حمله نظامی به اوکراین آغاز شد.

[ad_1]

در رفتن رئیس جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) از آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس خبر داد و بلافاصله پس از سخنرانی وی صدای چند انفجار در کیف و دونتسک شنیده شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: «وضعیت ما ما را مجبور به اقدام قاطع و فوری کرده است». جمهوری خلق [خودخوانده]دون باس از روسیه کمک خواست.

بر این اساس، بر اساس بند 7 ماده 51 منشور سازمان ملل متحد، با تصویب شورای فدراسیون روسیه و بر اساس موافقتنامه های دوستی و کمک مشترک با جمهوری های دونتسک و لوهانسک، تصویب مجلس فدرال روسیه به تصویب رسید. عمل کنند

پوتین همچنین مدعی شد که تلاش های روسیه برای دستیابی به توافق با ناتو در مورد عدم اشاعه در شرق اروپا بیهوده بوده است.

او گفت: «در مواجهه با تهدیدات دائمی اوکراین، روسیه نمی‌تواند احساس امنیت، وجود و رفاه کند.

پوتین پس از اعلام آغاز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس افزود: هرکسی که بخواهد در فعالیت های روسیه مداخله کند و بدتر از آن، روسیه و مردم آن را تهدید می کند، بله، باید بداند که روسیه فورا پاسخ خواهد داد. … روسیه مدرن و پس از شوروی قوی ترین قدرت جهان است و هیچکس نباید شک کند که متجاوزان (در مقابل روسیه) شکست خواهند خورد.

با این حال وی در پایان بار دیگر بر ادعای خود تاکید کرد که روسیه قصد حمله یا اشغال اوکراین را نداشته است.

رئیس جمهور روسیه مدعی شد که اقدام نظامی کشورش در اوکراین برای اشغال این کشور نیست بلکه برای کمک به غیرنظامیان بوده است و دولت اوکراین را مسئول هرگونه خونریزی دانست.

وی افزود که هرگونه مداخله نظامی توسط سایر کشورها منجر به “نتایج بی سابقه” خواهد شد.

پیشتر وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که کاخ سفید معتقد است روسیه می تواند در 24 ساعت آینده یک حمله «تمام مقیاس» به اوکراین انجام دهد. آنتونی بلانکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: “متاسفانه روسیه با آخرین آمادگی ها نیروهای خود را در سراسر مرز اوکراین مستقر کرده است.” از شمال، از جنوب و از شرق، به نظر می رسد همه چیز برای حمله روسیه به اوکراین آماده است.

مدت کوتاهی پس از پخش سخنرانی پوتین از تلویزیون دولتی، صدای انفجار در کیف، پایتخت اوکراین شنیده شد. خبرگزاری اینترفاکس نیز از تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت اوکراین خبر داد. انفجارهایی در دونتسک نیز گزارش شد و هواپیماهای غیرنظامی از پرواز بر فراز این منطقه هشدار داده شدند.

ساعاتی قبل، جدایی طلبان روسی از مسکو خواسته بودند تا به مهار “خصومت اوکراین” کمک کند. ادعایی که ایالات متحده آن را تبلیغات روسیه خواند.

حمله نظامی به اوکراین آغاز شد.ترافیک سنگین برای خروج از کیف، پایتخت اوکراین

واکنش اوکراین

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در اولسون در توییتر نوشت: «روسیه جنگی تمام عیار علیه اوکراین به راه انداخت و شهرها را با سلاح های خود هدف قرار داد».

خبرگزاری اینترفاکس اوکراین نیز از حملات راکتی به چندین تاسیسات نظامی در سراسر کشور خبر داد.

این خبرگزاری افزود که نیروهای روسی عملیاتی را در شهرهای ساحلی جنوبی اودسا و ماریوپل آغاز کردند و طبق گزارش ها، کارکنان و مسافران از فرودگاه بورسال کیف تخلیه شدند.

به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، کولبا گفت: «فوراً جنگی تمام عیار علیه اوکراین به راه انداختیم و شهرهای امن ما را فاش کردیم».

او گفت: «این یک جنگ فرسایشی است و اوکراین از خود دفاع خواهد کرد و پیروز خواهد شد». جهان می تواند پوتین را متوقف کند و او باید این کار را انجام دهد، اکنون زمان اقدام است.»

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اولین واکنش خود، روز پنج‌شنبه در سراسر کشور، همراه با اقدام نظامی روسیه، حکومت نظامی اعلام کرد و گفت روسیه حملات موشکی به زیرساخت‌های ما و نیروهای گارد مرزی ما انجام داده است.

زلنسکی خاطرنشان کرد که با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا صحبت کرده است. او از مردم اوکراین خواست تا زمانی که ممکن است در خانه بمانند.

وی گفت: ما قوی هستیم و برای هر چیزی آماده ایم و پیروز خواهیم شد.

واکنش جهانی

با شروع عملیات نظامی ویژه روسیه برای حمایت از مردم منطقه دونباس، مقامات بین المللی به شدت به این عملیات واکنش نشان دادند.

ینس استولتنبرگ، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو گفته است که اعضای ناتو نشستی را برای بررسی چگونگی مقابله با پیامدهای «اقدامات خصمانه روسیه» برگزار خواهند کرد.

وی در بیانیه‌ای بامداد پنجشنبه گفت: بار دیگر با وجود همه هشدارها و تلاش‌های ما برای ورود به عرصه دیپلماسی، روسیه راه خصومت علیه یک کشور مستقل را انتخاب کرده است.

استولتنبرگ از روسیه خواست فوراً اقدام نظامی را متوقف کند و به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد.

وی گفت: اعضای ناتو برای مقابله با “اقدامات خصمانه” روسیه نشستی برگزار می کنند و ما در این شرایط سخت در کنار مردم اوکراین خواهیم بود. ناتو تمام تلاش خود را برای حمایت و دفاع از متفقین انجام خواهد داد.

همچنین آنتونی بلانکن وزیر امور خارجه آمریکا وی گفت: «ما در پاسخ به روسیه و تقویت توانایی های ناتو در شرق اروپا متحد هستیم.

بلانکن گفت: «من با دبیرکل ناتو در مورد محکومیت حمله روسیه صحبت کردم و شاهد یک واکنش هماهنگ بودیم.

صدراعظم آلمان نیز امروز رئیس جمهور روسیه را محکوم کرد و تاکید کرد که حمله مسکو به اوکراین نقض جدی قوانین بین المللی است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان وی در بیانیه ای کتبی گفت: «همبستگی ما با اوکراین و مردم آن است». روسیه باید فعلا این عملیات نظامی را متوقف کند. ما امروز در این مورد با گروه هفت، ناتو و اتحادیه اروپا بحث خواهیم کرد. امروز یک روز وحشتناک برای اوکراین و یک روز سیاه برای اروپا است.

آرسولا ون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا وی در توئیتی نوشت: در این ساعات تاریک، تمام فکر و ذهن ما با اوکراین و زنان، مردان و کودکان بی گناهی است که با این حمله غیرضروری مواجه شده و نگران جان خود هستند.

وی افزود: ما کرملین را مسئول این حمله می‌دانیم.

در عین حال جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و ولادیمیر زلنسکیهمتای اوکراینی وی در تماس تلفنی درباره عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین صحبت کرد.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «زلنسکی چهارشنبه شب با من تماس گرفت و گفتگوی مفصلی داشتیم». من این حمله غیرموجه و غیرموجه ارتش روسیه را محکوم می کنم. من به زلنسکی گفتم چه اقداماتی را در سطح بین المللی برای محکوم کردن حمله روسیه انجام خواهیم داد، از جمله اقدامی که پنجشنبه شب در شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن این اقدام انجام خواهیم داد.

در این بیانیه آمده است: «من از رهبران جهان می‌خواهم صراحتاً دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین را محکوم کنند و در کنار مردم اوکراین بایستند». من روز پنجشنبه با رهبران گروه هفت دیدار خواهم کرد و تحریم های سختی را علیه ایالات متحده و متحدان و شرکای ما در روسیه اعمال خواهم کرد. ما به ارائه کمک و حمایت از اوکراین و مردم آن ادامه خواهیم داد.

زلنسکی گفت که به دلیل تهاجم روسیه در اوکراین حکومت نظامی اعلام کرده است.

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما