تسویه بدهی و مشمول توقیف

[ad_1]

خبر توسعه ایران: در پی اخراج کروش از هدایت تیم ملی کلمبیا، خبر رسید که شرکت شستا ساختمان فدراسیون فوتبال ایران را به دلیل بدهی هنگفت مصادره کرده است. در واقع فدراسیون فوتبال دوران بسیار بدی را سپری می کند و بدهی زیادی دارد. مانند خود کارلوس کی روش که در آمریکای جنوبی دوران بسیار ناامیدکننده ای را پشت سر گذاشت و چند ماه قبل از میزبانی تیمش در کوپا آمریکا با اخراج شدیدی مواجه شد. گویا کوروش و فدراسیون فوتبال ایران بدون هم شانسی برای موفقیت ندارند!

پس از پایان همکاری فدراسیون فوتبال ایران و کارلوس کی روش برنامه ریزی های بزرگی وجود داشت. فدراسیون تصمیم گرفت به سراغ مربی دیگری برود، فوتبال “تهاجمی” بازی کند و به جام جهانی 2022 برسد و به همه نشان دهد که بدون مربی پرتغالی درهای شادی به روی فوتبال ایران باز است. او تصمیم گرفت به مشکلات همیشگی خود با سرمربی تیم ملی پایان دهد، مربی ای که مدام در ایران حضور دارد و بازی های لیگ را از نزدیک می بیند، با مربیان باشگاهی اختلاف نظر ندارد و مدام از نقاط ضعف فدراسیون صحبت نمی کند.

به همین دلیل است که او میل عجیبی به استفاده از کلمه کلیدی «نجابت» برای مارک ویلموتس داشت. از طرف دیگر کیروش برای خودش آرزوهای بزرگی داشت. او سرمربی بهترین و با استعدادترین تیم ملی جهان شد. تیمی که ستاره های بزرگی چون دیوید اوسپینا، خامس رودریگز و خوان کوادرادو داشت. تیمی که دو سال متوالی در کوپا شرکت کرد و به دوره آزاد جام خوزه پکرمن پایان داد. همانطور که فدراسیون بدون مرد پرتغالی عقب افتاد، خود کیروس نیز به نتایج مورد انتظار دست یافت. فدراسیون در پرونده ویلموتس یک رسوایی کامل را تجربه کرد. رسوایی تاریخی که باعث شد برخی مدیران حداقل به خاطر سلامتی و بیماری به طور ناگهانی فوتبال را کنار بگذارند.

ابعاد این رسوایی به حدی بود که فدراسیون و همه اعضای آن درگیر شدند. این قرارداد اکنون به عنوان بدترین معامله تاریخ ورزش ایران شناخته می شود. بدون شک در تاریخ ورزش کشور تاکنون چنین معامله وحشتناک و مرگباری وجود نداشته است. از طرفی اتفاق خوبی برای سرمربی پرتغالی نیفتاد. او با تیمش در کوپا 2019 موفق نشد و خیلی زود از دور رقابت ها کنار رفت. دو شکست بزرگ و وحشتناک در مسابقات مقدماتی جام جهانی کافی بود تا کیروش کار خود را از دست بدهد.

حالا هر دو طرف این ماجرا در وضعیت بسیار ناخوشایندی قرار دارند. ساختمان فدراسیون فوتبال در پی شکایت شستا بابت بدهی دو میلیون یورویی مصادره شده و دارایی های این فدراسیون در وضعیت نابسامانی قرار دارد. کیروش همچنین در تجربه کلمبیا شکست خورده است و بعید است که در هر زمان، حداقل به این زودی، پیشنهاد قابل توجهی ارائه دهد.

کارلوس و فدراسیون انصافاً مکمل یکدیگر بودند. مربی مقتدر و دعوا با فدراسیونی منفعل و نالایق. مربی ای که مستقیماً مسئول زمان و مکان بود و فدراسیونی که عملاً در حالت «اتوپایلوت» فعالیت می کند.

کیروش و فدراسیون فوتبال ایران به هم نیاز داشتند. فدراسیون به یک مربی قوی نیاز داشت تا همه کارها را خودش انجام دهد. بر عهده گرفتن عملا تمامی مسئولیت ها و حضور در تمامی جنگ ها و نبردها. سپردن کارها به مربی بی دغدغه ای مثل ویلموتس که تازه دستمزد گرفته بود، اشتباه بزرگی به نظر می رسید. علاوه بر این، نباید فراموش کرد که کیروش در به راه انداختن امواج احساسی در زمان مناسب استاد بود. یعنی به راحتی می تواند هواداران فوتبال را علیه یک فرد یا سازمان تحریک کند و برای دستمزد خود شرایطی تعیین کند.

ویلموتس پرونده را مستقیماً به دادگاه برد و خانه فدراسیون را خراب کرد. کیروش همچنین به یک فدراسیون خفته و ناتوان مانند فدراسیون فوتبال ایران نیاز داشت که نباید نسبت به اولین نتایج ناخوشایند خود واکنش تندی نشان دهد. فراموش نکنید که این مربی در بدو ورود به فوتبال ایران نتایج ناامیدکننده ای را تجربه کرد اما هیچکس جلوی او را نگرفت و به او فرصت کافی دادند تا به مرور زمان به نتیجه مطلوب برسد. در کلمبیا اما چنین خبری نبود. فدراسیون فوتبال پرتغال در درگیری مرد پرتغالی با چند ستاره تیم ملی در کنار بازیکنان قرار گرفت و هیچ حمایتی از کارلوس نکرد.

کارلوس و فدراسیون انصافاً مکمل یکدیگر بودند. مربی مقتدر و دعوا با فدراسیونی منفعل و نالایق. مربی ای که مستقیماً مسئول زمان و مکان بود و فدراسیونی که عملاً در حالت «اتوپایلوت» فعالیت می کند. اگر ایمان ندارید کافی است ببینید بدون یکدیگر چگونه هستند. مربی برکنار شده بدون چشم‌انداز روشن، فدراسیونی که ساختمان خود را نیز از دست داده و وضعیت کادرفنی‌اش نامشخص است. این فاجعه ای است که هر دو طرف این داستان را از هم پاشیده است.

[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما