خانم ها چقدر با سلامت دوران یائسگی آشنا هستند؟

[ad_1]

یائسگی یکی از مهم ترین دوران زندگی یک زن است که نگاه به ابعاد مختلف آن می تواند سلامت جسمی و روانی او را تضمین کند. اما در مورد دانش و عملکرد زنان در مورد سلامتی این دوره مهم از زندگی آنها چطور؟ محققان در یک مطالعه تحقیقاتی پاسخ داده اند.

به گزارش ایسنا، یائسگی یکی از مراحل طبیعی رشد است که در زندگی هر زنی با توجه به سن رخ می دهد. در دوران یائسگی، تخمدان ها از کار می افتند و میزان استروژن و پروژسترون ترشح شده از تخمدان ها به شدت کاهش می یابد. زنان در این مدت تغییرات جسمی، روحی، اجتماعی و روانی را تجربه می کنند که می تواند منجر به بیماری های قلبی عروقی طولانی مدت، پوکی استخوان، شکستگی استخوان و حتی آلزایمر شود. امروزه به دلیل بهبود تغذیه، پیشرفت‌های علم پزشکی و افزایش امید به زندگی، یائسگی سال‌ها به تعویق می‌افتد و معمولاً یائسگی بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی شروع می‌شود.

به گفته متخصصان، نگاه به سلامت زنان یائسه می‌تواند منجر به خطراتی مانند گرگرفتگی شدید، تعریق ناگهانی، خستگی، سرگیجه و سایر عوارض جسمی شود که می‌تواند منجر به پوکی استخوان، اختلال عملکرد تخمدان، کاهش هورمون‌های جنسی زنانه و کاهش وزن شود. فواید و بی اختیاری ادرار و افسردگی گاه به گاه از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین شناخت مؤلفه ها و علائم مؤثر یائسگی زندگی زنان یائسه را آسان کرده و مشکلات روحی و روانی آنها را کاهش می دهد. یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و فرهنگی است و فرهنگ های مختلف دیدگاه های متفاوتی نسبت به آن دارند.

محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز سطح دانش، نگرش و عملکرد زنان را در مورد این دوره حیاتی از زندگی آنها بررسی کردند.

این مطالعه با شرکت زنان 45 تا 60 سال مراجعه کننده به سه مرکز بهداشتی درمانی شهرستان اهر انجام شد و محققین با استفاده از پرسشنامه استاندارد داده های مورد نیاز را از مراجعین فوق جمع آوری و سپس تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج این مطالعات نشان می دهد که در حالی که به نظر می رسد زنان در گروه سنی 60-45 سال دانش و دیدگاه کافی در مورد سلامت یائسگی دارند، عملکرد آنها در این زمینه ناکافی است. بنابراین مداخلات مناسب و مفیدی برای بهبود عملکرد چنین زنانی مورد نیاز است.

در این رابطه فریبا حیدری محقق مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقای ایمنی، پژوهشگاه مدیریت سلامت و ارتقای ایمنی و دو تن دیگر از همکاران گفت: بیش از نیمی از شرکت کنندگان را زنان تشکیل می دادند که بیشتر آنها متاهل بودند.

به گفته وی، «در این پژوهش میانگین نمرات آگاهی و نگرش زنان نسبت به سلامت یائسگی به ترتیب 23 از 25 و 8 از 10 برآورد شد که نمره نسبتاً خوبی است.» باید توجه کنیم. “

بر اساس این نتایج، آگاهی و دیدگاه زنانی که در مورد سلامت یائسگی مطالعه کرده اند، مناسب و خوب بوده، اما از نظر سلامت یائسگی عملکرد خوبی نداشته اند.

بر این اساس حیدری و همکارانش می گویند: ارائه آموزش های موثر و مداخلات مناسب برای بهبود عملکرد زنان در دوران یائسگی گامی ضروری در جهت ارتقای سلامت عمومی آنان است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این یافته ها در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در فصلنامه «تصویر سلامت» مرکز تحقیقات مدیریت خدمات سلامت دانشگاه تبریز منتشر شده است.

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما