بحث سرعت اینترنت; مشکل چگونه حل می شود؟

[ad_1]

در رفتن سایت اسپیدتست که به سنجش سرعت اینترنت در جهان اشاره می کند، در جدیدترین رتبه بندی رسمی خود دریافت که استاندارد سرعت اینترنت تعیین شده در ایران در سال 2021 ناهماهنگ بوده و استاندارد سرعت اینترنت موبایل قابل قبول تر است. این موضوع اکنون به محل مناقشه برخی رسانه ها و وزارت ارتباطات تبدیل شده است.

به گفته فرارو، این جنجال زمانی بالا گرفت که بخش فارسی زبان یورونیوز سرعت اینترنت ایران را 7 امتیاز کاهش داد و پس از آن برخی سایت های خبری سرعت اینترنت محلی را با افغانستان مقایسه کردند. در همین راستا روزنامه جامهوری اسلامی با تیتر «سرعت اینترنت در ایران و افغانستان» به انتقاد از کیفیت اینترنت در کشور پرداخت.

اما پس از آن، وزیر ارتباطات بلافاصله در برابر این انتقادها موضع گرفت و سرعت اینترنت ایران را به اندازه سرعت اینترنت افغانستان رد کرد. زری پور گفت: ما 100 پله بالاتر از افغانستان هستیم، در واقع افغانستان رتبه 183 و ما 77 هستیم.

وی در نهایت رسانه های منتقد را به دروغگویی و برچسب زدن متهم کرد.

اگرچه صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات در نهایت عقب ماندگی اینترنت ایران در بخش ثابت را تایید کرد و گفت که سرعت دانلود و آپلود فیلدهای موبایل نزدیک به میانگین جهانی است، اما سرعت اینترنت ثابت در ایران واقعا بسیار زیاد است. بالا است. غیر مرتبط

وضعیت اینترنت ایران چگونه است؟

بررسی آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت Speedtest در ژانویه 2022 نشان می دهد که میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل در جهان 29.62 مگابایت است که ایران با سرعت 23.10 مگابایت در رتبه 77 جهان قرار دارد که کمی بالاتر از میانگین است. دنیا کوتاه است

بحث سرعت اینترنت;  مشکل چگونه حل می شود؟

در این بخش، امارات متحده عربی، نروژ و قطر به ترتیب با سرعت دانلود 135، 118 و 109 مگابایت در رتبه سوم جهان از نظر سرعت اینترنت موبایل قرار دارند.

در زمینه اینترنت ثابت، متوسط ​​سرعت دانلود جهانی 59.84 مگابایت است، در حالی که ایران با 10.39 مگابایت در رتبه 141 جهان قرار دارد. این عدد نشان می دهد که ایران با ایده آل جهانی فاصله زیادی دارد.

موناکو، سنگاپور و شیلی به ترتیب با 192.68، 192.01 و 189 مگابایت در رتبه سوم جهان در زمینه اینترنت ثابت قرار دارند.

اینترنت چگونه به اوج خود رسید؟

به گفته مسئولان وزارت ارتباطات، هم اکنون سرعت اینترنت همراه از اینترنت ثابت مطلوبتر است. اما همچنان با چالش کند شدن و تکرار شدن مواجه است. آنها دلیل این امر را کاهش سرعت اینترنت ثابت در اینترنت موبایل می دانند.

به زبان ساده، بیشتر افراد زمانی که سرعت اینترنت در خانه پایین است مجبور به استفاده از اینترنت همراه هستند. اما پهنای باند فرکانسی این شبکه محدود است و باید لایه های جدیدی به باند فرکانسی اضافه شود. بی شک وزیر ارتباطات یک هفته پیش از استفاده از 2300 باند فرکانسی برای ارتباطات سیار برای رفع چالش های حوزه اینترنت همراه در شرایط فعلی خبر داده بود.

اما این یک راه حل موقتی است و برای رفع این چالش باید در کنار توسعه باندهای فرکانسی در حوزه اینترنت همراه، توسعه پهنای باند اینترنت ثابت نیز مورد توجه قرار گیرد.

اما در زمینه اینترنت ثابت مشکل بسیار زیاد است. مسئولان وزارت ارتباطات چالش در منطقه را مشکل زیرساخت شبکه و عدم توسعه زیرساخت های پهن باند ثابت در کشور می دانند. وی با بیان اینکه شبکه ثابت خانگی قادر به ارائه خدمات سریع و با کیفیت نیست، گفت: در حال حاضر بخش بزرگی از شبکه خانه ثابت کشور توسط کابل های مسی اداره می شود و نیاز به جایگزینی آن با کابل های فیبر نوری است.

زری پور برای رفع چالش این بخش گفت: در صورت تلاش مردم تا پایان دولت سیزدهم (3.5 سال آینده) 20 میلیون پورت فیبر نوری پرسرعت به مردم تحویل داده می شود. طرحی که گفته می شود 60 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

با وجود اینکه این طرح می تواند به بهبود وضعیت اینترنت ثابت ایران کمک کند، اما برنامه ای بلندمدت است و در صورت اجرای دولت سیزدهم تا سال 1404 ادامه خواهد داشت. با این حال، به نظر می رسد بار استفاده از اینترنت همچنان بر دوش شبکه های تلفن همراه و باندهای فرکانسی است. در این صورت اگر پهنای باند و پورت های فیبر نوری با سرعت بیشتری توسعه پیدا نکنند، وضعیت اینترنت موبایل و خانگی در سال آینده به مرحله اضطراری می رسد.

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما