بانک ها به منابع بانک مرکزی حمله می کنند

[ad_1]

گزارشی از عمده تحولات آذرماه منتشر شد که نشان دهنده سرعت رشد پایه مالی ناشی از افزایش وام دهی بانک ها به بانک مرکزی است.

به گزارش اکو ایران، این گزارش که شامل تصویری از فصل اول کامل عملکرد دولت جدید است، نرخ رشد اقتصادی در 12 ماه منتهی به آذر 1400 به 37.6 درصد رسیده است. در یک دوره 9 ماهه، پایه پولی 22.2 درصد رشد کرد. گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.7 درصد افزایش یافته است. این شتاب به دلیل خالص سایر دارایی ها و بدهی های بانک مرکزی و مطالبات بانک مرکزی از بانک ها است.

خالص سایر دارایی ها و بدهی های بانک مرکزی منعکس کننده عملیات بازار است. این عملیات با هدف مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی انجام شده و با توجه به اصرار دولت بر حفظ سقف نرخ سود 20 درصدی، به 75 هزار میلیارد تومان رسیده است. به همین دلیل سهم این عملیات در رشد پایه اقتصادی نزدیک به 13 درصد است.

نقش ارز در افزایش شدید تورم کالاها

بانک مرکزی در گزارش توسعه کلان خود به روند تورم در آخرین ماه پاییز نیز پرداخته است. بر اساس گزارش دسامبر 1400 سازمان، روند طی چند ماه گذشته با متوسط ​​نرخ تورم دوازده ماهه و کاهش نقطه به نقطه مواجه بوده است. در این ماه، نرخ تورم ماهانه در دو ماه گذشته به روند کاهشی خود ادامه داد که دلیل آن کاهش قابل توجه تورم ماهانه، ارزش اجاره مسکن است که محرک تورم در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود. بررسی تورم ماهانه کالاها و خدمات نشان می‌دهد که بر خلاف ماه‌های اخیر، کالاهای اساسی بیشترین تورم ماهانه را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند. کالاهای بادوام که تغییرات قیمت آنها با نوسانات بازار ارز همبستگی بالایی دارد، تورم ماهانه نسبتا بالایی را در آذرماه گزارش کردند.

دپارتمان آوانگارد در افزایش تولید

این بانک همچنین با انتشار تصویری از رشد نیمه اول سال جاری نوشت: بر اساس محاسبات اولیه، تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه اول سال 1395 به قیمت های ثابت در سال 2016 نسبت به رقم مشابه گذشته 3.3 و 2.4 درصد رشد داشته است. سال با و بدون روغن رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال به ترتیب 5.7 درصد و 15.1 درصد بوده که نتیجه رشد مثبت ارزش افزوده در گروه «خدمات» و «نفت» بوده است. از سوی دیگر رشد ارزش افزوده «کشاورزی» و «صنعت و معدن» در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته متاثر از مشکلاتی مانند کاهش بارندگی و محدودیت در تامین برق بوده است. ارزش افزوده برخی واحدهای صنعتی و فعالیت های عمرانی به ترتیب 0.0- و 1.9- درصد کاهش یافت.

بیش از ارزش صادرات 99 برای کل سال

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجارت خارجی، در 9 ماهه امسال ارزش صادرات گمرک 35.1 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1399 39.8 درصد افزایش داشته است. است. ارزش صادرات گمرکی در 9 ماهه امسال بیش از ارزش صادرات در سال 1399 بوده است. ارزش واردات گمرکی در این مدت حدود 36.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 37 درصد افزایش داشته است. تحولات رسمی بازار ارز در آذرماه حاکی از آن است که در این ماه میانگین نرخ دلار و اسکناس در سامانه سنا به ترتیب 238.9 و 271.4 هزار ریال بوده که به ترتیب 2.2 و 0.9 درصد افزایش نشان می دهد. ، نسبت به ماه قبل. همچنین با وجود افزایش نرخ دلار در بازار غیررسمی در نیمه اول آذرماه، این عامل از اواسط ماه مورد گزارش روند نزولی را تجربه کرد.

قیمت مسکن افزایش یافت

بانک مرکزی در گزارش خود با اشاره به وضعیت قیمت در سایر بازارهای املاک از جمله مسکن نوشت: بررسی ها نشان می دهد شاخص قیمت مسکن تجاری افزایش یافته است. بر اساس اعلام سامانه ثبت معاملات املاک کشور، متوسط ​​قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذرماه 1379 نسبت به ماه قبل 1.8 درصد افزایش و 21.1 درصد افزایش یافت. همین ماه پارسال. تجربه. در بازار سهام در آخرین روز آذرماه، شاخص کل بورس نسبت به آخرین روز ماه قبل 4.9 درصد کاهش داشت. لازم به ذکر است سیاستگذاران پولی با نظارت مستمر بر تحولات قیمت ملک و تأثیر آن بر تغییر سطح انتظارات تورمی، در مواقع لزوم اقدامات سیاستی مناسب را در دستور کار قرار خواهند داد.

تجمیع سود بین بانکی در حد 21 درصد

بررسی تغییرات بازار بین بانکی نشان می دهد نرخ بازار در آذرماه در حدود 21 درصد تثبیت شده است. بانک مرکزی از کریدور نرخ سود به دلیل روند کاهشی حجم معاملات روزانه بازار که از شهریور ماه آغاز شد، به دلیل کاهش منابع در دسترس بانک ها (به دلیل جریان درآمد و هزینه دولت و در نتیجه عدم تعادل در ذخایر بانکی) حمایت کرد. بانک ها علاوه بر جلوگیری از افزایش غیرواقعی نرخ سود بازار، عملیات بازار آزاد را برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود انجام دادند. توجه به این نکته ضروری است که اگرچه این عملیات به دلیل ماهیت مبتنی بر وثیقه از نظم بیشتری برخوردار است، اما همچنان دارای پیامدهای مالی است (از طریق افزایش خالص سایر اقلام دارایی های بانک مرکزی و بدهی های مبتنی بر مالی).

بانک ها به منابع بانک مرکزی حمله می کنند

از آنجایی که رویکرد دولت به عرضه بازار انواع اوراق قرضه دولتی اسلامی با تعدیل نرخ بازده این اوراق ادامه یافت، نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی در آذرماه 1400 و پس از تغییر نرخ همچنان در نوسان بود. بازدهی های ابتدای آذرماه، در پایان ماه، این نرخ ها دوباره با هم جمع شده اند و در هفته گذشته نسبتا پایین بوده اند.

بانک ها به منابع بانک مرکزی حمله می کنند

رشد نقدینگی سالانه حدود 39 درصد

نقدینگی در پایان دی ماه 1400 نسبت به پایان سال 1399 معادل 27.4 درصد افزایش یافت. افزایش 2.5 درصدی نقدینگی 9 ماهه منتهی به آذر 1400 مربوط به الحاق خلاصه دارایی ها و بدهی های بانک مهر اقتصاد به خلاصه دارایی ها و بدهی های بانک (به دلیل ادغام بانک های تحت مالکیت نیروهای مسلح در بانک سپه) و بدون پیامد مالی. بر این اساس، در دوازده ماه منتهی به آذر 1400، نرخ رشد نقدینگی به 41.4 درصد رسید که 2.7 درصد آن مربوط به پوشش آماری است. به عبارت دیگر، بدون احتساب پوشش آماری فوق، نقدینگی در پایان آذرماه 1400 نسبت به سال 1399 معادل 24.9 درصد افزایش یافته و در دوازده ماه منتهی به آذرماه 1400، 38.7 درصد بوده است. .

در دوازده ماه منتهی به دسامبر 1400، رشد پایه پولی به 37.6 درصد رسید. در پایان دی ماه 1400، پایه اقتصادی در پایان سال 1399 22.2 درصد رشد داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل (15.5 درصد) 6.7 درصد افزایش داشت. در این مقطع، خالص سایر دارایی ها و بدهی های بانک مرکزی و مطالبات بانک مرکزی از بانک ها به ترتیب 12.8 و 8.0 واحد درصد، مهم ترین عامل رشد پایه پولی بودند.

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما