fastescobanner

علت نامگذاری لیلة الرغائب چیست؟

[ad_1]

از ویژگی های مهم مراقبه این است که دستورات مراقبت و عمل به آن جنبه کلی دارد و مورد استفاده صوفیان و عوام است.

به گزارش مهر، برخی از مردم در طول سال منتظر رسیدن ماه رجب هستند تا بتوانند در اولین شب جمعه آن ماه که لیلة الرغائب نام دارد، نماز بخوانند. در شبی به نام لیلة الرغائب می گویند فرشتگان از آسمان به زمین نازل می شوند و در زمین ساکن می شوند و فرستاده نیت پاک بندگان خدا هستند.

از ویژگی های مهم کتاب تأملات این است که دستورات مراقبت و عمل به آن جنبه کلی دارد و مورد استفاده صوفیان و عوام است و اعمال همه ایام سال و بر اساس این مراقبت را شامل می شود. اثرات آن شرح داده شده است. . علامه طباطبایی در مقدمه این کتاب آن را بهترین کتاب تألیف شده از نظر عبادت و قرب و عنایت نامیده است.

آیت الله میرزا جواد مالکی تبریزی درباره فضیلت این شب می فرماید: فرمود: اولین شب جمعه ماه رجب را ترک نکنید که این شبی است که ملائکه آن را لیلة الرغائب می گویند.

این نام به این دلیل است که چون یک سوم شب می گذرد، فرشتگانی در آسمان ها و زمین باقی نمی مانند تا بر کعبه جمع شوند. سپس خداوند به طور غافلگیرانه به سراغشان می آید و می گوید: ای فرشتگان من! هر چه می خواهی از من بپرس. ملائکه می گویند: ما به بخشش روزه داران رجب نیازمندیم. خداوند می فرماید: من این کار را کردم.

شنونده این حدیث بهتر است در این شب بر فرشتگان صلوات فراوان بفرستد تا از طریق آیه شماره 2 هر چه بیشتر به وظیفه ای که بر عهده ما گذاشته شده است عمل کند. سپس پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه بگیرد و سپس در بین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت بخواند و هر دو رکعت را در یک سلام و سوره فاتحه بخواند. در هر رکعت یک بار من سه مرتبه بر شب قدر صلوات فرستادم و تو دوازده مرتبه قل هو الله احد خواندی و چون نماز تمام شد هفتاد مرتبه بر من صلوات می فرستاد. و اهل بیتش دوباره سجده کردند و هفتاد مرتبه در سجده گفتند: رب اللائکه و ارواح . آنگاه سرت را بلند کن و بگو: پروردگار مغفرت و رحمت و تجاوز، بدان که تو اعلی هستی، سپس سجده کن و در سجده آنچه را که در سجده اول گفته است بگو، سپس حاجت خود را از خداوند بخواه، ان شاء الله تمام می شود. .

سپس پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: سوگند به آن که جان من در دست اوست. هیچ بنده ای این نماز را نمی خواند تا خداوند گناهان او را ببخشد، هر چند گناهانش به اندازه ته دریا، تعداد شن، وزن کوه ها، وزن درختان، تعداد آدرس ها و روز مبارک باشد. . قضاوت هفتصد خویشاوند. برای خود شفاعت می کند که همه مستحق آتش هستند. و خداوند متعال در شب اول قبر با چهره ای گشاده و خندان و زبانی فصیح بهترین پاداش را برای او می فرستد که می فرماید: ای حبیب من! خبر خوب دادن شما از شر هر مشکلی خلاص می شوید. پرسید: تو کیستی؟ من چهره ای بهتر از تو ندیده ام و بوی خوش تو را نبویده ام. پاسخ می دهد: محبوب من! من ثواب نمازهایی هستم که در شبی خاص و منطقه ای خاص و ماه و سالی خاص خوانده اید. من امشب آمده ام تا حقیقت را بگویم، با تو خلوت کنم و به وحشت تو پایان دهم. و چون در صور دمیده شود، روز قیامت بر تو سایه افکندم. و هرگز هیچ خیری را از طرف خود از دست نخواهید داد.

در اینجا این سؤال مطرح می شود که ظاهر سنت این است که لیلة الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب است. و اگر اعمالی که در این روایت آمده از اعمال آن شب باشد و اولین شب جمعه ماه مصادف با شب اول ماه باشد، پس چگونه می شود؟ چون در این صورت پنج شنبه قبل از جمعه اول جز ماه رجب نیست، جواب این است که اگر بخواهیم به مظهر سنت عمل کنیم باید بگوییم این اعمال در صورتی است که شب اول ماه ب. نه شب جمعه و اگر شب جمعه باشد این اعمال در شب جمعه دوم انجام می شود. گرچه لیلة الرغائب نیست. زیرا در روایت تصریح نشده است که این اعمال در شب الرغائب صورت گیرد. اما روش دوم و سومی وجود دارد که دقیق تر به نظر می رسد. راه دوم این است که این عبادات را بدون روزه بجا آورید و راه سوم روزه گرفتن است هر چند روزه در ماه رجب باشد.

[ad_2]

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما