رهبر داعش در افغانستان کیست؟

[ad_1]

آمریکا سه سرکرده گروه تروریستی داعش از جمله صنع الله غفاری را در فهرست تروریست های جهانی قرار داده است.

در 21 دسامبر، شورای امنیت درخواست کرد که علاوه بر بازرسی های جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران، بر پایبندی ایران به “مراحل مورد نیاز برجام” نظارت کند. یک روز بعد اتحادیه اروپا شهاب المهاجر را به فهرست تحریم های خود اضافه کرد.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد که این تصمیم در پاسخ به حملات متعدد داعش در افغانستان گرفته شده و مسئولیت این حملات از جمله سناالله غفاری رهبر این گروه و سلطان اعظم مولوی رجب سخنگوی وی را پذیرفته است.
مهاجر کیست؟

شهاب المهاجر از یک خانواده ثروتمند در افغانستان است و نام اصلی او انجنیر صنع الله غفاری است.

المهاجر در ژوئن 2020 پس از دستگیری اسلام فاروقی رهبر سابق داعش در قندهار در جنوب افغانستان توسط گروه تروریستی داعش در سال 2019 به عنوان رهبر جدید داعش معرفی شد.

یک منبع امنیتی دیگر گفت که سرکرده داعش (شاخه خراسان) شهروند عراقی بوده و از نام مستعار “صنع الله غفاری” استفاده می کند.

یک منبع در سرویس اطلاعاتی افغانستان گفت که اطلاعات کمی در مورد زندگی و کار «شهاب المهاجر» وجود دارد و او به عراق و سوریه سفر کرده بود تا با ابوبکر البغدادی، رهبر سابق این کشور متحد شود. داعش 35 جوان را با خود برد.

این منبع همچنین گفت که وی تجربه نظامی زیادی دارد و تاکنون هیچ پیام صوتی از آنها نشنیده است، اما تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی صحیح است.

پیش از این چهار سال پس از تشکیل این گروه تروریستی در شرق افغانستان در سال 2015، چهار تن از سرکردگان ارشد داعش در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا یا توسط نیروهای امنیتی افغان کشته شدند و پنجمین رهبر، اسلام فاروقی، از گروه اوراکزی، در نزدیکی افغانستان زندگی می کرد. در مرز پاکستان دستگیر شد

شهاب المهاجر ششمین سرکرده داعش است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، توسط ایالات متحده و بریتانیا به دلیل دست داشتن در یک بمب گذاری انتحاری در لیست سیاه قرار گرفته است.

در همین زمینه کریم جلیلی روزنامه نگار می گوید که علیرغم وجود صندلی های مناسب برای شهاب المهاجر، ورود اعضای جدید به داعش امکان پذیر نبود و بسیاری از داعشی های بازداشت شده از زندان های دولتی آزاد شدند. دولت سابق افغانستان

جلیلی گفت که رهبر این گروه شبه‌نظامی نتوانسته است طالبان را آنطور که انتظار می‌رفت هدف قرار دهد.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان از نابودی داعش در شرق این کشور در سال ۲۰۱۹ خبر داد و بر پایگاه‌های آن‌ها در شهر اچین و بخش‌هایی از کنر مسلط شد، اما پس از سقوط اشرف غنی، داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. دولت فرودگاه کابل را تحت کنترل درآورد که ده ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.

این گروه شبه‌نظامی همچنین دو مسجد را در استان قندوز در شمال افغانستان و استان قندهار در جنوب افغانستان هدف قرار داد که باعث شد دولت جدید افغانستان در رویکرد خود در قبال داعش تجدید نظر کند.

در همین راستا امیرخان متکی وزیر امور خارجه دولت موقت افغانستان خاطرنشان کرد که حکومت گذشته ۱۸۰۰ داعشی را از زندان های بگرام و پلچرخی آزاد کرده و باعث سردردهای بزرگ شده است.

وی افزود: ما توانستیم کنترل اوضاع را در دست بگیریم و با این گروه تروریستی در شهرهای بزرگ مبارزه کنیم و به جهانیان اطمینان دهیم که به توافقنامه دوحه پایبند هستیم که در آن آمده است که خاک افغانستان نباید علیه دیگران استفاده شود.

در حال حاضر، فعالیت داعش به ویژه پس از هدف قرار دادن نیروهای دولتی و مساجد در چندین شهر بزرگ، تهدیدی برای دولت جدید افغانستان است و نیروهای امنیتی بر مبارزه با این سازمان تروریستی در پایگاه اصلی خود تمرکز کرده و اجازه گسترش آن را نمی دهند. در سایر نقاط کشور.

یک منبع دولتی همچنین گفت که حکومت جدید افغانستان بیش از هزار نیروی امنیتی را با هدف نابودی داعش و تصرف پایگاه ها و مراکز اصلی آن به شرق کشور اعزام کرده است.

این منبع همچنین گفت: نیروهای امنیتی در تلاش هستند تا قبل از فصل بهار داعش را از بین ببرند، زیرا فرماندهی مرکزی معتقد است اگر این گروه تروریستی موفق به نفوذ شود، مقابله با آنها در بهار دشوار خواهد بود. شهرهای اصلی باشید، میدان های جنگ خواهند سوخت.

گروه تروریستی داعش از بسیاری از تاکتیک های جنگ شهری که طالبان علیه دولت سابق افغانستان و نیروهای خارجی استفاده می کند، کپی می کند و فرماندهان میدانی نگرانی های خود را از فعالیت های داعش در شهرهای بزرگ پنهان نمی کنند.

یک منبع در سرویس اطلاعاتی افغانستان گفت که داعش از همان تاکتیک‌ها و روش‌های قدیمی برای هدف قرار دادن مقامات و غیرنظامیان در شهرهای بزرگ استفاده می‌کند و با وجود تلاش‌های ساختار اصلی و نیروهای امنیتی، همچنان یک تهدید محسوب می‌شود.

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما