مسیر گردشگری کویر لوت

[ad_1]

مدیر پایگاه میراث جهانی کویر لوت در عین حال بر لزوم حفاظت و توسعه گردشگری در کویر تاکید کرد و گفت: مسیرهای گردشگری به این اثر طبیعی جهانی باید به وضوح تعریف و ایجاد شود.

کویر لات در سال 2016 به عنوان بیست و دومین اثر طبیعی با ارزش ملی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. در سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان واقع شده و شامل ریگ یالان (تپه های ماسه ای) می باشد. کلود، سفال طبیعی (نبکا)، رودخانه شور، دشت ریگی (حمدا)، منطقه بازالت گندم برایان.

مرکز جهانی کویر لوت در مجموعه فرهنگی-تاریخی گلستان تهران مستقر است.

سبزه گندم به غارت تنوع و زیبایی بخشیده است

مهران مقصوی با اشاره به ارزش های طبیعی، فرهنگی و اجتماعی لوت بیان گفت: منطقه گندموبریان یکی از زیباترین نقاط کویر لوت است که قله های آتشفشانی زیادی دارد که دو قله آن مخروطی شکل و بسیار شفاف است. . در کشور ما و عربستان نمونه هایی از این قبیل پیچیدگی ها در سرزمین سیاه تاب وجود دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی کویر لوت افزود: ما می خواستیم آن را به عنوان بخشی از کویر لوت معرفی کنیم اما برای ثبت جهانی اعتراض کردند که منطقه آتشفشانی جزء کویر نیست، منطقه را فراهم کردیم.

وی گفت: گندم برشته پدیده ای است که عیب از آن عبور می کند و آتشفشان از عیب خارج می شود. اگرچه این منطقه منحصر به فرد در جهان نیست، اما تنوع و زیبایی به غارت بخشیده است که حائز اهمیت است.

بیشتر شهاب سنگ های ایران در کویر لوت یافت می شوند

مسیر گردشگری کویر لوت

مقصودی با اشاره به وجود دره های عمیق در آمریکا، چین و شمال آفریقا گفت:

وی بارش شهابی و وجود شهاب سنگ ها را از جاذبه های شگفت انگیز در کویر لوت عنوان کرد و افزود: البته در زمان ثبت جهانی عبارات غارت اطلاعاتی در این زمینه وجود نداشت و تنها دو یا سه مقاله محدود بود. است

یک گونه منحصر به فرد از میگوی آب شیرین را در صحرای لوت کشف کنید

مسیر گردشگری کویر لوت

مقصودی تصریح کرد: پدیده های زمین شناسی غارت همواره مورد توجه بوده است اما به تدریج اهمیت پدیده های زیستی در این کویر نیز مشخص می شود.

بر اساس تحقیقات میدانی در سال 2017، گونه ای از میگوی آب شیرین در صحرای لوت یافت شد که تنها در زمان احیای حوضه های آب شیرین می توان آن را مشاهده کرد. با از بین رفتن این مخازن، این نوع میگو نیز به طور کامل از بین می رود و پس از چند سال بارندگی و احیای مخزن، این میگو نیز ظاهر می شود.

مقصودی گفت: دخالت انسان و به حداقل رساندن حضور انسان در این مناطق برای ثبت جهانی آثار طبیعی مهم است و حفاظت از ضربه حرف اول را می زند.

مدیر پایگاه جهانی کویر لوت در ادامه گفت: نبکاها روستاهای غرب لوت هستند بنابراین مرز منطقه و قلمرو لوت از مناطق دارای نبکاس و تعداد زیادی روستا مانند آبادی، کریم آباد، ملک آباد و شورآباد در غرب اصلی شفیع». در کویر لوت قرار دارند و در شمال و شرق و جنوب کویر لوت روستایی در منطقه لوت وجود ندارد. .

تمامی آثار دنیای طبیعی در جهان دارای محدوده نسبتاً محدودی هستند و اگر توسعه گردشگری در این منطقه هدفمند باشد، اطراف و حواشی آن را در نظر می گیرند.

این منطقه عمومی در نظر گرفته می شود، یک منطقه تفریحی برای پیاده روی و شتر سواری و منطقه ای فقط برای محققان.

بوم گردی لوت در 5 سال گذشته 10 برابر شده است

مقصودی با اشاره به ورودی های کویر لوت گفت: دروازه غربی از کرمان به شهداد و شفیع آباد است که از قبل مشخص بود. پس از ثبت جهانی، تحول بزرگی در گردشگری غارت شد.

گردشگران خارجی برای تجربه گرم ترین مکان دنیا و دیدن بلندترین سحابی جهان به این منطقه می آیند.

وی با اشاره به توسعه اقتصادی گردشگری در کویر لوت گفت: در سال های اخیر تعداد خانه های بوم گردی در روستاهای اطراف 10 برابر شده و کمپ های گردشگری استاندارد بین المللی در خراسان جنوبی راه اندازی شده است.

مدیر مرکز جهانی کویر لوت گفت: از زمان ثبت جهانی لوت، بسیاری از سرمایه گذاران خصوصی گردشگری به این منطقه هجوم آورده اند که باعث افزایش تعداد گردشگران و اقامت شبانه آنها و ثروتمند شدن ساکنان محلی شده است و بهبود زندگی اجتماعی و روستایی به ویژه روستاییان است. ” مشخص بود که کارگاه ها و نمایشگاه های بوم گردی و صنایع دستی وجود دارد، اما فوران کرونا آسیب زیادی به گردشگری منطقه وارد کرد.

مسیرهای گردشگری باید به وضوح تعریف و ایجاد شود

مقصودی گفت: در کنار جاذبه های طبیعی، جاذبه های فرهنگی و اجتماعی مختلفی در لوت وجود دارد، اما برای رونق صنعت گردشگری در حوزه آثار طبیعی، ابتدا باید راهکارهای توسعه گردشگری داخلی و خارجی مشخص شود، سپس حوزه های توسعه گردشگری مشخص شود. و مسیرهای گردشگری، به‌ویژه سایت‌ها». طبیعتاً ثبت جهانی باید به وضوح شناسایی و تجمیع شود.

گویش و زبان، موسیقی و شعر مردم خراسان جنوبی و وجود فرهنگ های بیش از 5000 ساله، فرهنگ و تمدن غنی سیستان و بلوچستان و شهداد کرمان از جاذبه های ارزشمند در مجاورت کویر لوت است.

پرچم شهداد به عنوان اولین پرچم ایران کشف شد و مجسمه های گلدار شهداد و کاروانسراهای متعدد منطقه از نظر نوع و تعداد بی نظیر است.

مسیر گردشگری کویر لوت

فصل تفریحی گردشگری در کویر لوت از اواسط نوامبر تا فوریه ادامه دارد، اما گردشگران ماجراجویی که به دنبال تجربه گرمای استثنایی لوت هستند، باید گرمای تابستان و آگوست را نیز تحمل کنند. غارت نیز در ماه اوت رخ می دهد. آنها انتخاب می کنند.

ارزش دسرهای لوت روز به روز واضح تر می شود

مقسعودی گفت: ارزش‌های بیابان لوت روز به روز برجسته‌تر و افزایش می‌یابد و می‌تواند این منطقه را به یک مقصد گردشگری بین‌المللی تبدیل کند. وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی اصلی این اثر جهانی باید امکانات رفاهی و حفاظتی را برای کار آسایش و امنیت مورد نیاز برای توسعه گردشگری در منطقه تقویت کند.

بازاریابی و تبلیغات باید برای معرفی و جذب گردشگری انجام شود و مانند بسیاری از مناطق طبیعی ثبت جهانی در آمریکا و آفریقا، سیستم ثبت نام، برنامه ریزی و برنامه ریزی برای سفر و بازدید ایجاد شود.

گاهی اوقات گردشگران بدون اطلاع از شهرهای دور و بزرگ مثلاً بدون هیچ هماهنگی بندری وارد یک منطقه غنیمتی به وسعت 800 کیلومتر می شوند که گاهی باعث ایجاد مشکل و تصادف می شود و باعث دردسر و هزینه برای گروه امداد و نجات می شود. کنترل و نظارت بر این مناطق بزرگ کار ساده ای نیست، اگر این گروه ها با اعلام قبلی مسیر مشخصی را انتخاب کنند، در صورت بروز مشکل کمک رسانی آسانتر و سریعتر خواهد بود.

مردم محلی باید از Loot World Register استفاده کنند

مقصودی گفت: مردم محلی باید از ثبت جهانی غارت و موفقیت و پیامدهای فرهنگی و اقتصادی آن بهره مند شوند. در عین حال، ارزش های جهانی غارت باید حفظ شود. در غیر این صورت خطر حذف آن از فهرست میراث جهانی در کوتاه مدت وجود دارد.

تنوع زمین شناسی، فرهنگی و بیولوژیکی به دلیل زیبایی شگفت انگیزی که دارد می تواند با حفاظت مناسب منجر به توسعه پایدار شود. برای حفاظت از کار در کویر و در عین حال برای توسعه گردشگری، نباید دیگری را رها کرد.

عضو کمیته ثبت آثار تاریخی طبیعی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: برای بیابان ها و آثار طبیعی غارت شده مانند سایر آثار تاریخی، فرهنگی و باستانی نمی توان سن خاصی را در نظر گرفت و در پرونده ثبت جهانی درج کرد. ; مصنوعات طبیعی در طول زمان بر اساس یک فرآیند واحد ایجاد و ایجاد می شوند.

تپه‌ها و توده‌های ماسه‌ای پدیده‌های جدیدی در سطح زمین‌شناسی هستند و از حدود 2.5 میلیون سال پیش، عمدتاً در دوره کوارتت، شکل گرفته‌اند.

البته علف گندم عمر طولانی تری دارد. رسوبگذاری کلوت در پایان دوره سوم زمین شناسی است. در برخی از اندازه‌گیری‌ها، طول عمر نبوس‌ها تا 700 سال است، زیرا آنها ناپدید می‌شوند و پیوسته تشکیل می‌شوند. رودخانه نبکا پوشش گیاهی را از بین برده است. تکامل ویژگی های سطحی این صحرای غارت شده به ربع قرن برمی گردد و ممکن است کف آتشفشانی آن بسیار قدیمی و شاید 200 میلیون سال باشد.

«مسائل مختلف طبیعی و مصنوعی ارزش‌های بیابان لوت را تهدید می‌کند، اما همه ما باید در وهله اول از تاریخچه آن و ادغام ویژگی‌های آن و در مرحله بعد با آگاهی آگاه باشیم. همکاری و مشارکت این کویر زیبا و ارزشمند.” از جهان محافظت کنید.

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما