fastescobanner

بورس از خروج 4200 استقبال کرد

[ad_1]

با پایان معاملات بورس تهران در آخرین روز کاری هفته، شاخص کل سهام 0.03 درصد کاهش یافت. اما تقویت احتمال خروج 4200 از بورس ما را به سمت تقاضا در صنایع درگیر با این ارز سوق داد. شرکت هایی که دیروز در محدوده مجاز روزانه معامله کردند و سرمایه واقعی را در صف خرید تجربه کردند. در نتیجه افزایش ارزش دلار دولتی، شاخص تلفیقی در جهت مخالف حرکت کرد و 0.1 درصد رشد کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، بورس هفته را با افت جزئی شاخص بورس به پایان رساند. در این روز به دلیل کاهش نسبی قیمت اکثر علائم بورس، شاخص ۰.۰۳ درصد کاهش یافت، در حالی که برخی از تاثیرگذارترین نشانه ها بر شاخص بورس بود.تغییرات قیمت ها بیش از هر چیز بر شاخص کل تاثیر گذاشت. دیگر در نتیجه معاملات دیروز، دماسنج اصلی بورس تهران در هفته جاری بسته شد اما تغییر میانگین موزون قیمت ها در این روز اجازه نداد به سطحی بهتر از سطح 10 لك و 334 هزار برسد. واحدها

اما نگاه دقیق تر به اتفاقات دیروز نشان می دهد که نشانه های کوچک بورس در این روز وضعیت بهتری نسبت به بزرگان داشتند. در طول روز، شاخص های کلیدی بازار متاثر از علامت دلار یا برخی از نشانه های افزایش یافته در روزهای اخیر است. افزایش نسبی تقاضا برای نمادهای کوچک بازار منجر به افزایش زیاد تعداد این نمادها و افزایش شاخص همگن شد. این چندان نشانه ای از چشم انداز باثبات در بازار سهام نیست. فعالان نسبت به نشانه های کوچک، بنابراین می توان حدس زد که در روزهای معاملاتی اخیر بورس تهران بیش از هر چیز دیگری متاثر از ریال بوده است که وزن کمتر بر جریان شاخص کل این معامله تاثیر بسزایی داشته است. بازار

در دلار گیر کرده است

حتی در روزهایی که اخبار سیاسی وزن زیادی به همراه دارد و ریسک به مهم ترین عامل پیش روی قیمت ها تبدیل می شود، بازار سهام نیم نگاهی به تحولات بازار ارز دارد. عواملی مانند تغییرات قیمت در بازار آزاد و سامانه نیما می تواند موجی از تغییرات را در بورس ایجاد کند. این در حالی است که در چند وقت اخیر به دلیل استقبال عموم مردم و تحلیلگران از مذاکرات هسته ای، دلار و تاثیرات آن کمتر در بورس تاثیرگذار بوده است.

روز چهارشنبه اما احتمال دلار توانست توجه کامل را به خود جلب کند. در این روز، احتمال حذف ارز ترجیحی از سال 1401 می تواند برخی دیگر از گروه های کوچک کشاورزی و بازاری را که در سال های گذشته واجد شرایط دریافت ارز ترجیحی بودند، تحت تاثیر قرار دهد. این روزها بیش از هر چیز چیزی که بورس می تواند نشان دهد صف خرید گروه وابسته به کشاورزی و خدمات است. بر این اساس بورس در روز یاد شده امتیاز پایینی داشت و در گروه فرابورس مذکور قرار گرفت و با افزایش 50 درصدی قیمت مواجه نشد. شنیده ها حاکی از آن است که ارز ترجیحی یا همان دلار معروف 4200 دلاری 1401 بعید است که افزایش یابد و دولت ممکن است به بازپرداخت قیمت کالاهای اساسی برای جامعه هدف فکر کند.

گروه کشاورزی نیز یکی از صنایعی است که در شرایط ذکر شده در سال آینده قرار می گیرد و به راحتی می تواند تاثیر بسزایی در صورت های مالی گروه مذکور داشته باشد چرا که حذف دلار 4200 دلاری به معنای رشد گروه است. قیمت و این چیزها این امر در نهایت منجر به افزایش قیمت شیر، تخم مرغ و … در بازار کالا خواهد شد. به گفته کارشناسان، تاثیر این اتفاق بر صورت های مالی شرکت های مشمول این تغییر قطعی است و به همین دلیل است که بازار سهام گروه کشاورزی را با جدیت خریداری کرده است. البته در تحلیل این وضعیت باید به این نکته نیز توجه داشت که تعداد تابلوهای مذکور نسبت به سایر تابلوهای موجود در بازار کمتر بوده و به همین دلیل شاهد خرید سریع تابلوهای مذکور هستیم.

بر همین اساس طی روز ذکر شده، تابلوهای فعال در گروه مواد غذایی نیز همین وضعیت را دنبال می کنند، اما تعداد زیادی از این تابلوها از جمله شرکت های بزرگ، مانع از پذیرش تاثیر قابل توجه وضعیت مذکور توسط تمامی تابلوهای این گروه شدند. .

خوش بینی برای نفت؟

اما علاوه بر علائم ذکر شده در گزارش، آنچه روز گذشته مورد توجه قرار گرفت سبز شدن برخی از تابلوهای فعال در حوزه پتروشیمی بود. امسال اما برخی فعالان بورس معتقدند افزایش نسبی قیمت نفت نسبت به روزهای گذشته توانسته امیدی را در معاملات برخی از نمادهای پتروشیمی ایجاد کند.

هنوز منتظرم

نگاهی دقیق به آمار روز چهارشنبه بازار سهام نشان می دهد که بازار سهام همچنان شوم است. از یک سو رسیدن به شاخص یک میلیون و 400 هزار واحدی ثابت نبود و از سوی دیگر با وجود سبز بودن برخی نشانه های بازار در قیمت های نهایی، هنوز دلیل بنیادی محکمی پشت افزایش مستمر تقاضای بازار وجود ندارد. و به همین دلیل بازار همچنان عقب مانده است. در ادامه شفاف‌سازی شرایط و احتیاط بیشتری نسبت به اخبار سیاسی توافق قریب‌الوقوع ایران و سایر طرف‌ها در شورای امنیت سازمان ملل در روزهای اخیر. به همین دلیل است که ارزش معاملات خرده فروشی پایین است.

ارزش معاملات خرده فروشی دیروز از مرز 1683 میلیارد تومان فراتر نرفته است. گروه بیس متالز در چند روز گذشته پیشتاز برداشت پول واقعی از چرخه معاملاتی خود بوده است. در کنار این گروه، صنایع شیمیایی و خودروسازی قرار داشتند. در مقابل، نمادهای غذایی، کشاورزی و لاستیک نمادهایی بودند که می توانستند سرمایه واقعی بسیار کمی را در معاملات خود جذب کنند و پول بسیار کمی را برداشت کنند.

در آینه فیگورها

در روزی که شاخص کل بورس تهران 0.03 درصد افت کرد، 132 سهم (38 درصد) از 343 نماد معامله شده مثبت و 199 سهم (58 درصد) منفی شدند. در این بازار 22 نماد (60 درصد) به ارزش 230 میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند، اما در مقابل، شاهد تشکیل 12 نماد سهام فروش (30 درصد) به ارزش 720 میلیارد تومان (30 درصد) بودیم.

در بازار فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد 0.2 درصدی را گزارش کرد، 143 علامت معامله شد که 68 سهم (48 درصد) مثبت و 67 سهم (47 درصد) منفی بود. در این بازار 24 نماد (17 درصد) صف خرید 30 میلیارد تومانی تشکیل دادند و در مقابل شاهد ایجاد 7 نماد فرابورس به ارزش 150 میلیارد تومان (50 درصد) بودیم. بازار پایه دیروز میزبان 138 معامله نمادین بود. از این تعداد 49 سهم (36 درصد) مثبت ماندند و بالعکس شاهد 75 سهم (54 درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار 29 نماد (21 درصد) به ارزش 62 میلیارد تومان صف خرید ایجاد کردند و صف فروش در این بازار به 51 نماد (37 درصد) به ارزش 171 میلیارد تومان اختصاص یافت.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما