مدولاسیون بودجه 1401

[ad_1]

در رفتن اولین لایحه بودجه دولت سیزدهم به مجلس یازدهم رسید. لایحه ای که مسائل مهمی دارد. اولین موضوع حذف تخصیص ارز 4200 تومانی به فعالان اقتصادی بود. همچنین افزایش 62 درصدی مالیات، افزایش 5 درصدی هزینه های جاری دولت در سال 1401، افزایش دو ساله حداکثر سن بازنشستگی، افزایش 10 درصدی میانگین حقوق کارمندان و حذف مجلس از بدهی ازدواج. . موضوع دیگر سقف و افزایش 5 درصدی جریمه رانندگی بود.

به گزارش فرارو، اما موضوعی که بیش از همه سر و صدا کرد، اعلام نرخ دلار ۲۳ هزار تومانی بود. برخی از فعالان رسانه ای و کارشناسان اقتصادی با اشاره به نرخ ۲۳ هزار تومانی ارز مدعی هستند دولت سیزدهم بودجه سال آینده را به سرنوشت برجام اضافه کرده است.

عباس عبدی یکی از آنهاست. او معتقد است دولت با این فرض موافقت کرده است، بنابراین نرخ دلار را 23 هزار تومان تعیین کرده است. او می گوید اگر توافقی حاصل نشود، چنین نرخی خیالی خواهد بود. چرا که دلار در حال حاضر بالای 30 هزار تومان معامله می شود.

مرتضی افگه اقتصاددان نیز با انتشار یادداشتی در روزنامه اعتماد معتقد بود بودجه سال آینده متوقف خواهد شد.

پس پشت بودجه 1401مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی درباره ویژگی های بارز لایحه بودجه سال 1401 به فرارو گفت: مهمترین ایراد لایحه بودجه سال آینده شفاف نبودن آن است و می توان گفت غیرشفاف ترین بودجه تاریخ است. ” اکنون تمام ردیف ها ادغام شده اند. به عنوان مثال بودجه همه دانشگاه ها در وزارت علوم است و بودجه دانشگاه های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت است. در حال حاضر بودجه کل دستگاه های اجرایی کلان کشور قطعی شده و خبری از جزئیات بودجه نیست.

وی گفت: قبل از انقلاب هم نظام بودجه به گونه ای بود که نمی شد با بودجه، یعنی خرج ناچیزی مداد خرید. متأسفانه اکنون که کاری انجام شده است، هیچکس متوجه نمی شود که چگونه بودجه ها به طور شفاف توزیع می شود. اکنون این بودجه توسط موسسه جهانی ریاست جمهوری یا شورای والدین کمک کرده است. اما هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. زیرا همه در شورای اولیا ادغام شده اند.

وی معتقد است نظام هر چقدر هم که غیرشفاف باشد به ضرر مردم و به نفع کلاهبرداران و دلالان خواهد بود و فساد از آن بیرون می آید.

پازوکی همچنین گفت که بودجه بر اساس توافق و نتیجه مذاکرات تنظیم شده است. او در استدلال خود می گوید که وابستگی بودجه به نفت بسیار افزایش یافته است. در صورت توافق می توانیم نفت بفروشیم. اگر نفت بفروشیم درآمد صندوق توسعه ملی که منبع درآمد بودجه است افزایش می یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: بر خلاف آمایش سرزمین، نظام به تمرکزگرایی روی آورده است که گفته می شود بودجه روی آن نوشته می شود. اینکه فقط یک سری پروژه های ملی در اختیار استان ها قرار گرفته اتفاق خوبی است و من هم با آن موافقم.

وی می گوید بودجه 1401 اقتصاد ایران به سمت کشوری شدن پیش می رود و یکی از کاستی های بزرگ آن است. بودجه رشد شرکت‌های دولتی بالای 60 درصد است و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی به شدت کاهش یافته است. آمارها نشان می دهد که واگذاری های شرکت های دولتی در سال جاری به 255 هزار میلیارد تومان رسیده است اما این رقم در سال آینده به شدت کاهش می یابد و به 71 هزار میلیارد تومان می رسد. این نشان می دهد که آقایان دوست دارند به سمت دولت به سمت اقتصاد حرکت کنند.

پازوکی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای افزایش آن به 8 درصد در سال آینده گفت: دستیابی به نرخ رشد 8 درصدی یک رویا است. زیرا ابتدا باید یک محیط کسب و کار ایجاد کنید که بودجه آن افزایش پیدا نکند. بنابراین بودجه یکی از ابزارها و شاخص هاست. علاوه بر این باید انضباط اقتصادی و مالی را به اقتصاد ایران تحمیل کنیم. اما انضباط در این بودجه وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: همچنین بودجه صداوسیما، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. البته در بودجه قبلی مشکلی وجود ندارد، بحثی وجود ندارد، قطعا در بودجه قبلی کاستی هایی وجود داشت، اما در این بودجه نواقص بسیار بیشتری وجود دارد. امیدوارم مجلس از دولت بخواهد که بودجه را شفاف کند و مردم بدانند بودجه چگونه انجام شده است.

وی همچنین به تبعات عدم شفافیت در بودجه اشاره کرد و گفت: اگر خطوط مشخص و ادغام نشود، قوه مجریه می تواند با بودجه هر کاری انجام دهد. از سوی دیگر، با ادغام ردیف ها، مشاهده آن دشوارتر می شود. یکی از انتقاداتی که به دولت های قبلی می شد این بود که بر بودجه نظارتی نداشتند.

این تحلیلگر اقتصادی همچنین گفت: نکته قابل توجه این است که دولت سیزدهم ایرادات زیادی به برنامه ششم توسعه دولت روحانی وارد کرده بود اما اکنون یکی از بندهای تبصره های بودجه این است که برنامه ششم توسعه یک ساله تمدید می شود. گفته می شود برنامه ششم توسعه در سال 1400 به پایان می رسد و اکنون در سال آینده ادامه خواهد داشت. این نشان می دهد که دولت جدید بی برنامه است. در غیر این صورت باید برنامه هفتم توسعه را زودتر ارائه می کردند.

پازوکی افزود: دولت سیزدهم از یک سو انتشار اوراق بدهی را در بودجه سال 1401 کاهش داد، اما از سوی دیگر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی یعنی وابستگی به نفت را سه برابر کرد. در بند فروش فرآورده های نفتی 9 درصد ذکر شده است اما در بندهای دیگر میزان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تا 300 درصد افزایش می یابد.

وی گفت: علاوه بر این، درآمد مالیاتی 62 درصد افزایش یافته است و فکر می کنم با توجه به تورم بالای 40 درصد بتوان آن را بررسی کرد. امیدوارم دولت به سمت سیستم مالیاتی کارآمدتر حرکت کند و هزینه ها را کاهش دهد. متاسفانه مخارج دولت به دلیل شفاف نبودن بودجه قابل مشاهده نیست.

[ad_2]

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما