متخصص «تفنگ» ایرانی در اروپا

[ad_1]

تیم ملی تیراندازی با تفنگ ایران در یک دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و توانسته در عرصه های آسیایی، جهانی و المپیک نتایج قابل توجهی کسب کند که همین امر باعث پیشرفت خوبی در رشته مربیگری شده است. بدون شک تغییری که در این سال ها در تیم های ملی تفنگ آقایان و بانوان رخ داده را باید به “لاسلو چک” نسبت داد. سرمربی مجارستانی که در هشت سال حضورش در این تیم ها علاوه بر کسب افتخارات قابل توجه برای تیراندازان، دریچه جدیدی را به روی مربیان جوان ایرانی نیز گشود. لازلو اگرچه به شرطی به ایران آمد که هیچکس حق دخالت در امور ایران را نداشته باشد، اما وقتی توانست به وظیفه اخلاقی خود عمل کند به تدریج تیم های ملی نسل قبل را به خدمت گرفت و به قول خودش به پتانسیل ها پی برد. به این ترتیب او افرادی مانند الهام هاشمی، ابراهیم عنانلو و محمد زایرزی را که از مهره های اصلی سابق تیم ملی تفنگ بودند را به عنوان دستیار خود انتخاب کرد تا تیم ملی تفنگ پس از جدایی این مربیان جوان را تربیت کند.

لازلو در این میان بیشترین اعتماد را به حرکت هاشمی داشت. تیراندازان معتقدند که دست راست لازلو روی تمرین تاثیر گذاشته است. بی شک انگیزه بالای هاشمی هم به او کمک کرد تا زودتر به یک مربی برتر تبدیل شود. او با الهام از زبان انگلیسی، اولین زن آسیایی بود که مدرک مربیگری در سطح جهانی را دریافت کرد و همچنین هدایت تیم ملی سنگاپور را بر عهده گرفت.

هاشمی، آنانلو و زایررضایی با حضور در دوره های بین المللی گامی جدی در دنیای مربیگری برداشته بودند که لازلو از تیم ملی تفنگ جدا شد و گوران ماکسیموویچ از صربستان جایگزین او شد.
همکاری ماکسیموویچ با تیم ملی تفنگ ایران با وجود سابقه عالی کوتاه مدت بود و پس از شش ماه به خانه بازگشت. اینجا بود که فدراسیون تیراندازی به مربیان جوان خود فرصت داد.
با توجه به اینکه هاشمی پیش از این به تیم ملی سنگاپور پیوسته بود، هدایت تیم ملی تفنگ برعهده عنانلو قرار گرفت و زایرزی و مریم طالبی به او کمک کردند.

کادرفنی ایران اما آنطور که باید عمل نکرد و با توجه به حساسیت بازی های المپیک 2020 توکیو پیش رو، فدراسیون با الهام هاشمی مذاکره کرد تا به او تیم بدهد.

اما نتایج خوب هاشمی با تیم ملی سنگاپور (کسب اولین مدال طلای کشور در مسابقات کشورهای مشترک المنافع و چندین مدال جام جهانی) باعث شد تا در شرایط نامناسب اقتصادی کشور و نوسانات ارزی، فدراسیون به مربیان داخلی تکیه کند. اولین بار در ورزش ایران بود که مربیگری در دو تیم مردان و زنان به طور همزمان به یک مربی زن واگذار شد.

هاشمی در شرایطی این مسئولیت مهم را برعهده گرفت که از همان ابتدا قربانی تنش و درگیری مداوم با فدراسیون تیراندازی بود. هاشمی نیز به دلیل بی توجهی رئیس فدراسیون به برنامه های تیم ملی و شرایط نامناسب اردوهای تیم ملی در این برهه حساس مجبور به ترک یک ماهه اردو شد. علیرغم همه سوء مدیریت ها و تحریم های بین المللی علیه این ورزش، هاشمی با کسب چهار سهمیه از شش سهمیه تیراندازی ایران در تیم تفنگ در المپیک توکیو، کارنامه نسبتا قابل قبولی از خود به جای گذاشت. با این حال هاشمی مورد انتقاد قرار گرفت که پس از حذف تمامی نمایندگان ایران از المپیک توکیو نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد. در المپیک 2012 و 2016 ریودوژانیرو، ایران به ترتیب یک و دو فینالیست داشت که الهی احمدی دو عنوان ششمی (در هر دوره) را به دست آورد.

با این حال در حالی که انتظار می رفت فدراسیون تیراندازی الهام هاشمی را حفظ کند، هاشمی با توجه به تصمیمات غیر ورزشی رئیس سابق فدراسیون که او هم بیگانه بود، مجبور شد با اظهارات تندی این تیم را ترک کند. البته اخیراً خبر رسیده که هاشمی سرمربی تیم ملی تفنگ دانمارک شده است. همانطور که گفته شد قرارداد او با دانمارک تا المپیک 2024 پاریس اعتبار دارد. این اولین بار در تاریخ ورزش بانوان ایران است که یک زن ایرانی هدایت یک تیم اروپایی را بر عهده می گیرد.

چندی پیش علاوه بر هاشمی، محمد زایرزی نیز به بنگلادش سفر کرد تا تیم ملی تفنگ این کشور را تا المپیک پاریس هدایت کند. نریمان ناخو در اردیبهشت ماه گذشته نیز سرمربی تیم ملی هدف پرواز اندونزی شد. امیرحسین صولت دو سال در تیم ملی تپانچه عراق حضور داشت.

همه چیز زمانی اتفاق افتاد که ابراهیم آنانلو، سرمربی سابق تیم ملی تفنگ پس از اخراجش به اندونزی نقل مکان کرد. تیراندازی اندونزی با آنانلو تاریخ ساز شد، این کشور اولین سهمیه المپیک خود را گرفت. آنالو تیم ملی را به المپیک 2020 توکیو هدایت کرد. آنانلو، زایررضایی و هاشمی مربیانی هستند که با بازیکنان بزرگی چون لازلو و کوران کار کردند و بعدها با حضور در تیم های خارجی تجربیات زیادی کسب کردند اما حالا تیم ملی تفنگ ایران حسرت حضور آنها را دارد.

متاسفانه برخورد غیرحرفه ای مربیان ایرانی در داخل کشور همواره باعث شده تا مربیان ملی نتوانند با اقتدار کامل برنامه های خود را انجام دهند. چرا مربیانی مثل عنانلو و هاشمی می توانند با تیم های خارجی کار بزرگی انجام دهند اما در خانه نه.

مریم طالبی، مربی تیراندازی به «شرق» می گوید: «مرغ های همسایه همیشه می خندند. ما هیچ وقت مربی زن ایرانی مرخصی نداشتیم و سرمربی یک تیم اروپایی نبود. نمی دانم چرا تیم های اجاره ای مربیان ما را تحویل می گیرند، اما در داخل برعکس است. متأسفانه، همه این چالش ها ابتدا به میدان باز می گردند. اینکه متولی مرکزی فدراسیون به درستی امور را اداره نمی کند. بخشی از آن به خود بازیکنان برمی گردد که در خانه به حرف مربیان گوش نمی دهند. در خانه می خواهند از مربی ایرانی حداکثر بهره را ببرند، اما می خواهند دستمزد کمتری به او بدهند. و در ازای کوهی از انتظارات.

زمانی که لازلو از ایران رفت، علاوه بر پاداشی که دریافت کرد، حدود 700000 تومان حقوق دریافت کرد. وظایف مربی همه جا تعریف شده اما در ایران اینطور نیست. مربی چنین انتصابی را برای تیمش در نظر می گیرد اما به یکباره در شورای برون مرزی با مخالفت مواجه می شود. متاسفانه تحریم های بین المللی تشدید شده و عملا دست و پا بدون گلوله و مهمات بسته شده است. در این شرایط مربیان داخلی نمی توانند مثل لازلو روی میز بزنند و هر چه من بگویم می توانند بگویند. طبیعی است که کوچ کنند و با آرامش کامل بروند و کارهایشان را در خارج از کشور انجام دهند.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما