سندرم متابولیک چیست؟ یک سوم مردم ایران از این سندرم رنج می برند

[ad_1]

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس تحقیقی که در کشور انجام شده، یک سوم ایرانیان مبتلا به سندرم متابولیک هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا استقامتی گفت: سندرم متابولیک گروهی از بیماری ها شامل چاقی، فشار خون، قند خون، افت قند خون و تری گلیسیرید بالا است و افراد مبتلا به سندرم متابولیک باید سه مورد از این عوامل را داشته باشند. بر اساس مطالعه ای که در کشور انجام شده، یک سوم ایرانیان مبتلا به سندرم متابولیک هستند.

وی افزود: بررسی ها نشان داده است که میزان بستری شدن، بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه و میزان مرگ و میر در بین افراد مبتلا به سندرم متابولیک که کووید 19 را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، بیشتر از سایر افراد و 80 درصد مرگ و میر و افزایش مرگ و میر و در بسیاری از موارد است. این بیماران ممکن است پس از بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه به کمک تنفسی نیاز داشته باشند.

با توجه به اینکه شدت بیماری کووید 19 در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک بالاست و باید سعی کنیم مولفه های سندرم متابولیک شامل دیابت، فشار خون، چاقی و چربی را حذف کنیم، این فوق تخصص غدد بر لزوم اطلاع رسانی به مردم در خصوص سندرم متابولیک تاکید کرد. فشار خون را کنترل کنید. سندرم متابولیک به عنوان یک بیماری، داروی خاصی وجود ندارد و درمان این عوامل خطر یعنی چاقی، اضافه وزن، فشار خون بالا و کنترل قند خون و تغییر چربی و سبک زندگی، یعنی درمان این بیماری.

وی گفت: در دوران کرونا نباید در اجتماعات پشت بام ها و بازی های دسته جمعی شرکت کرد و نیاز به خانه نشینی وجود دارد، چاقی و کم تحرکی دلایلی دارد و چاقی و کم تحرکی از قبل وجود دارد، دیابت و موارد دیگر وجود دارد. احتمال بروز سندرم و سندرم متابولیک بیشتر از گذشته است.

استقامت افزود: با توجه به افزایش شدت بیماری کووید 19 در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک، تاکید ما بر بهبود سبک زندگی، تغذیه سالم و مناسب و فعالیت بدنی در خانه ماندن است. در حالی که برخی از افراد از راه رفتن در هوای آزاد می ترسند، اگر ماسک بزنید، راه رفتن مشکلی ندارد. کووید 19 تاکنون باعث مرگ حدود 5.6 میلیون نفر در سراسر جهان شده است، در حالی که دیابت تخمین زده می شود که سالانه حدود 5 میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد. درست است که در عصر بیماری عروق کرونر هستیم و این بیماری مورد توجه قرار گرفته است، اما نباید از بیماری های غیرواگیر غافل شد.

وی گفت: همانطور که حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری های عروق کرونر قلب مهم است، پیشگیری از بیماری های غیر واگیر نیز مهم است. متاسفانه آمار مبتلایان به دیابت در کشور رو به افزایش است. پنج و نیم تا پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع 2 در کشور پنج سال پیش، آخرین برآورد این تعداد را حدود 7 میلیون نفر نشان می دهد.

به گزارش وب دا، استقامت با اشاره به روند رو به رشد چاقی و دیابت در کشور گفت: تاثیرات افزایش دیابت و چاقی در سال های آینده مشخص می شود. مانند آنفولانزا، کرونا نیز می‌تواند جهش پیدا کند و افراد می‌توانند با واکسن زندگی کنند، اما اثرات بیماری‌های مزمن و غیرواگیر تا آخر عمر بر روی بیماران باقی می‌ماند. دولت ها بیرون هستند، بنابراین توجه به بیماری های غیرواگیر نباید مانع توجه به کووید 19 شود.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما