معمای جادوی «میلیون تومانی» وزیر کار!

[ad_1]

در رفتن این ایده سه سال پس از ارائه طرحی برای ایجاد اشتغال 10 هزار تومانی توسط وزیر کار، حجت‌الله عبدالملکی، قابل اجرا است. وی می گوید: وزارت کار 430 شغل را شناسایی کرده است که برای شروع کار آنها یک تا ده میلیون تومان سرمایه نیاز است.

به گزارش فرارو، البته این طرح به برپایی نمایشگاه در دستگاه های زیرمجموعه این وزارتخانه رسیده است. در تمامی استان های کشور، موسسات فنی و حرفه ای کشور در هفته های اخیر فرصت های شغلی مبتنی بر مهارت های کم سرمایه گذاری را به نمایش گذاشته اند.

از سوی دیگر، گروهی از اقتصاددانان و اقتصاددانان بر این باورند که برای ایجاد مشاغل پایدار به سرمایه بیشتری نسبت به ارقام اعلام شده از سوی وزیر کار نیاز است. بر اساس فهرست جدید وزارت صمت، برای ایجاد اشتغال پایدار در این صنعت به سرانه بیش از 5 میلیارد تومان نیاز است.

در این زمینه محمود جام ساز، کمال اطری، زهرا کریمی و فرشاد مومنی، چهار اقتصاددان و استاد دانشگاه سوالات متداول وی در مورد امکان ایجاد شغل با یک میلیون تومان پاسخ داد. مشروح این گفتگوها را خواننده در زیر آورده است.

جمساج: با یک میلیون تومان نمی توان شغل ایجاد کرد

چرا طرح ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان قابل اجرا نیست؟محمود جمساج، کارشناس اقتصادی درباره امکان ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان معتقد است که اظهارات مسئولان در این زمینه مبنای علمی ندارد و مبتنی بر واقعیت های عینی در جامعه نیست.

نظرات او را در گفتگو با فرارو در ادامه بخوانید:

وزیر جوان کار و امور اجتماعی که مبدع این طرح است، با اظهارات مطرح شده در مجلس در این زمینه مخالفت کرده است، اما در کمال تعجب، اشتغالزایی جزو وظایف و وظایف این وزارتخانه تلقی نشده است. کار و امور اجتماعی. اما اخیرا وزیر گفت: «این ابزار دوباره تنظیم شده است» و همان طرح اشتغال یک میلیون تومانی بدون هیچ راهکار خاصی در رسانه ها منتشر شد و از دو منظر همه کارشناسان را شگفت زده کرد.

اول دوگانگی صحبت های وزرا و دوم پیامدهای رکود، کاهش فجیع ارزش پول ملی و به تبع آن عدم آگاهی آنها از قدرت خرید آحاد جامعه. امروز قدرت خرید 10 هزار تومان برابر با قیمت 7 کیلوگرم گوشت قرمز است. حداقل دستمزد 3.5 میلیون تومان است. حال در بهترین حالت با سپرده بانکی 10 هزار ریال با نرخ 20 درصد فقط 16000 تومان سود معادل 53 سنت در ماه واریز می شود. این درآمد ماهانه را با حداقل دستمزد مقایسه کنید. نیازی نیست خودتان اعداد را تجزیه و تحلیل کنید. خوب است که آقای وزیر و مشاورانش هم راهکار عملی برای سرمایه گذاری یک میلیون تومانی برای ایجاد اشتغال پیشنهاد کردند. شاید به تعریف جدیدی از شغل و اشتغال رسیده اند. با توجه به واقعیت ملموس معیشت، محاسبه نشان می‌دهد که یک میلیون تومان معادل ۴۵۴۵، بدون توجه به هزینه سرپناه، حداقل یک هفته معیشت یک خانواده را تامین می‌کند. صحبت از سرمایه گذاری با این ارقام یک توهم است. دلیل اینکه من دلار را ریال می نامم این است که اقتصاد ما دلاری شده است.

اما درآمد همچنان به ریال است. آیا حتی فقیرترین کشورهای آفریقایی جهان می توانند با 45 پول جیبی شغل ایجاد کنند؟ آیا کسانی که چنین نقشه های بیهوده ای می کشند از عقل خود استفاده نمی کنند؟ آیا تجربه خوداشتغالی با گرفتن وام 3 میلیون تومانی در زمان احمدی نژاد را فراموش کرده اند؟ اکنون 3 میلیون تومان چهار پنجم ارزش آن زمان را از دست داده و به 600 هزار تومان رسیده است. طبق گزارش های منعکس شده در سایت ها و خبرگزاری های مختلف، در حال حاضر برای ایجاد شغل بین 100 تا 200 میلیون تومان هزینه می شود. این امر از طریق شرکت‌های کوچک و متوسط ​​در بخش خصوصی یا از طریق پروژه‌های تولیدی و اشتغال‌زایی با تمرکز بر سرمایه‌گذاری دولت در بخش‌های ساخت‌وساز و زیرساخت امکان‌پذیر است.

طرح های استخدامی باید بر اساس طرح های مدون و بر اساس الزامات و اصول علم اقتصاد و از منظر توسعه ای ارائه شود. ایجاد شغل مستلزم سرمایه گذاری در امنیت سرمایه، حمایت از حقوق مالکیت و بهبود شرایط کسب و کار است. تا بستر مناسب برای سرمایه گذاری فراهم نشود، سرمایه برای اشتغال زایی جذب نمی شود.

در حال حاضر بنگاه‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) که موتور محرک رشد اقتصادی هستند، تحت تأثیر سیاست‌های نامطلوب داخلی و خارجی، آسیب‌های ناشی از شیوع Quid 19 و حداکثر تحریم‌های آمریکا قرار دارند. شرایط سخت، شکننده هستند، دولت باید از طریق بانک ها به بنگاه های کوچک و متوسط ​​وام ارزان قیمت بدهد. تا موقعیت خود را پایدار و مرفه نگه دارند و بتوانند شغل را حفظ کنند و به ارتش بازنشسته بازگردند. پرداخت یک میلیون تومان برای خوداشتغالی تنها باعث هدر رفتن منابع و افزایش ناامیدی جوانان می شود.

باید با اندکی تأمل این مسائل را عالمانه و مدبرانه مطرح کرد. در نهایت وقتی قیمت سبد معیشت مردم 100 تا 150 درصد افزایش یافته است، 10 هزار تومان چگونه اشتغال ایجاد می کند؟ به نظر من با بیان چنین طرحی توسط وزیری اعتبار دولت زیر سوال می رود. و بی اعتمادی و فاصله بین ملت و دولت را افزایش می دهد. این طرح فقدان عقلانیت عملی، یعنی تعادل بین وسیله و هدف را نشان می دهد. متأسفانه اهداف عالی دولت ها همواره تحت الشعاع کمبود ابزار و الزامات و نبود بستر اجرایی بوده و در نتیجه منابع هدر نمی رود. مطالعات امکان سنجی برای رسیدن به هدف انجام نمی شود. به منظور تامین سطح زندگی، رفاه و آسایش شهروندان و در عین حال مبارزه بی امان با شکارچیان و کلاهبرداران، تغییر اندیشه های ریشه ای از منظر توسعه برای ساماندهی اقتصاد ضروری است.

اطهری: ایجاد شغل با 10 هزار تومان شوخی بزرگی است

چرا طرح ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان قابل اجرا نیست؟به گفته کمال اطهری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه، طرح موضوعاتی مانند اشتغال زایی با یک میلیون تومان بسیار کودکانه و ابتدایی است.

نظرات او را در گفتگو با فرارو در ادامه بخوانید:

صنعتی، خدماتی و غیره سرمایه مورد نیاز برای ایجاد شغل قابل ارزیابی و محاسبه است و معمولا این محاسبه توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت دارایی انجام می شود و بر اساس آن طرح های توسعه ای تدوین می شود. اما از آنجایی که برنامه هفتم توسعه در دستور کار نیست، این اظهارات غیرمنطقی و کودکانه مطرح می شود.

آنقدر ابتدایی است که یک شوخی بزرگ است. ببینید با 700 میلیارد درآمد از زمان احمدی نژاد تاکنون هیچ شغلی در ایران ایجاد نشده است. بنابراین مشخص می شود که برای ایجاد یک شغل پایدار به چه نیازها و سرمایه هایی نیاز است. با این حال، هر چه بخش غیرمولد سرمایه بیشتری جذب کند، از ایجاد مشاغل پایدار در سایر بخش ها جلوگیری می کند.

ارقام ده سال قبل نشان می دهد که برای ایجاد اشتغال صنعتی مولد 30 میلیون تومان نیاز بود. حالا اگر حساب می کردید احتمالا این مبلغ به یک میلیارد تومان می رسید. با نگاهی به فهرست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، می‌توان دریافت که برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری چقدر سرمایه مورد نیاز است و در ازای آن چند شغل ایجاد می‌شود. مگر اینکه در سر چهارراه بادکنک بفروشید. اگر اینطور است، من فکر می کنم به همین دلیل است که اقتصاد ایران در چنین وضعیتی قرار دارد.

کریمی: با 100 میلیون تومان نمی توان شغل ایجاد کرد

چرا طرح ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان قابل اجرا نیست؟زهرا کریمی، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است که اگر با یک میلیون تومان می شد شغل ایجاد کرد، تا به حال بسیاری از آنها شغل پیدا کرده بودند. در حال حاضر با 100 میلیون تومان امکان اشتغال وجود ندارد.

نظرات او را در گفتگو با فرارو در ادامه بخوانید:

میشه 1 میلیون تومن فروخت ولی این کارها نه. از سوی دیگر، نکته بسیار مهمی که اغلب نادیده گرفته می شود این است که همه افراد کارآفرین نیستند. همه مردم در خرید و فروش خوب نیستند. بخش بزرگی از جمعیت را افرادی تشکیل می دهند که در معرض خطر نیستند، نمی دانند، نمی توانند انجام دهند و خیلی سریع یک میلیون بدهکار می شوند.

اگر افرادی باشند که با یک میلیون تومان معجزه کنند، یک میلیون تومان و بیشتر درآمد خواهند داشت. چون آن را که ما توانمند می دانیم، در این شرایط بد موفق می شود. اما یک “والد” بزرگ وجود دارد و این نتیجه این شرایط است، به این معنی که برخی موفق می شوند و برخی نه، یعنی اقتصاد ما کوچکتر می شود. بنابراین وضعیت برای کل جمعیت مساعد نیست. برخی می توانند معجزه کنند. گویی می بینیم مردم اکنون چه کار می توانند بکنند و نابرابری در حال افزایش است. بنابراین نمی توان از همه مردم انتظار داشت که معجزه کنند، اگرچه بسیاری از معجزه کنندگان دارای پاداش و روابط ویژه هستند.

البته من نمی گویم همه اینطور هستند. درست است که برخی فوق العاده هستند، اما اینها برخی هستند. بنابراین همه نمی توانند با پرداخت پول به مردم کارآفرین شوند.

تعداد ثابتی سرمایه مورد نیاز برای ایجاد شغل را اعلام کردند. به دلیل تورم بالا، لازم بود هر سال سرمایه گذاری بیشتری برای ایجاد اشتغال صورت گیرد. البته به صورت اسمی این عدد بسیار افزایش می یابد. اگر تورم را کاهش دهید، احتمالاً به سطح اسمی افزایش نخواهد یافت. در سال های گذشته با 30 میلیون تومان می شد شغل ایجاد کرد اما اگر به زمان احمدی نژاد نگاه کنید وام های سریع می داد. در نهایت، بسیاری تردید داشتند که اشتغال در مقیاس بزرگ ایجاد شده است. من از ابتدا چنین طرحی را تایید نکردم و متقاعد شده بودم که اگر وضعیت بهتر نشود، از طرح هایی که نوشته شده استفاده نمی شود و شغل ایجاد نمی شود. اما به گفته وی، 15 تا 20 درصد این وام ها به تعویق افتاد که بسیار امیدوارکننده بود.

در دهه 1980، زمانی که نگرانی های آینده چندان عمیق نبود، نرخ ارز همچنان ارزان بود و واردات رونق داشت. کار ساده ای در داخل انجام نمی شد و خیلی ها به جای محصولات به واردات روی آوردند. در آن زمان طرح اشتغال زایی موفق نبود. هر چند در آن زمان یک میلیون تومان نبود و پول بیشتری بود.

به طور کلی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد، مجموعه ای از موارد لازم است و صرفاً موضوع پول و سرمایه نیست. اکنون شاهد خرید خانه در ترکیه هستیم، ترکیه ای که ثبات چندانی ندارد. اما در ایران یک دهه از دست داده ایم و یک دهه دیگر تازه شروع شده است و چشم انداز آن نامشخص است. با پول خود چه کار می توانید انجام دهید؟ حالا پول هست، اما می رود. پس اگر اوضاع ایران خوب باشد این پول از اینجا شروع می شود و چرا آن کشور را ترک کنیم؟

مومنی: با 10 هزار تومان نمی توان شغل ایجاد کرد

چرا طرح ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان قابل اجرا نیست؟فرشاد مومنی، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است که بحث اشتغال زایی و میزان سرمایه نیازمند الزامات و مسائل پیچیده زیادی است و با یک میلیون تومان نمی توان شغل ایجاد کرد.

او می گوید این افکار مربوط به دنیای بی تجربگی و عدم آگاهی است.

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما