طرز تهیه خورش هگزادسیمال گیلانی

[ad_1]

در رفتن غذاهای سنتی نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم خاص هر منطقه است. در شمال ایران غذاهای لذیذ فراوانی وجود دارد با غذاهای بسیار لذیذ و بیشتر غذاهایی که بسیار خوشمزه، پرطرفدار و پرمغذی هستند. خورش شش، نوعی غذای سنتی و گیاهی ایرانی است که بدون گوشت طبخ می شود و در نقاط مختلف ایران از جمله گیلان، زنجان و شیراز با مواد مختلف و روش های مختلف تهیه می شود.

به گزارش فرارو، در برخی از نقاط کشور این غذا را یکی از غذاهای مخصوص عصر چهارشنبه و شب های نوروز می دانند و به دلیل طبیعت گردویی و گرمی که دارد برای روزهای سرد سال نیز مناسب است. در این مطلب با طرز تهیه اجاق گاز هگزاداز گیلانی و نکات و تکنیک های مهم مربوط به تهیه آن، کاربران گرامی آشنا خواهید شد.

مواد لازم برای تهیه اجاق گاز هگزادسیمال گیلانی

پیاز: 1 عدد
گردو: 150 گرم
بادمجان: 3 عدد
رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش: دو و نیم لیوان
نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم
روغن به مقدار لازم

نکاتی در مورد مواد لوله

رب انار

نکاتی در مورد رب انار

رب انار ربی است که از دانه های انار تهیه می شود و به دو صورت ترش و چرب در بازار موجود است. رب انار معمولاً سیاه رنگ است. اما زیاد سیاه نشود که نشانه سوختن رب در هنگام پخت است. رب انار استاندارد نباید خیلی قوی باشد. حتی نباید بوی ترش بدهد. برای تهیه خورش شش وجهی سعی کنید رب انار را از فروشگاه های معتبر یا از افرادی که در منزل رب انار درست می کنند و تمیز می کنند تهیه کنید.

نکات بادمجان

بادمجان

همانطور که می دانید بادمجان یکی از سبزیجات مورد علاقه ما در ایران است که در بسیاری از غذاها از آن استفاده می کنیم. هنگام خرید بادمجان سعی کنید از اولین بادمجان چینی استفاده کنید. چون بادمجان چینی دوم و سوم معمولا پر دانه و تلخ است. مراقب باشید که بادمجان آسیب نبیند. هنگام خرید بادمجان به این نکته توجه داشته باشید که هرچه درپوش بادمجان طولانی تر باشد شیرین تر می شود.

پیشنهاداتی برای پیاز

یک پیاز

اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم، باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیاز است شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه پخت است. طعم پیاز سفید روشن تر از پیاز زرد است. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام و یا در سالاد مصرف کرد.

پیاز قرمز فیبر بیشتری نسبت به پیاز سفید و زرد دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزئین بشقاب نیز استفاده کرد. همچنین، این یک انتخاب عالی برای کباب کردن، سالاد و ساندویچ است. پیاز قرمز به اندازه کافی طعم خوبی برای خوردن ندارد. بنابراین، آنها معمولا برای پخت و پز استفاده نمی شوند.

طرز تهیه خورش هگزادسیمال گیلانی

اجاق گاز سایز شش

1- ابتدا پیاز را پوست گرفته و ریز خرد کنید. در قابلمه را کمی روغن بریزید و پیاز خرد شده را روی اجاق بگذارید تا پیاز سبک شود. سپس کمی نمک به پیاز اضافه کنید و وقتی پیاز طلایی شد زردچوبه را اضافه کنید.

۲- در این مرحله گردوی خرد شده را به پیاز اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. سپس رب انار را با فلفل در قابلمه بریزید. بعد از اینکه رب انار و گردو را با پیاز داغ به مدت چند دقیقه تفت دادید، آب جوش را به قابلمه اضافه کنید و همه مواد را خوب مخلوط کنید. سپس درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق را کم کنید و بگذارید حدود یک و نیم تا دو ساعت بماند تا اجاق گاز درست شود. هر از گاهی درب قابلمه را بردارید و اجاق گاز را تکان دهید تا یخ نزند.

3- در همین حین بادمجان ها را پوست گرفته و ریز خرد کنید. در تابه ای کمی روغن بریزید و بادمجان های خرد شده را داخل تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا سرخ شود. وقتی بادمجان طلایی شد، کمی نمک اضافه کنید و اجاق گاز را خاموش کنید.

4- وقتی خورش کاملا جا افتاد و غلیظ شد، بادمجان سرخ شده را اضافه کنید و نیم ساعت دیگر صبر کنید تا بادمجان در خورش جا بیفتد. حالا خورش شش وجهی خوشمزه شما آماده است. خورش را در ظرف سرو بریزید و با کیک زعفرانی سرو کنید. نوش جان

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما