قیمت خودرو کاهش می یابد؟

[ad_1]

در رفتن سید رضا فاطمی امین وزیر صمت می گوید: سال آینده با افزایش 50 درصدی تولید و کاهش قیمت ها با نرخ ثابت، قیمت خودرو در بازار کاهش می یابد و قرعه کشی حذف می شود. دلیل این امر این است که صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیست که بخشی به دلیل ناکارآمدی خودروسازان و بخشی به دلیل وضعیت اقتصادی کشور در سال های اخیر است.

به گزارش فرارو، فاطمی امین افزود: پیشنهاد بازنگری قیمت خودرو در هفته های اخیر در ستاد تنظیم بازار مطرح و مورد بررسی دقیق قرار گرفت و بر اساس قوانین قبلی مقرر شد نرخ تورم بر مبنای نرخ تورم قرار گیرد که هر سال اعلام می شود. شش ماه.

وزیر صنعت گفت: ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته است همان قوانین قبلی را برای قیمت خودرو اعمال کند و با توجه به اینکه در اردیبهشت سال گذشته قیمت خودرو افزایش یافت، به گونه ای عمل کردیم که تورم را اعلام کنیم، بانک مرکزی مبنای محاسبه قیمت های جدید.» در واقع ستاد تنظیم بازار تصمیم به ادامه روند قبلی اصلاح قیمت ها گرفت.

وقتی قیمت گوجه فرنگی کنترل می شود، قیمت ماشین هم کنترل می شود!وزیر صمت نمی تواند قیمت خودروها را کاهش دهد
کارشناس بازار خودرو فربد زوه در گفتگوی فرعون وی با اشاره به ادعای وزیر صنعت مبنی بر کاهش قیمت خودرو، گفت: در این زمینه سردرگمی وجود دارد، چرا که قیمت خودرو در چند سال اخیر به دلایل اقتصادی و نه صنعتی افزایش یافته است.

وی افزود: در وهله اول با توجه به شرایطی که خودروسازان در سال های اخیر با آن مواجه بوده اند، نمی توانند به سطح تولید قبلی یعنی یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال برسند، از سوی دیگر در صورت تحقق این امر قیمت خودرو همچنان روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. بنابراین هر زمان که دولت بتواند تورم را کنترل کند، قیمت خودرو کاهش می یابد.

زوه گفت: در وهله دوم با توجه به وضعیت اقتصاد کشور، همه کالاها در همه بازارها گران شده اند، بنابراین افزایش قیمت خودرو را باید اقتصادی دانست نه صنعتی، بر این اساس که با افزایش تولید، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.» این کار جواب نمی دهد، اما به بیان ساده، وقتی دولت بتواند قیمت گوجه فرنگی را کنترل کند و اجازه گرانی ندهد، قیمت خودرو کنترل و کاهش می یابد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه وزیر صمت به جای وزیر دارایی قول کاهش قیمت خودرو را داده است، افزود: باید کنترل و مدیریت شود تا همه بازارها به آرامش برسند. وزارت دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نهادهایی هستند که می توانند در مهار تورم بسیار تعیین کننده باشند. برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت اقتصاد کشور ارائه کنید، هرچند در این چهار ماه چنین چیزی ندیدم.

وی افزود: به عنوان مثال در بودجه سال آینده دولت که افزایش خوشبینانه درآمد مالیاتی داشته است، افزایش مالیاتی در اقتصاد کشور وجود نداشته است، اما به همین شکل باقی مانده است. بودجه سال». مانند سال 1401 کسری شدیدی وجود خواهد داشت که تورم شدیدتری را بر اقتصاد کشور تحمیل می کند و در نتیجه قیمت خودرو و سایر کالاها افزایش می یابد، بنابراین تا زمانی که دولت چنین رویکردی را در پیش گیرد ما نمی توانیم. انتظار می رود اقتصاد ایران بهبود یابد.

کارشناسان صنعت خودرو خاطرنشان می کنند: دولت باید برای کاهش هزینه ها پیش قدم شود، اما در بودجه شاهد هستیم که افزایش مالیات و کاهش بودجه نوعی انقباض را متوقف کرده است، اما از سوی دیگر بودجه همه دولت ها سازمان ها و موسسات افزایش یافته اند یا دولت به نوعی بودجه را افزایش داده است بدون اینکه شاهد کاهش بودجه سازمان دولتی باشیم، بنابراین این دوبرابر بودجه سال آینده کسری بودجه زیادی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین تا زمانی که این گونه سیاست‌های نادرست اصلاح نشود و از تجربیات گذشته درس گرفته نشود، در بازارهای مختلف از جمله خودرو با تورم بالاتری مواجه خواهیم شد و بدون بهبود وضعیت فعلی راه‌حلی نمی‌توان یافت.

[ad_2]

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما