بجامی برجامی در بورس.

[ad_1]

اولین روز معاملاتی ماه پایانی سال برای بورس ها با افت 0.6 درصدی شاخص کل بورس به پایان رسید. در این میان، مذاکرات برای احیای بورژوازی باید معامله را در دو جبهه ریال و دلار پیش می برد. کارشناسان معتقدند اگرچه کاهش قیمت دلار ممکن است در کوتاه مدت منجر به افزایش فروشندگان در بورس شود، اما در بلندمدت این فضا مثبت است.

به گزارش دنیای اقتصاد، اولین روز از آخرین ماه سال با خوش بینی نسبت به از سرگیری مذاکرات هسته ای و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای سپری شد. از سیزدهمین رئیس دولت و وزیر خارجه تا مذاکره کنندگان خارجی، همه اعلام می کنند که توافق هسته ای نزدیک است. این در حالی است که بازار ارز به روند نزولی خود ادامه می دهد و دلار آزاد با 25 هزار و 600 تومان کاهش حدود 300 تومان در روز معامله شد. با تقویت چشم انداز توافق هسته ای در روزهای آینده، بازار بازارهای مالی، به ویژه پیش بینی های بازار سهام، گرم شده است. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد. برخی کارشناسان با اشاره به کاهش قیمت دلار روزهای قرمز را برای بازار سرمایه پیش بینی کرده اند.

گروه دیگر نظر دیگری دارند. او می‌گوید سهام برخی از شرکت‌های متاثر از دلار ممکن است در کوتاه‌مدت سقوط کند، اما توافق هسته‌ای به نفع کل بازار سهام و احیای بورژوازی در میان‌مدت و بلندمدت به نفع بازار سهام خواهد بود. مدت زمان

احسان رزاپور یکی از کارشناسانی است که معتقد است در کوتاه مدت ارزش دلار کاهش می یابد اما پس از آنکه شرایط کنونی اقتصاد کشور شور و نشاط ایجاد شده توسط بورژوازی را از بین برده است، به سطح تعادل باز می گردد. وی تاکید کرد: اثرات بلندمدت توافق هسته‌ای بر بازار سهام مثبت خواهد بود و حتی شرکت‌هایی که مستقیما تحت تاثیر دلار قرار می‌گیرند از لغو تحریم‌ها منتفع می‌شوند و سود آنها بهبود می‌یابد.

مشروح گفتگوی «اقتصاد جهانی» با این کارشناس بورس را در ادامه بخوانید:

در روزهای اخیر زمزمه های توافق هسته ای و احیای آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از هر زمان دیگری شنیده می شود. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز دو شب قبل از توافق صحبت کرد و پیش بینی کرد که بورژوازی در روزهای آینده احیا خواهد شد، بنابراین کارشناسان در حال تحلیل و پیش بینی وضعیت بازارهای مالی این روزها هستند. پیش بینی های متفاوتی از وضعیت بازار سرمایه وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند توافق هسته ای دو اثر کوتاه مدت و بلندمدت بر بورس خواهد داشت و وضعیت کلی بازار سرمایه را بهبود می بخشد. شما چی فکر میکنید سرنوشت بورس پس از احیای بورژوازی چیست؟

همانطور که اشاره کردید، اگر قرار است مذاکرات به نتیجه برسد و توافق هسته ای صورت گیرد، بازار سرمایه باید از دو زاویه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. قراردادهای اساسی اثرات کوتاه مدت و بلندمدت بر بازار سهام دارند. اثرات بلندمدت توافق هسته ای بر بازار سهام مثبت است. اثر کوتاه مدت ناشی از شرایط احساسی است که توافق هسته ای می تواند بر بازارهای مختلف تحمیل کند و طبیعتاً با اخبار و حواشی خود بر بازارها تأثیر می گذارد. به دلیل افزایش انتظارات از اخبار، بازارها دچار تحولات هیجانی شده اند. این اثرات ممکن است در بازار ارز بارزتر باشد و در نتیجه بازارهای طلا، مسکن و بورس را تحت تاثیر قرار دهد.

با توجه به اینکه بازار سرمایه در ماه های اخیر کاهش یافته و شاخص کل بورس به شدت کاهش یافته است، آیا اشتیاق به توافق هسته ای می تواند منجر به افت کوتاه مدت بورس و افزایش عرضه در بازار شود؟

انتظار کوتاه مدت این است که شاهد افزایش فروشندگان و همچنین افزایش عرضه در بازار دلار باشیم، به عنوان افزایش انتظارات از قیمت دلار که ممکن است برخی قبلاً تصور می کردند، به دلیل باز بودن و دسترسی. کاهش یابد هر چه دولت مجبور باشد بازار ارز را برای منابع و ابزارهای ارزی مدیریت کند، احتمال کاهش انتظارات عمومی از رشد در بخش دولتی بیشتر می شود. این پیشنهادات که با این حساب صورت می گیرد، می تواند در کوتاه مدت منجر به کاهش قیمت ها در بازار ارز شود. سایر بازارها مانند طلا نیز ممکن است تحت تأثیر نقدینگی یا حجم تجارتی که دارند، باشند. طبیعتاً بازارهایی مانند بازار طلا که به طور موقت به نرخ ارز وابسته هستند، ممکن است با سرعت بیشتری تحت تأثیر قرار گیرند و بازارهایی مانند بازار مسکن که تأثیر کمتری بر بازار ارز دارند، واکنش متفاوتی نشان می دهند و ریزش شدید. در ارزش دلار منجر به رکود خواهد شد. در بازار سرمایه و همچنین در شرکت های صنایع مختلف می توان شاهد افزایش فشار فروش در صندوق هایی بود که به شدت به ارز متکی هستند. به عنوان مثال، صندوق های طلا ممکن است شاهد افزایش عرضه باشند. علاوه بر این، شرکت هایی که صادرات محور و ماهیت ارزی دارند ممکن است با مقداری فشار فروش مواجه شوند و شاهد افت مقطعی در بازار باشند.

اما در ماه های اخیر به ویژه در هفته پایانی بهمن ماه که اخباری مبنی بر توافق جدی هسته ای اعلام شد و چشم انداز از سرگیری آن به چشم می خورد، شاهد افزایش عرضه ها و کوتاه مدت و منفی بوده ایم که آثار آن محسوس است. . به نظر می رسد معامله برنده شده است!

در دهه سوم بهمن ماه که امیدها را برانگیخته بود، برخی از سهام تحت تاثیر این معامله در بازار سرمایه دچار افت شدند. به نظر می رسد پس از اعلام توافق هسته ای، شاید نتوان چیز زیادی در نشانه های تاثیرگذار بورس مشاهده کرد. با این همه تاثیر و رکود در بازار در 18 ماه گذشته، انتظار افت شدید در بازار سرمایه وجود ندارد، اما پس از فروکش هیجانات (که به نظر می‌رسد تا چند هفته دیگر اتفاق می‌افتد) و پس از معامله. اعلام شد و نوسانات مشخص شد. بازارهای جدید ارز از جمله بازار سرمایه به وضعیت معقول‌تر خود بازگشتند. در واقع زمانی که فعالان اقتصادی کشور می توانند مقصد بازار ارز را مشخص کنند، بازارهای مالی آرام آرام مسیر خود را پیدا می کنند. و به حالت عقلانی خود بازگردند.

برخی از کارشناسان اقتصادی نیز پیش بینی می کنند که نرخ ارز در بلندمدت کاهش پیدا نمی کند و دوباره شروع به افزایش می کند.

متأسفانه با توجه به شرایط اقتصادی پیش روی کشور، وضعیت نقدینگی، تورم و تحریم ها که فضای اقتصادی کشور را در کنار احیای بورژوازی فرا خواهد گرفت، پیش بینی می شود در میان مدت و بلندمدت مجدداً نرخ ارز افزایش یابد. ، اما نه برای تجربه سطوح شدید اما منطقی و متعادل. میانگین نرخ ارز برای سال آینده نمی تواند کمتر از 23 هزار تومان باشد. با توجه به اینکه دلار 23 هزار تومانی نزدیک به نرخ نیم دلار است و میانگین قیمت آن در سال آینده کمتر از این رقم به نظر نمی رسد، تأثیرات گشایش بورژوازی بر صنایع ما مثبت تر خواهد بود. تأثیراتی مانند باز کردن دسترسی شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی، که می‌تواند تناژ فروش آنها را افزایش دهد یا محدودیت‌های تجاری تجاری را کاهش دهد، می‌تواند به آنها کمک کند تا محصولات خود را نزدیک به قیمت‌های عادی بدون ارائه تخفیف‌های زیاد بفروشند. با توجه به محدودیت ها و محدودیت های سال های اخیر، شرکت ها نیز هزینه های قابل توجهی را برای حمل و نقل منابع خود متحمل شده اند. آنها برای دستیابی به منابع از طریق فروش محصولات خود در بازارهای بین المللی هزینه های زیادی را متحمل می شوند. به نظر می رسد قرارداد بورژوازی هزینه انتقال منابع مالی به آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بنابراین این سه عامل به اجرای پروژه های توسعه و ارتقاء ماشین آلات و دسترسی به فناوری های جدید کمک می کند و در عین حال می تواند تأثیر خوبی بر آن داشته باشد. بهبود سود شرکت ها یا کاهش هزینه های عملیاتی آنها.

این تاثیرات در چه دوره ای دیده می شود و آیا در کوتاه مدت پس از توافق باید منتظر این تاثیرات در بازار باشیم؟

این اثرات در کوتاه مدت قابل مشاهده نیستند و ممکن است ماه ها طول بکشد تا کامل شوند. تاثیرات بورژوازی در توافق قبلی پس از 60 ماه در بازار سرمایه محسوس بود زیرا توافق هسته ای می تواند منجر به فسخ قراردادها یا بهبود ساختار مالی یا کاهش هزینه ها و افزایش درآمد در بخش های مختلف شود. از طرفی با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در بازار افتاده و ناامیدی در بازار وجود دارد، بازار با اثرات شدیدی مواجه است و نیاز به زمان دارد تا اعتماد دوباره به دست بیاید، بنابراین باید بهبود یابد و چند ماه طول می کشد تا علائم ظاهر شود. . بازار سرمایه با گذشت زمان احتمالاً به فصل مجامع نزدیک می شویم و تقریباً انتظار داریم که با نزدیک شدن به فصل مجامع وضعیت بازار بهتر شود.

با توجه به این شرایط، سهامدار «منفعل» یعنی سهامداری که به بازار سرمایه از منظر بلندمدت می نگرد، نه نوسان، باید در دستور کار قرار گیرد که کدام گروه ها باید سرمایه گذاری و خرید کنند. به عبارت دیگر، یک صنعت خوب برای خرید در روزهای آینده با فرض احیای بورژوازی چه ویژگی هایی دارد؟

با توجه به زمانی که در آن قرار داریم، با نزدیک شدن به سال جدید، شرکت ها باید تغییراتی در هزینه های انرژی، تغییر در سیاست های تعرفه ای مختلف در فروش محصولات، یا عرضه و وابستگی به مواد اولیه را مد نظر قرار دهند.شرایط پایدارتر و پایدارتر. در مورد مسائل ارزی..

علاوه بر این، شرکت هایی که در مجامع خود برنامه های توسعه دارند، سودهای جذابی را بین سرمایه گذاران تقسیم می کنند. شرکت هایی با این ویژگی ها احتمالاً در حال حاضر و ماه های آینده شانس بیشتری برای حضور در بازار سرمایه خواهند داشت و در نتیجه این نشانه ها با استقبال بیشتری از سوی بازار و سهامداران مواجه خواهد شد.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که قیمت‌های جهانی مانند بازارهای جهانی در برخی مناطق طی سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، اما در برخی موارد اثرات این افزایش قیمت‌ها به دلیل قیمت‌های دیکتاتوری برخی صنایع ناکام مانده است. درآمد آنها، بنابراین اگر قیمت های جهانی کاهش یابد، باید دید که سود این گونه شرکت ها به خطر می افتد.

این شرکت‌ها به دلیل سیاست‌های قیمت‌گذاری نظارتی نتوانسته‌اند از افزایش قیمت‌های جهانی استفاده کامل کنند و در عین حال کاهش قیمت‌های جهانی می‌تواند خطری برای آنها باشد، بنابراین سهامداران باید از روند بازار و محصولات آگاه باشند.لازم است توجه شود. به آنچه می تواند اتفاق بیفتد همچنان انتظار می رود قیمت آنها تثبیت یا افزایش یابد تا به اقلامی که رشد سریعی داشته و احتمال بهبود این محصولات وجود دارد توجه بیشتری شود.

علاوه بر این به نظر می رسد وضعیت بازار نفت و انرژی به نفع شرایط عمومی اقتصاد ملی باشد. همچنین می تواند به طرق مختلف بر کل بازار سرمایه تأثیر بگذارد، زیرا دولت کمتر نیاز به انتشار اوراق بهادار یا تأمین مالی از طریق بازار سرمایه خواهد داشت و این می تواند بر نرخ سود و وضعیت کلی بازار سرمایه تأثیر بگذارد.

[ad_2]

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما