با عمیق تر شدن بحران اوکراین، قیمت نفت در حال افزایش است.

[ad_1]

اعتبار …سرگئی کارپوخان / رویترز

شرکت نفت بریتانیایی بریتیش پترولیوم روز یکشنبه اعلام کرد حدود 20 درصد از سهام شرکت دولتی نفت روسیه را که یکی از اولین شرکت‌های بزرگی است که پس از حمله به اوکراین روسیه را ترک کرد، «فروش» خواهد کرد.

هالگه لوند، رئیس این شرکت، روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: بی‌پی، مستقر در لندن، بیش از 30 سال است که در روسیه فعالیت می‌کند، اما حمله به اوکراین “نماینده یک تغییر اساسی است”. وی ادامه داد: «به سادگی متوجه شدیم که مشارکت ما با Rosneft، یک آژانس دولتی، نمی تواند ادامه یابد.

از آنجایی که روسیه در چشم جهان به طور فزاینده ای سمی می شود – تحریم های شدیدتر اعمال می شود، هواپیماهایی که از روسیه پرواز می کنند از حریم هوایی کشورهای دیگر منع می شوند و اعتراضات در حال گسترش است – تصمیم BP به سایر شرکت ها ممکن است متقاعد شود که از او پیروی کند.

همچنین روز یکشنبه، صندوق سرمایه گذاری دولتی نروژ اعلام کرد که سرمایه گذاری روسیه را قطع خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت‌هایی که در روسیه تجارت می‌کنند، تأثیر منفی بر درآمد آنها دارند، زیرا تحریم‌ها برای تأثیرگذاری بر اقتصاد روسیه طراحی شده‌اند.

سهام BP Rosneft در روزهای اخیر تحت فشار دولت بریتانیا و قانونگذاران مخالف قرار گرفته است. بوریس جانسون، نخست وزیر، به دستور رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین، موضع سختی را در برابر تجاوز روسیه اتخاذ کرده و تاکید کرده است که اروپا نیاز فوری به کاهش وابستگی خود به واردات گاز طبیعی روسیه دارد.

تحت این شرایط، دارایی های بزرگ BP در روس نفت به طور فزاینده ای غیرقابل تحمل به نظر می رسید. این نگرانی ها در طی یک تماس ویدیویی بین آقای. لونی و منشی بازرگانی شبه کوارتینگ بعدازظهر جمعه. دیوید نیکولز، سخنگوی BP گفت که این تصمیم توسط هیئت مدیره BP “پس از بررسی دقیق و مناسب” گرفته شده است.

آقای. کوارتنگ روز یکشنبه از این تصمیم تمجید کرد. حمله بی‌مورد روسیه به اوکراین باید زنگ خطری برای شرکت‌های بریتانیایی پوتین با منافع تجاری در روسیه باشد.» او در توییتر گفت.

مشخص نبود که بریتیش پترولیوم چگونه با اخراج خود از روسنفت مواجه خواهد شد. سخنگوی BP گفت که این شرکت در پایان سال گذشته واگذاری سهام خود را به ارزش 14 میلیارد BP آغاز خواهد کرد، اما هنوز نمی داند چگونه این سهام را تامین خواهد کرد. سهام روسنفت در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته است و تنها خریداران می توانند شرکت های دولتی روسیه باشند.

بریتیش پترولیوم همچنین گفت که برنارد لونی، مدیر اجرایی آن، و باب دادلی، رئیس قبلی، هر دو از کرسی های خود در هیئت مدیره روس نفت استعفا خواهند داد.

فرصت خرید یک بخش بزرگ از یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت جهان می تواند برای سایر شرکت های دولتی مانند شرکت های چینی که مایل به چانه زنی در روسیه هستند نیز جذاب باشد.

بریتیش پترولیوم ممکن است از روس نفت خارج شود و سرمایه گذاران را به اعتراض به از دست دادن سود ناشی از سهام روسیه و همچنین ارزش بازار تشویق کند. از سوی دیگر، برخی از تحلیلگران از این اقدام BP استقبال کرده اند.

برنشتاین، تحلیلگر گواهی زیست محیطی در BP، گفت: «در حالی که ما از اینکه این اتفاق به این سرعت رخ داد شگفت زده شدیم، سرمایه گذاران سهام اکنون از غلبه بر نوسانات در جریان اخبار روسیه و قوی تر شدن سود خواهند برد.» اسوالد کلینت گفت.

استعفای هیئت مدیره منجر به تغییرات حسابداری در BP می شود. این شرکت دیگر سهم خود از سود روسنفت (2.7 میلیارد دلار در سال گذشته) و ذخایر (حدود 55 درصد از دارایی های BP) و همچنین تولید (حدود یک سوم) را رزرو نخواهد کرد.

بریتیش پترولیوم سال گذشته 600 میلیون دلار سود سهام از روس نفت دریافت کرد و انتظار می‌رود امسال به دلیل افزایش قیمت نفت، سود بیشتری دریافت کند.

بریتیش پترولیوم همچنین اعلام کرد که حداقل 11 میلیارد دلار را در سه ماهه اول سال 2022 حذف خواهد کرد، اما احتمالاً بیشتر از آن مربوط به هلدینگ روس نفت است.

اگرچه بریتیش پترولیوم شرکت نفتی غربی است که بیشترین آسیب را در روسیه متحمل شده است، اما همچنان یک شرکت نسبتاً بزرگ باقی خواهد ماند که زیر نظر او. لونی به شدت در حال سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای فراساحلی بادی و سایر کسب‌وکارهای انرژی پاک است، حتی اگر در نفت و گاز کوچک‌تر از شرکت باشد.

دور شدن از Rosneft با این فناوری جدید مطابقت دارد. برج برخاتریا، تحلیلگر RBC Capital Markets، گفت: «سهم Rosneft با جهت‌گیری استراتژیک بلندمدت BP هماهنگ نیست. ایده‌آل نیست.»

انتشار BP از Rosneft حداقل یک خط موقت بر تجربه طولانی BP با روسیه ترسیم می کند، که در اوایل این قرن شاهد تبدیل شدن این شرکت به یکی از الیگارش های روسیه با سرمایه گذاری 8 میلیارد دلاری در یک سرمایه گذاری مشترک به نام TNK-BP بود. با گروه میخائیل فریدمن

پس از یک دهه روابط پرتلاطم بین شرکا، BP در سال 2013 سهام خود در سرمایه گذاری مشترک را به مبلغ 12.5 میلیارد پول نقد و 19.75 درصد از سهام Rosneft به Rosneft فروخت.

سایر شرکت های نفتی بزرگ غربی نیز ممکن است با ادامه فعالیت در روسیه احساس سرما کنند. توتال انرژی، غول فرانسوی، دارای سهام شرکت نواتک تولید کننده گاز روسیه و یک تاسیسات بزرگ گاز طبیعی مایع در قطب شمال روسیه است. این پوسته بخش کوچکی از تاسیسات LNG در جزیره ساخالین در خاور دور روسیه است، جایی که اکسون موبیل به مدت ربع قرن در سرمایه‌گذاری مشترک با روس‌نفت نفت تولید می‌کند.

تحلیلگران می گویند که عملیات روسیه تا حدودی اهمیت خود را در صنعت نفت غرب از دست داده است. روسیه ممکن است دارای ذخایر عظیم نفت و گاز باشد، اما ترس از تغییرات آب و هوایی و ترکیبی از تحریم های اعمال شده بر صنعت روسیه تمایل این کشور را برای سرمایه گذاری با مشکل مواجه کرده است. پوتین کریمه را در سال 2014 ضمیمه کرد.

تحلیلگران می گویند افزایش قیمت نفت و گاز و در نتیجه سود بیشتر می تواند به کاغذبازی در مورد اینکه چه چیزی بر درآمد شرکت ها در روسیه در سال جاری تأثیر می گذارد کمک کند.



[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما