مخالفت فعالان پرداخت با الزام به امضا: علامت قانونی نیست – زومیت

[ad_1]

نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران (ناسار) در استان تهران با موضوع لزوم امضا و تبدیل آن به مرکز صدور مجوز در کشور برگزار شد. به گزارش زومیت، کارگران پرداخت شرکت کننده در این جلسه وجود مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به عنوان متولی لوگوی تراست را زیر سوال بردند. همانطور که در جلسه انجمن نصر تهران اشاره شد، قانونی که برای اجرای تابلو اعمال می شود، ماده 103 آیین نامه اجرایی، ماده 14 قانون الحاقی مبارزه با پولشویی است.

مستی نکی پورفردبیر انجمن فین تک نصر تهران با بیان اینکه نشان اعتماد در سایر کشورهای دنیا اختیاری است و توسط بخش خصوصی ارائه می شود، گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ایران وظایفی را برای خود شرح داده است. به گفته وی، این کارکردها باید محدود به احراز هویت و آدرس باشد و کاربران بتوانند رای خود را ثبت کنند، اما از آنجایی که برای دریافت درگاه پرداخت نیاز به امضا است، مرکز توسعه کسب و کار به نهادی تبدیل می شود که بر حقوق و مشروعیت نظارت دارد. کسب و کار فروشگاهی و خدماتی. فعالیت‌های همه این کسب‌وکارها را رصد می‌کند و ممکن است با گرفتن درگاه‌های پرداخت، فعالیت‌های آنها را متوقف کند. اما چنین کاری از این سازمان انتظار نمی رود و عملکرد آن در این زمینه غیرقانونی است.

مهاین شریعتمداری استمدیرعامل جیبت و عضو کمیسیون فین تک نصر نیز با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت اکنون دو نقش دارد، گفت: سامانه جامع صدور مجوز در حوزه کالا، پنجره مجوز در حوزه خدمات. اما قانونگذار اجازه این کار را به این نهاد نداد. البته عملکرد این سازمان در تجربیاتی مانند سکه ثامن و ایماینر نشان داده است که نماد اعتماد ممکن است واقعا برای اعتماد به یک کسب و کار آنلاین کافی نباشد. ضمناً در وظایف این سازمان از کاربران انتظار پاسخگویی نمی رود و پیگیر چنین حوادثی نیستند.

رضا قربانینصر، یکی از اعضای هیات مدیره تهران به آخرین آمار بانک مرکزی در دو ماه قبل اشاره می کند و می گوید کل گردش مالی درگاه های پرداخت کشور 600 هزار میلیارد تومان است که 80 هزار میلیارد آن است. مشارکت پورتال آنلاین به گفته وی، به نظر می رسد برخی سازمان ها قصد دارند پرداخت ها را قطع کنند. قربانی گفت که اگرچه نصر قبلاً با اقدام مرکز موافقت نکرده بود، اما اکنون مشخص شده است که این تابلو به شکل فعلی مضر است و برای کسب و کارهای خیرین مشکل ایجاد می کند.

کدام علامت مجوز جایگزین می شود؟

مهدی شریعتمداری در پاسخ به زومیت می گوید: کسب و کارها نیاز به مجوز دارند، دو موضوع وجود دارد: نهادهای صدور مجوز و پنجره واحد مجوز. به گفته وی، پنجره واحد مجوز بررسی می کند که سازمان صدور مجوز وظایف خود را به درستی و به موقع انجام داده و اسناد تجاری به اندازه کافی بارگذاری شده است. این پنجره واحد توسط قوه مقننه زیر نظر وزارت دارایی به عنوان پورتال ملی صدور مجوز یا G2B شناسایی شده است و رویکرد آن توسعه ای است. به این معنی که حتی اگر مجوز فعالیت کسب و کار هنوز تایید و تعریف نشده باشد و یا پروانه آن در زمان تعیین شده توسط مرجع صادرکننده صادر نشده باشد، بازرگانی باید شروع به فعالیت کرده و درگاه پرداخت دریافت کند.

رضا قربانی، مهدی شریعتمدار و احمدرضا منصوری نصر، تهران

شریعتمداری افزود:

فرض ایونمد این است که فساد ادامه دارد و من باید جلوی آن را بگیرم، اما بر اساس اصل 44 قانون اساسی که رویکرد 2B نیز هست، هر ایرانی می تواند با استفاده از ابزارهای پرداخت به تجارت بپردازد. برای دریافت ابزار پرداخت نیازی به مجوز ندارید. اگر شخصی کاری انجام می دهد مانند راه اندازی یک بانک که نیاز به مجوز دارد، باید آن را از سازمان خود دریافت کند، نه از یک سازمان متمرکز مانند مرکز توسعه تجارت الکترونیک.

رئیس انجمن فین‌تک می‌گوید که این تابلو اکنون دارای مجوز فوق‌العاده است و می‌توان رویه‌های سازمان را مطابق با اولویت‌ها و دستورالعمل‌های داخلی خود تغییر داد و قانونی برای آن وجود ندارد. این بدان معناست که نماد به یک رگولاتور منطقه ای تبدیل شده است، مانند رگولاتور مالی و بانکی که دارای قانون ارزی – بانکی مصوب مجلس است، در حالی که قانونی برای ایجاد نماد وجود ندارد و تنها مورد نیاز هیئت دولت است.

مدیرعامل جارین‌پال: 100 میلیون جایزه برای مرکز توسعه تجارت داریم، اگر آنها بتوانند در عرض دو دقیقه امتیاز کسب کنند.

شریعتمداری در پاسخ به اینکه آیا همه کسب و کارها از یک پنجره مجوز می گیرند؟ او به زومیت می‌گوید که هر کسب‌وکار کوچک و نوآورانه‌ای نیازی به مجوز ندارد، اما زمانی که یک کسب‌وکار به مرحله پرخطری می‌رسد نیاز به تنظیم و مجوز دارد. آنها می افزایند که روزانه تعداد زیادی کسب و کار راه اندازی می شود که بسیاری از آنها مدت بسیار کوتاهی دوام می آورند. بنابراین مشخص نیست که کسب و کار تا فردا ادامه داشته باشد که اصلاً مجوزی برای آن لازم نیست. علاوه بر این، گرفتن برخی مجوزها، حتی برای مشاغل شناخته شده، می تواند تا دو یا سه سال طول بکشد و توسعه نباید در انتظار این مجوزها متوقف شود.

در این زمینه، دکتر. مصطفی امیریمدیرعامل زرین‌پال و عضو کمیسیون پرداخت نصر تهران با اشاره به اینکه روند دریافت جایزه بسیار کند است، گفت: ۱۰۰ میلیون جایزه برای این سازمان در زرین‌پال در نظر گرفته‌ایم تا ببینیم ظرف دو دقیقه بعد از ادعای خود می‌توانند مطالبه کنند. و وقت گیر . . “اینکه آیا برای یک تجارت جدید ثبت نام کنیم یا نه!”

منوچهار صدریمدیرعامل سنجک و نایب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران گفت: دولت در مسیر اشتباه حرکت می کند و به جای حمایت از آن جلوی رشد را خواهد گرفت. به گفته وی، نتیجه چنین اقداماتی این است که تنها دولت و دولت می توانند در این فضا کار کنند و در آینده کسب و کار ما دولتی یا خصوصی خواهد بود.

براساس قانون، ارائه دهندگان خدمات پرداخت جداگانه

شریعتمداری در ادامه به اهمیت پرداخت از نظر شناخت PSP چیست و اجرای آن اشاره کرد و بر لزوم خطای قانونی و تبعات این اقدام و موازی کاری ها و تضادهای مرکز توسعه تجارت با سایر نهادها اذعان داشت. وی تفاوت های این دو را اینگونه بیان کرد:

«PSP ارائه دهنده خدمات پرداخت است و قرارداد آن مستقیماً توسط بانک مرکزی صادر می شود؛ البته بانک مرکزی مجوزی در این زمینه صادر نمی کند، اما اگر چنین مجوزی وجود نداشت، باید به پرداخت کننده اجازه فعالیت در این کشور داده می شد. این حوزه؛ و انحصار وجود دارد.» این شرکت ها مجوز و دسترسی دارند که پرداخت کننده ندارند.

وی در ادامه گفت: عامل پرداخت تراکنش را به شرکت PSP هدایت می کند و در واقع او واسطه است و از نظر تجاری تفاوت اساسی با PSP دارد. اول اینکه PSP کارمزد خود را از بانک ها دریافت می کند و فحش می دهد، بنابراین اگر بانک درآمد کافی نداشته باشد (کل درآمد PSP سالانه 12 تا 16 هزار میلیارد تومان است) چون پول چاپ می کند و از خزانه خرج می کند، طبیعتاً بانک چنین درآمدی را فراهم می کند. بانک هیچ درآمدی ندارد و او باید متضرر شود. این زمانی است که پرداخت هزینه های خود را از کاربر نهایی یا از فروشگاه دریافت می کند.

یکی دیگر از تفاوت های مهم بین عملکرد PSP و پرداخت این است که برند PSP در پورتال ظاهر می شود و در بازار شناخته می شود. شریعتمداری می گوید PSP در این زمینه ظرفیت دارد اما پرداخت کننده ظرفیت ندارد. یکی دیگر از تفاوت های تسویه حساب PSP این است که روزانه در ساعت 6 صبح و همچنین در روزهای تعطیل انجام می شود. PSP دارای تعدادی ویژگی دیگر مانند کار با نامه است که قابل پرداخت نیست. در نتیجه پرداخت از نظر برند، درآمد و دسترسی به امکانات محدود می شود.

مقالات مرتبط:

طبق شریعت، قوانین کابینه بین پرداخت و PSP تفاوت قائل می شود و PSP باید گواهی پیش از خدمت داشته باشد. با این حال، پرداخت در این تعریف به عنوان یک سندباکس در نظر گرفته می شود تا مشاغل کوچک و نوآور بتوانند در آن فعالیت کنند. او می افزاید که از آنجایی که برای بدست آوردن درگاه پرداخت به بت نیاز است، مزایای دریافت خدمات از یک PSP باعث می شود شرکت های پرداخت کننده عمومی در عرض چند ماه ناپدید شوند. این مزایا باید شامل پرداخت کارمزد به مشاغل در بخش‌های خاص از طریق PSPها باشد که به جای پرداخت، به کسب‌وکارها انگیزه می‌دهد تا با این شرکت‌ها کار کنند.

طبق آمار منتشر شده از سوی رضا قربانی، پیش از این روزانه 2000 پایانه از شاپرک دریافت می شد، یعنی همین تعداد کسب و کار برای راه اندازی، اما اکنون این تعداد به 200 رسیده است، یعنی رشد کسب و کار کشور متوقف شده است. از این مبلغ 30 هزار میلیارد تومان را شرکت های پرداخت می کنند.

[ad_2]

Noe Gilbert

علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. طرفدار الکل علاقه مند به فرهنگ پاپ مادام العمر. یک آدم فداکار قهوه

تماس با ما