تنها ابن ابی الحدید زمان تسخیر فدک را ذکر کرده است. در این زمینه می نویسد: ماجرای فدک و حضور حضرت فاطمه (س) با خلیفه ده روز پس از رحلت رسول خدا (ص) اتفاق افتاد.

اولین بیعت خلیفه با علی بن ابی طالب

سلیم بن قیس در جلد دوم کتاب خود در صفحه 581 می نویسد: خلیفه پس از ارائه قرآن توسط علی در مسجد، شخصی را برای بیعت به درگاه علی (ع) فرستاد. فرستاده خلیفه دو بار به خانه او آمد و پیام او را ابلاغ کرد، اما از امام پاسخ منفی گرفت.

اولین حمله به خانه علی و فاطمه و فاجعه بزرگی که روی داد

سلیم بن قیس می نویسد: گروهی به سرپرستی کنفذ برای بیعت به خانه حضرت فاطمه (س) آمدند. سپس پشت خانه را آتش زدند و ساکنان را تهدید کردند. که باعث آن مصیبت بزرگ تاریخ شد.

به گزارش سلمان فارسی، حضرت فاطمه (س) بر اثر آتش سوزی منزل خود مجروح و در بیمارستان بستری شد که این وضعیت تا زمان مرگ ادامه داشت.

این بیان در منابع ذیل آمده است: (سفر کمی، 1404ق، ص 174؛ کلینی، 1363، ج 1، ص 241 و 458؛ ج 3، ص 228؛ ج 4، ص 561؛ ج 4، ص 561، 1363، ص 1388، ص 200). مفید، 1414ق، ص 185؛ طبری، 1413ق، ص 134؛ ابن عبدالوهاب 1369ق، ص 47؛ طبرسی، 1406ق، ص 22؛ قطب راوندی، 1409، ص 26ق. شهر آشوب، 1376 ق، ج 3، ص 116؛ حلی، 1424 ق، ص 58؛ خصیبی، 1411ق، ص 176؛ ابن بتریک، 1407ق، ص 390؛ شهید اول ق، ج2، ص. 62؛ طبرانی، 1415 ق، ج 6، ص 328؛ همو، 1404 ق، ج 3، ص 58؛، ج 42، ص 131؛ هیثمی، 1408 ق، ج 9، ص 166. )

دوران بیماری تا شهادت دختر پیامبر (ص)

بر اثر مجروحیت حضرت فاطمه(س)، شروع بیماری نزدیک به 50 روز پس از رحلت پیامبر(ص) بود. سؤال این است که آن حضرت چند روز بر اثر این بیماری به شهادت رسیدند؟ در روایات فراوانی، عمر حضرت فاطمه (س) 75 روز پس از رسول خدا (ص) ذکر شده است; از این رو برخی از مورخان بر این باورند که با توجه به تاریخ رحلت پیامبر (ص) (28 صفر یا 2 ربیع الاول)، شهادت حضرت فاطمه (س) در نیمه اول جمعه ماه اتفاق افتاده است. بسیاری از مورخان دیگر این تاریخ را 95 روز دانسته اند.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما