طالبان: آب هلمند به دلیل نقص فنی به ایران نرسید

[ad_1]

دولت موقت طالبان، وزارت انرژی و آب، ایران را مسئول نقص فنی کم آبی هلمند دانست و در سال 1351 تعهد خود را به معاهده آب بین افغانستان و ایران اعلام کرد.

به گزارش فارس، وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان به اعتراضات مقامات ایرانی بر سر رودخانه هیرمند پاسخ داد.

این وزارتخانه گفت که رودخانه هیرمند به دلیل “مسائل فنی” به ایران نرسیده و عمدی نبوده است.

این وزارت امروز (سه‌شنبه، ۲۳ حوت) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حکومت موقت طالبان به توافقنامه سال ۱۳۵۱ خورشیدی بین افغانستان و ایران در مورد آب‌های هلمند پایبند بوده است.

وزارت انرژی و آب طالبان گفته است که اگر آب به ایران نرسیده، به دلیل نقص فنی بوده و قصدی برای این کار وجود نداشته است.

این وزارت همچنان گفت که کشاورزان خود افغانستان هنوز آب کافی دریافت نکرده اند.

وزارت آب و انرژی طالبان نیز گفته است که تیم های تخنیکی این وزارت برای حل این مشکل فنی و رفع آن تلاش می کنند.

پیش از این وزیر نیرو گفته بود که در خصوص حق آبه هیرمند جلسات متعددی با طرف افغانستانی داشته ایم و با وجود پیگردهای مستمر هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و امیدواریم در روزهای آینده آب هیرمند رها شود. .

محرابیان افزود: سه ماه است که با طرف افغانستانی مذاکره کردیم، وزیر مربوطه به ایران سفر کرد و در این زمینه مذاکراتی انجام شد. در افغانستان نیز نشست کمیشنران آب برگزار شد و سه بار در مورد حق آبه جمهوری اسلامی با مقامات افغان تلفنی صحبت کردیم.

وی تاکید کرد که طرف افغان در بیانیه ای اعلام کرده است که “حقوق جمهوری اسلامی را به رسمیت می شناسیم و آب رها می شود، اما تاکنون این کار انجام نشده و به آنها تذکر لازم داده شده است.”

دیروز سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اظهارات وزیر نیرو در مورد حق آبه هیرمند گفت: برای ما هیئت حاکمه فعلی یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی مسئولیت است، افغانستان بحث حق آبه ایران است، ما داریم هنوز در عمل دیده نشده است، توضیح می دهند و مسائل فنی را مطرح می کنند، ما گفتیم که آمادگی داریم این مسائل فنی را حل کنیم و کمیساریای عالی آب در افغانستان تشکیل جلسه دادند، اما در عمل لازم است که وزارت نیرو باید به ما گزارش دهید که این اتفاق افتاده است.

پیش از این ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت طالبان در گفت و گو با تلویزیون سحر از روابط خوب ایران و افغانستان ابراز خرسندی کرده بود.

سخنگوی طالبان در مصاحبه ای با بیان اینکه تنش میان افغانستان و ایران حل شده است، گفت: «اگر طرف افغانستان آب فراوان داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز از این آب سود می برد».

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما