ماشین بنزین سوز; ما 10 لیتر داریم ترکیه 5 لیتر!

[ad_1]

مسئولان و کارشناسان بر این باورند که استفاده بیش از حد از خودروهای داخلی و عدم انتخاب خودرو برای خرید خودروهای کم مصرف منجر به عدم اجرای قوانین آلودگی هوا و هوای پاک شده است. سازمان استاندارد همچنین اعلام کرد بسیاری از خودروهای کشور مصرف سوخت و آلایندگی بالایی دارند.

به گزارش خراسان، میانگین استاندارد خودروها در کشور ما «یورو 2» است، یعنی مصرف سوخت بالاتری دارند و در هر 100 کیلومتر حدود 10 لیتر سوخت می سوزانند. در کشور همسایه ما ترکیه، خودروها در هر 100 کیلومتر تنها 5.4 لیتر بنزین مصرف می کنند!

در حالی که مصرف سوخت خودرو تنها عامل آلودگی هوا نیست و در این روزها صرفاً به «هوای پاک» اشاره نکنیم، تأثیر آن کم نیست و مصادیق آن مهم‌ترین منبع آلودگی کلان شهرها است. منابع سیار، یعنی اتومبیل و موتور سیکلت؛ مخصوصا نوع فرسوده که مصرف و آلودگی بالایی دارد. احتمالاً دلیل ضعیف بودن آنها این است: «مسعود تاجیری، معاون محیط زیست انسانی وزیر محیط زیست در نشست خبری هفته جاری خود خودروسازان را شرمنده کرد و گفت: اگر خودروساز ما محصولات باکیفیت تولید کند و مردم حق دارند. آنها با سوخت کمتر کار می کنند، اما مردم ما اکنون چاره ای ندارند.

ما روزانه 85 میلیون لیتر بنزین می سوزانیم

به سخنان جلیل سالاری، مدیرعامل یکی از شرکت های ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی توجه کنید که «متوسط ​​مصرف روزانه در کشور به 84 تا 85 میلیون لیتر در روز رسیده است». بنزین هر چند استاندارد باشد، هوا را آلوده می کند.

ابتدا استانداردسازی خودرو و سپس سیاست قیمت گذاری بنزین

سالاری البته با تمسخر خودروسازان گفت: سیاست قیمت گذاری عاملی است که می تواند بر مدیریت مصرف بنزین تاثیر بگذارد، اما باید به استانداردسازی خودرو نیز توجه کرد، بنزین را می توان با قیمت واقعی عرضه کرد؛ اما برای مشتری که ماشینش 100 کیلومتر در هر 10 لیتر کار می کند، تفاوت قیمت بنزین می تواند موثر باشد.»

آیا قرار است تا سال 1404 از 6.8 لیتر استفاده کنیم؟

از این رو بدون شک باید در کنار طرح هایی مانند اسقاط خودروهای فرسوده، برنامه هایی برای کاهش مصرف سوخت خودروهای جدید مورد توجه جدی قرار گیرد. البته وزارت صمت هم برای این حوزه برنامه دارد و اعلام کرده است که تا سال 1404 مصرف بنزین در هر 100 کیلومتر خودروی داخلی باید به 6.8 لیتر کاهش یابد. پاسخ به این سوال که آیا حکم وزارت صمت به دست خودروسازان می رسد در سال 1404 ثابت می شود; اما آنچه آشکار می شود نیاز به گفتن دارد! وقتی قانون هوای پاک، همه مصوبات و برنامه های آن به درستی اجرا نمی شود، از اجرای یک برنامه و هدف قرار دادن وزارتخانه چه انتظاری می توان داشت.

معاون قوه قضاییه: بخشی از قانونی که به مردم آسیب می زند اجرا شده است

اجرای ناقص قانون هوای پاک تنها یک تحلیل نیست، این یک واقعیت است که اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی قوه قضاییه نیز اذعان داشته است: شرایط قانونی وجود ندارد، مجازاتی وجود ندارد. از سوی دیگر در همین قانون، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در مدت 5 سال پیش بینی شده بود، اما این قسمت از قانون در حد مقرر در قانون اجرا نشده و در واقع تنها بخشی از قانون است. ضرر مردم در حال اجراست ….

قانون خوبی که قابل اجرا نبود!

گفت‌وگو با یوسف رشیدی، معاون سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست با ایسنا، درباره عدم اجرای قانون هوای پاک و کار ما در زمینه‌هایی مانند استاندارد نبودن خودروها، مصرف سوخت بالا و فرسودگی توضیح می‌دهد. خودروهای فرسوده: ابتدا این موضوع به صورت آزمایشی اعمال می شود و پس از محاسبه نقاط قوت و ضعف و رفع نواقص به عنوان قانون لازم الاجرا تصویب می شود. اما ما اول قانون می‌گذاریم، اجرا می‌کنیم و وقتی مشکلاتی پیش می‌آید آن را کنار می‌گذاریم و حالا آن را اجرا نمی‌کنیم…»

ناکارآمدی استانداردهای جدید با عمر مداوم خودروهای فرسوده

سازمان استاندارد بر این باور است که علیرغم بهبود برخی استانداردها در صنعت خودرو، طبیعتاً میانگین مصرف سوخت و آلایندگی یک خودرو به دلیل تعداد خودروهای فرسوده افزایش خواهد یافت. پمن پیرایش، مدیرکل استاندارد گفت: از ابتدای امسال استاندارد یورو 5 به استاندارد نظارت در تولید خودرو تبدیل شد و سازمان محیط زیست نیز مسئول صدور مجوز برای میزان آلایندگی خودروها است. اداره نظارت بر صنعت به خراسان گفت. منطقه باید پاسخگو باشد». البته پیریوس نیز مانند بسیاری از کارشناسان بر این عقیده است که: «وقتی بیش از 20 میلیون خودرو در کشور داریم که بیشتر آنها مربوط به محصولات سال قبل است و استفاده و آلایندگی آنها بالاست، نتیجه می شود. انطباق، از بین رفتن استانداردهای مصرف سوخت در خودروهای جدید است.” .. “. او معتقد است وقتی قانونی نوشته می شود باید همه ابعاد آن در کنار هم اجرا شود تا اثربخشی آن نشان داده شود. هیچ اتفاقی با قانون هوای پاک نیفتاده است و بنابراین به قانونی تقریباً بی‌اثر تبدیل شده است.

[ad_2]

Morgan Bullock

هاردکور الکل ماون. علاقه مند شدید به اینترنت دوست داشتنی توییتر متعصب. دردسر ساز.

تماس با ما