طرز تهیه خورش سیر اصل گیلانی

[ad_1]

فراد غذاهای سنتی نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم خاص هر منطقه است. منطقه شمال ایران با برکات فراوانی که دارد، متنوع ترین و متنوع ترین انواع غذاها را دارد که بسیار خوش طعم، پرطرفدار و مقوی هستند. خورش سیر یا سیر یکی از غذاهای سنتی و محبوب منطقه گیلان است. در گیلان این خورش را بیشتر با گوشت اردک، اردک، غاز، قرقاول و گاهی مرغ درست می کنند. مهمترین ماده تشکیل دهنده خورش سیر رب برگ سیر تازه است که عطر و طعم بی نظیری به آن می دهد.

به گزارش فرارو، این خورش خوشمزه و پرطرفدار معمولاً در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان که گیلانی ها یا کته یا سیر ترشی و یا گیاهی با ترب سفید عرضه می کنند، طبخ می شود. در ادامه این مطلب کاربران گرامی به همراه طرز تهیه خورش سیر گیلانی اصل نکات و تکنیک های مهم مربوط به تهیه این خورش تقدیم شما عزیزان می شود.

مواد لازم برای تهیه خورش سیر

ران مرغ: 2 عدد
تخم مرغ: 2 عدد
نارگیل: نصف لیوان
برگ سیر تازه: نیم کیلو
نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
آب پرتقال: نصف فنجان

نکاتی در مورد مواد اولیه

مرغ

نکات مرغ

مهم ترین نکته در انتخاب انواع غذاها، انتخاب غذاهای سالم و تازه است. هنگام انتخاب مرغ، حتماً مفاصل را بررسی کنید، مانند ران ها و بال ها. زیرا به زودی در مورد بقا و سلامت جوجه های این منطقه تصمیم گیری خواهد شد. اگر از این قسمت ها بوی نامطبوع خارج شود. یعنی مرغ تازه نیست. مراقب باشید مرغ های خیلی خیس را انتخاب نکنید. رطوبت بالای مرغ نشان می دهد که مرغ از قبل منجمد شده است. اگر از مرغ های بسته بندی استفاده می کنید، تاریخ را بررسی کنید و مطمئن شوید که آب در آن وجود ندارد.

نکاتی برای لپه ها

لپه

عدس نیز مانند عدس یکی از دانه های سویا است که نیازی به خیساندن ندارد و پس از شستن کافی است آن را روی اجاق بگذارید تا بپزد. لپه حدود 40 تا 45 دقیقه طول می کشد تا کاملا بپزد. برای رفع بوی لپه خورش بهتر است مرغ خام را داخل خورش بریزید، ابتدا با کمی آب جوش روی گاز بگذارید و حدود 20 دقیقه صبر کنید تا بجوشد سپس آن را بردارید. حتما با کف و آب سرد بشویید. سپس داخل خورش بریزید.

طرز تهیه خورش سیر

1- در مرحله اول مرغ را با کمی نمک و فلفل و پودر زردچوبه و ادویه بمالید. در تابه ای مناسب کمی روغن بریزید و مرغ را در روغن سرخ کنید. به یاد داشته باشید که مرغ نباید زیاد سرخ شود. سپس جوانه ها را در کنار مرغ سرخ شده قرار دهید و با زردچوبه و نمک کمی تفت دهید. حالا دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را نگه دارید. مرغ و لپه را حدود 1 ساعت روی حرارت ملایم بپزید.

۲- در مرحله بعد برگ های سیر را خوب بشویید و ریز خرد کنید. تابه مناسب را انتخاب کنید و برگ های سیر خرد شده را بدون روغن حدود 5 دقیقه تفت دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس کمی روغن به ماهیتابه اضافه کنید و برگ های سیر خرد شده را در روغن و روی شعله ملایم ۱۵ دقیقه دیگر تفت دهید. توجه داشته باشید که حرارت باید کم باشد و مدام برگ های سیر را هم بزنید تا نسوزند و تلخ نشوند.

خورش سیر

3- در این مرحله تخم مرغ ها را در ظرفی زده و با همزن دستی یا چنگال خوب هم بزنید تا سفیده و سس مایونز کاملا مخلوط شوند. سپس مخلوط تخم مرغ را به برگ های سیر تفت داده شده اضافه کنید. برگ سیر و تخم مرغ را همزمان با همزن بزنید تا با هم مخلوط شوند و تخم مرغ ها جدا شوند.

4- در مرحله آخر مخلوط برگ سیر و تخم مرغ را در قابلمه مرغ و لپه بریزید و به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط شود. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید خورش سیر 45 دقیقه دیگر بجوشد. آب پرتقال را در 15 دقیقه آخر پخت به خورش اضافه کنید. حالا خورش سیر خوشمزه و اصل شما آماده است که می توانید آن را با کیک زعفرانی میل کنید.

نکات مهم

1- اگر بعد از خوردن این خورش نگران بوی سیر هستید، به شما این اطمینان را می دهیم که خورش سیر با داشتن برگ سیر باعث بوی بد دهان نمی شود. پس این خورش خوشمزه و مرغوب را با خیال راحت بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

۲- اگر آب پرتقال تازه در خانه ندارید، می توانید به جای آن از مقداری آب میوه استفاده کنید.

[ad_2]

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

تماس با ما