طرز تهیه کیک یزدی لطیف و خوشمزه

[ad_1]

فراد کیک یکی از خوشمزه ترین و لذت بخش ترین دسرها و شام های دنیاست که در انواع میوه ها، خامه ها، شکلات ها، پنیرها و … تهیه می شود که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. کیک یزدی یکی از کیک های سنتی ایرانی و بومی یزد است. این کیک خوشمزه عمدتاً برای مراسم مذهبی در یزد استفاده می شود.

کیک یزدی بافت بسیار لطیفی دارد و از آنجایی که گلاب و پودر هل دارد بسیار معطر و معطر است که با چای عصرانه ذهن را به وجد می آورد. در این مطلب کاربران گرامی با تمامی نکات و ترفندهای مهم مربوط به تهیه این کیک، طرز تهیه کیک خوشمزه یزدی در منزل را به روشی بسیار ساده می دانند.

مواد لازم برای تهیه کیک یزدی

تخم مرغ: 4 عدد
شکر: 1 لیوان معادل 200 گرم
آرد سفید شیرینی: دو و نیم لیوان معادل 300 گرم
ماست: یک سوم لیوان
روغن مایع: دو سوم لیوان
گل رز: 1 قاشق غذاخوری
وانیل: یک قاشق چایخوری
بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
پودر هل: 1 قاشق چایخوری
کنجد خام برای تزیین: به میزان لازم
کاغذ و قالب کیک یزدی: به میزان لازم

قبل از تهیه هر نوع کیک و شیرینی، باید نکات زیر را در مورد مواد اولیه برای بهترین نتیجه رعایت کنید:
1- برای تهیه کیک، مواد اولیه را به دمای محیط برسانید. پس سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع همه مواد را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسند.

2- معمولا دما و زمان پخت در فرهای مختلف متفاوت است. برای مثال اگر در دستور پخت دمای 175 درجه به مدت 45 دقیقه ذکر شده باشد، با این دما و مدت زمان به نتیجه دلخواه در فر خود نخواهید رسید. البته نگرانش نباش با چندین بار استفاده از فر متوجه خواهید شد که چه دما و زمان برای پخت کیک در فر شما مناسب است.

البته توجه داشته باشید که دمای ذکر شده در دستورالعمل معمولا بر اساس فر برقی است. اگر از فر گازی استفاده می کنید، دما را بین 10 تا 20 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. اما هنوز هم دما بستگی به فر دارد. شما باید مراقب فر باشید. با چندین بار تلاش می توانید دما و زمان پخت را پیدا کنید.

همیشه بعد از اینکه مواد اولیه را تمام کردید قبل از شروع کار فر را روشن کنید و روی میز کار بگذارید. زیرا برای تهیه هر نوع کیک یا شیرینی باید فر را از قبل روشن کنید تا زمانی که کیک قرار است در فر قرار گیرد، فر کاملا گرم شود.

تعادل
3. سعی کنید مقیاس دیجیتال و مقیاس پخت استاندارد را بدست آورید. زیرا هنگام تهیه کیک و شیرینی، اندازه دقیق مواد اولیه بسیار مهم است.

4- همیشه در حین هم زدن تخم مرغ ها، همزن را چند بار خاموش کنید و با کمک یک لام تمیز دور ظرف قرار دهید و داخل ظرف قرار دهید تا ذرات تخم مرغ در کیک مخلوط نشود. در غیر این صورت، حتی اگر از وانیل یا اسانس استفاده کنید، کیک بوی تخم مرغ می دهد.

5- برای پخت هر کیک آرد و سایر مواد خشک مانند پودر کاکائو را همیشه 3 بار الک کنید. این کار باعث می شود آرد سبک تر و هواگیرتر شود. در نتیجه بافت کیک شما بهتر می شود. نکته مهم دیگری که در مورد آرد باید به آن توجه کرد، کیفیت آردهای موجود در بازار است که متفاوت هستند. به همین دلیل بسته به کیفیت خمیر ممکن است مقدار آن بیشتر یا کمتر از مقدار ذکر شده در دستور پخت باشد. پس هنگام اضافه کردن آرد به این نکته توجه داشته باشید.

اگر به نظر می رسد محتویات کیک در حال سفت شدن است. اما هنوز مقداری آرد باقی مانده است. یعنی آردی که اضافه می کنید کافی است و بقیه آرد را اضافه نکنید. اگر دستورالعمل ها را دنبال کنید؛ اما احساس می کنید که مواد کیک هنوز به آن غلظت نرسیده اند. یعنی باید کمی آرد اضافه کنید. بنابراین، همیشه باید آرد را مطابق دستور تهیه کنید. حالا این مقدار بسته به کیفیت آرد می تواند کم و بیش باشد.

6- هنگام تهیه انواع کیک، یک نکته بسیار مهم را که باید در نظر داشته باشید این است که درب فر نباید قبل از 30 دقیقه باز شود. انجام این کار تمام تلاش شما را هدر می دهد. چون کیک شما پف نمی کند.

پاسخ
7- در انتخاب قالب کیک دقت کنید. اگر قالب کوچکتر یا بزرگتر از محتوا باشد، به نتیجه دلخواه نخواهید رسید. همیشه باید قالبی انتخاب کنید که وقتی مواد کیک را داخل آن می گذارید 1/3 خالی باشد. البته برای همه اینها تجربه لازم است. ممکن است برای اولین بار ندانید کدام فرمت مناسب است. باید چند بار کیک را درست کنید تا چشمتان به شکل آن عادت کند و بتوانید سریع قالب مناسب را انتخاب کنید.

8- وقتی می خواهید کیک را در قالب قرار دهید، هر از چند گاهی آن را بریزید. سپس به اطراف پخش کنید. سعی کنید داخل قالب کیک بریزید تا مواد به طور یکنواخت در همه جا پخش شوند.

9- نکته مهم دیگر در پخت کیک، انتخاب مواد قالب است. فرمت های مختلف و گران قیمت زیادی در بازار موجود است. هنگام خرید قالب ممکن است به دلیل تنوع در انتخاب قالب دچار سردرگمی شوید. یکی از بهترین قالب ها برای تهیه کیک که قیمت آن نسبت به سایر قالب ها بیشتر است، قالب های گالوانیزه است که معمولا در تمامی لوازم قنادی می توانید آن را پیدا کنید. این قالب ها در طرح ها و اندازه های مختلف موجود هستند.

طرز تهیه کیک یزدی

ابتدا تخم مرغ ها را به دمای محیط زده و شکر و وانیل را اضافه کنید. با دور تند همزن به مدت 5 تا 7 دقیقه هم بزنید تا تخم مرغ ها کاملا در شکر حل شوند و مایه ای شفاف و خامه ای به دست آید. سپس ماست، روغن و گلاب را اضافه کرده و 30 ثانیه دیگر هم بزنید. سپس پودر هل را به مایه کیک اضافه کنید و بعد از چند ثانیه همزن را خاموش کنید و کنار بگذارید. آرد و بکینگ پودر را که قبلا سه بار با هم مخلوط کرده و الک کرده اید را به آرامی به کف کیک اضافه کنید و به صورت دایره ای در یک جهت حرکت دهید.

یک کیک

در مرحله آخر کاغذ را در قالب های کیک یزدی قرار دهید و با مایه کاغذی پر کنید تا کاغذ نیم انگشت خالی شود. برای ماندن یزدی روی کیک، یک چاقوی تمیز را در روغن و سپس روی سطح کیک قرار دهید. روی هر قالب دو خط بکشید تا همدیگر را قطع کنند. سپس روی قالب ها کنجد بپاشید و سپس قالب های کیک یزدی را در فر با دمای 170 درجه سانتیگراد قرار دهید که ممکن است 15 دقیقه زودتر گرم کرده باشید. برای اینکه کیک یزدی پف کرده و حالت گنبدی پیدا کند، حتماً ۵ دقیقه اول گریل را روشن کنید و سپس فر را روی حرارت ملایم قرار دهید.

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما