جام جهانی هر دو سال یک بار؛ در راه تعبیر کابوس!

[ad_1]

به گزارش وارش سه، جانی اینفانتینو میلیاردها دلار سود و سرمایه جمع کرده است و مخالفانش ارقام مختلفی را در این زمینه مطرح می کنند. ما به مهمترین سوالات در مورد تغییرات برنامه ریزی شده و بحث برانگیز فیفا پاسخ می دهیم.

پس از دو ساعت و نیم جلسه آنلاین با 211 فدراسیون عضو، رئیس فیفا روز دوشنبه گفت: «همانطور که قبلاً گفتیم، این کیک در حال بزرگ‌تر شدن است. در نهایت به نفع همه خواهد بود، از پیر و جوان، ثروتمند و فقیر.»

این جلسه درباره برنامه جنجالی او بود: فیفا می خواهد میزبانی جام جهانی مردان و زنان را هر چهار سال یکبار و هر دو سال یکبار متوقف کند. این پروژه پتانسیل این را دارد که دنیای فوتبال را به دو بخش تقسیم کند.

اسپانسر پروژه جام جهانی جانی اینفانتینو کیست؟

کنفدراسیون فوتبال آفریقا حمایت خود را از این پروژه اعلام کرده است. پاتریک موژپه، رئیس FNCCI در جریان بازدید از غنا در ماه اکتبر گفت: “بزرگترین مزیت میزبانی جام جهانی هر دو سال برای کشورهای در حال توسعه است.” وظیفه من این است که اطمینان حاصل کنم که فوتبال آفریقا رشد می کند و شکوفا می شود. فوتبال آفریقا نیز باید بتواند از نظر مالی سود ببرد.

مجمع عمومی کنفدراسیون فوتبال آفریقا (AFC) در اواخر نوامبر در قاهره تشکیل شد و حمایت خود را از ابتکار فیفا اعلام کرد.

این ایده همچنین مورد استقبال کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه قرار گرفته است. رویای او اعزام دو تیم به مسابقات و پر کردن شکاف در فوتبال رقابتی بین اقیانوسیه و سایر فدراسیون ها است. اقیانوسیه این موضوع را در اواسط سپتامبر اعلام کرد. اقیانوسیه تنها تیم حاضر در جام جهانی است.

بسیاری از اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز احساس می کنند که از سیستم فعلی بهره کافی نبرده اند. به عنوان مثال، فدراسیون های فوتبال نپال، بنگلادش، سریلانکا و مالدیو در ماه سپتامبر که هرگز به جام جهانی نرسیدند، به گرمی از طرح اینفانتینو استقبال و حمایت کردند.

آنها بیانیه مشترکی صادر کردند و اعلام کردند که کمتر از یک چهارم اعضای AFC تقریباً یک قرن بعد به جام جهانی راه یافته اند.

CONCACAF، فدراسیون آمریکای شمالی و مرکزی و دریای کارائیب هنوز نقش خود را روشن نکرده اند. ویکتور موتاگلیانی، رئیس کانادایی کنفدراسیون، در اوایل دسامبر طرحی مصالحه را پیشنهاد کرد: به جای دو برابر کردن تعداد جام‌های جهانی، می‌توان جام کنفدراسیون‌ها را احیا کرد یا لیگ ملت‌ها را تشکیل داد.

چه کسی با این طرح مخالف است؟

دو جام جهانی که تاکنون 21 جام جهانی را در این دو قاره کسب کرده اند، به طرز عجیبی با کاهش فاصله زمانی در جام جهانی مخالف هستند: کنفدراسیون فوتبال اروپا، لقب یوفا و کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی.

فدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی در اواخر اکتبر گفت: “هیچ دلیل، منفعت یا توجیهی برای تغییر پیشنهادی فیفا وجود ندارد. از این رو 10 کشور عضو این فدراسیون تصمیم گرفتند در دوسالانه جام جهانی شرکت نکنند. این پروژه در مسیری متفاوت از سنت نزدیک به 100 ساله جام جهانی حرکت می کند و تاریخ یکی از مهم ترین رویدادهای ورزشی جهان را نادیده می گیرد.

یوفا همچنین با برگزاری هر دو سال یکبار جام جهانی فوتبال مخالف است. کنفدراسیون در اواسط دسامبر گفت: “علیرغم اعتراضات آشکار کشورهای بزرگ اروپایی و مخالفت شدید سازمان های طرفدار دولت، یوفا معتقد است که تغییرات شدید تنها در صورتی قابل قبول هستند که به وضوح بیان شوند و مزایای آن مقرون به صرفه نباشد.” برای این موضوع انکار وجود دارد. فوتبال و بازیکنانش.»

مخالفت با فیفا، یوفا و فدراسیون های فوتبال آمریکای جنوبی را به هم نزدیک کرده است. دو فدراسیون روی یک پروژه مشترک کار می کنند: برزیل، آرژانتین و سایر تیم ها قصد دارند از سال 2024 در لیگ اروپا شرکت کنند.

پیامدهای مالی این تغییر چیست؟

نظرات در این مورد متفاوت است. یوفا با مشورت با مرکز مشاوره مدیریت بریتانیا، اولیور و اولبام، به نظر کارشناسان متکی است. با برگزاری جام جهانی هر دو سال یکبار بین سال های 2026 تا 2030، ضرر فدراسیون های ملی اروپا بین 2.5 تا 3 میلیارد یورو برآورد می شود.

دلیل اصلی این امر این است که انتظار می رود حامیان مالی علاقه خود را به سرمایه گذاری از دست بدهند و همین امر در مورد حقوق پخش رسانه ای و تلویزیونی نیز با افزایش تعداد برنامه های بزرگ صدق می کند.

همچنین مشاوران مدیریت پیش بینی می کنند که در صورت برگزاری مسابقات جام ملت های بانوان همانند مسابقات مردان تا 57 درصد از درآمدها از بین برود.

فیفا از دو مطالعه موسسات تحقیقات بازاریابی Nielsen و Open Economics برای مقابله با این ادعاها استفاده کرده است. به گفته این سازمان، مجموع درآمد حدود 4.4 میلیارد دلار (3.9 میلیارد یورو) برای چهار سال اول خواهد بود.

این پول بین 211 عضو فیفا توزیع خواهد شد: به جای شش میلیون یورو که قبلاً پرداخت شده بود، هر کدام حدود 16 میلیون دلار (14.1 میلیون یورو) از بودجه فیفا دریافت خواهند کرد.

مابقی پول به فیفا که از سال 2016 شروع به کار کرده است، خواهد رفت. این بدان معناست که پاداش اعضا حدود 50 درصد افزایش می یابد.

دیگر نکات مطرح شده از سوی مخالفان چیست؟

یوفا و تیم های فوتبال آمریکای جنوبی در مورد کاهش ارزش جام جهانی به دلیل زمان کوتاه این مسابقات صحبت می کنند. علاوه بر این، رقابت پراکنده شدید بود. بازیکنان – همانطور که یوفا اشاره می کند – در معرض خطر افزایش استرس و خستگی روحی و جسمی هستند.

طبق اعلام فیفا، مسابقات مقدماتی جام جهانی – که برای یک ماه متوالی برگزار می شود – همچنین رقابت برای لیگ ملت ها را سخت تر می کند. یوفا اعلام کرد: مهلت یک ماهه مسابقات ملی به این معناست که بازیکنانی که به اردوهای ملی دعوت نشده اند در هیچ یک از بازی ها بازی نخواهند کرد، اما بازیکنان ملی برای انجام بازی های ملی باید تحت فشار زیادی باشند. آ

یوفا به تاثیرات منفی آن بر فوتبال بانوان نیز اشاره کرده است: از آنجایی که جام جهانی بانوان نیز باید هر دو سال یکبار برگزار شود، دیگر رقابت های مهم دیگر زمان خاص خود را در تقویم بازی ها ندارند و به همین دلیل از تمرکز خارج می شوند. قطعاً در دیده شدن آنها از طریق مخاطبان و رسانه ها تأثیر منفی خواهد داشت».

وضعیت فعلی چیست؟

بحث بعدی در مورد روند جدید جام جهانی در ژانویه انجام خواهد شد. فیفا قصد دارد برنامه های خود را برای مجمع عمومی بعدی جام جهانی که در 31 مارس در دوحه قطر، کشور میزبان جام جهانی برگزار می شود، ارائه دهد.

اینفانتینو روز دوشنبه گفت: “اگر فردا رای دهیم، اکثریت اعضا احتمالا هر دو سال یک بار به جام جهانی رای خواهند داد.”

یوفا و کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی هر دو در کنگره فیفا (65 رای از 211 رای) و اجلاس سران فیفا (14 رای از 37 رای) رای پایینی کسب کردند. تقویم فعلی فوتبال جهان تا پایان سال 2024 ادامه خواهد داشت. با اکثریت آرا برای میزبانی جام جهانی هر دو سال، این روند از سال 2025 دارای ضمانت اجرایی خواهد بود.

منبع: دویچه وله
نویسنده: استیون نسلر

ترجمه: مژده لاریجانی

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما