اولین راه مبارزه با فشار خون چیست؟

[ad_1]

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در بیشتر موارد فشار خون بالا علامت یا علامت خاصی ندارد و در چنین مواردی تنها راه تشخیص آن اندازه گیری است که این کار یک نقش مهمی در تشخیص زودهنگام دارد.

به گزارش ایسنا، سیده سمیه اصغری گفت: فشار خون نیرویی است که به دیواره رگ ها نفوذ می کند و زمانی که این فشار خیلی زیاد باشد ضربان قلب بیش از حد افزایش می یابد و رگ ها به شدت آسیب می بینند.

وی گفت: در صورت عدم درمان، حملات مزمن قلبی، سکته مغزی و مشکلات کلیوی ممکن است رخ دهد. «فشار خون بالا حداکثر 100 تا 140 میلی متر و فشار خون طبیعی حداقل 60 تا 90 میلی متر است، مغز و کلیه ها به تدریج آسیب می بینند.

این متخصص تغذیه گفت: در بسیاری از موارد هیچ علامت یا نشانه خاصی از فشار خون بالا وجود ندارد و در چنین مواردی تنها راه تشخیص آن اندازه گیری است. اندازه گیری فشار خون اولین کاری است که پزشکان هنگام معاینه بیمار در هر زمان انجام می دهند. این کار نقش مهمی در تشخیص زودهنگام این بیماری دارد.

عسگری گفت: از هر چهار نفر یک نفر به احتمال زیاد فشار خون دارد. بنابراین، اندازه گیری منظم فشار خون حداقل هر 6 ماه یکبار توصیه می شود. یکی از علائم فشار خون بالا در برخی افراد سردرد صبحگاهی است که به تدریج در طول روز کاهش می یابد و به طور کلی این علائم گاهی به طور مستقیم و گاهی غیر مستقیم نشان دهنده فشار خون بالا است.

وی افزود: سردرد، سرگیجه، تپش قلب، خستگی و بی حالی، کاهش بینایی یا تاری یا ضعیف شدن چشم ها، درد قفسه سینه، خونریزی بینی، تنگی نفس شدید، بی حسی دست و پا و حالت تهوع و استفراغ. استفراغ یکی از این علائم است.

عسگری گفت: در مورد فشار خون می توان گفت که هر چه سن بالاتر می رود احتمال ابتلا به فشار خون بالا می رود. البته فشار خون بالا می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر اوقات در افراد میانسال رخ می دهد و افراد بالای 40 سال باید مراقب باشند و فشار خون خود را به طور مرتب اندازه گیری کنند، زیرا فشار خون در افراد بالاست. بیش از 40. سن رخ می دهد.

هر چند وقت یکبار فشار خون را اندازه گیری می کنیم؟

وی افزود: اگر برای اولین بار اندازه گیری می کنید و فشار خون بسیار بالا مثلاً بیش از 180 تا 110 میلی متر جیوه دارید؛ در اولین ویزیت به دلیل بالا بودن فشار خون، فشار خون بالا محسوب می شود.

این متخصص تغذیه گفت: شایع ترین و اولین علت مرگ و میر در ایران و جهان سکته قلبی و عروقی و پس از آن سکته مغزی و سکته مغزی است که شایع ترین علت آن فشار خون بالا است.

اصغری گفت: هیچ علامتی از فشار خون بالا وجود ندارد و زمانی که کار را متوقف می کنید و دچار عوارض فشار خون می شوید، به این معنی است که دچار سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، کاهش بیماری و آسیب اندام می شوید که از عوارض سطح بالایی هستند. ” بنابراین فشار خون بالا به احتمال زیاد بدون هیچ علامتی رخ می دهد.

وی گفت: موارد زیادی وجود دارد که اولین علامت فشار خون زمانی است که فردی با سکته و فلج یا سکته قلبی در بیمارستان بستری می شود و بعد متوجه فشار خیالی 200 می شویم و قبل از آن اصلا علامتی ندارند.

اصغری گفت: شایع ترین علامت فشار خون بالا بدون علامت است. هیچ ارتباط مستقیمی بین تعداد فشار خون در این علائم وجود ندارد و اگر فشار ابتدا از 180 تا 110 میلی‌متر جیوه بیشتر شود، همینطور است. درمان باید با تشخیص فشار خون بالا آغاز شود.

عسگری با بیان اینکه برای کنترل فشار خون باید از مواد مختلف استفاده کرد، گفت: وی تصریح کرد: غذاهای توصیه شده روزانه را در 5 گروه غذایی اصلی (نان و غلات، میوه ها، سبزیجات، شیر و لبنیات، پروتئین) مصرف کنید. ماکارونی غلات کامل، میوه ها و سبزیجات تازه و نان را بدون جوش شیرین مصرف کنید.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما