موضع وزیر خارجه عراق در مورد مذاکرات وین و بحران اوکراین

[ad_1]

وزیر خارجه عراق در گفت و گو با یک روزنامه سعودی در حمایت از مذاکرات هسته ای وین نسبت به تشدید درگیری ها در اوکراین و تشدید خصومت ها در خاورمیانه هشدار داد.

به گزارش فارس، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در گفت وگو با یک روزنامه سعودی منتشر شده از لندن، درباره تحولات اوکراین، مذاکرات هسته ای در وین، بحران قدرت عراق، روابط کشورش با کشورهای همسایه و آمریکا صحبت کرد. موقعیت بغداد .

وی در مصاحبه با خاورمیانه نسبت به پیامدهای جنگ اوکراین و روسیه بر منطقه عربی هشدار داد و گفت: قطبی شدن جامعه بین المللی و درگیری می تواند به شکاف دیگری در جهان منجر شود. ابرقدرت “شما یا با من هستید یا علیه من.”

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه عراق تحمل جنگ دیگری را ندارد، بر لزوم تکیه بر ادبیات گفتگو و مذاکره و پرهیز از خشونت و درگیری تاکید کرد و بیش از 50 سال از جنگ گذشته است. سه نسل زندگی در جنگ را تجربه کردند و فرهنگ جنگ داشتند.

وی در ادامه به بحران برق در کشور اشاره کرد و گفت: کشورش حدود 45 درصد برق و گاز خود را از ایران وارد می کند و کشورهای عضو شورای همکاری با طرح اتصال اردن به برق، منبع برق دارند. به دنبال تنوع بخشیدن است. مصر و ترکیه

حسین در جریان مذاکرات وین بر لزوم مذاکره با دولت بایدن و رویکرد توافق هسته ای با ایران تاکید کرد و اظهار داشت که کشورش از تمامی اقدامات و ابتکاراتی که منجر به مذاکره و مذاکره می شود، حمایت می کند.

وزیر امور خارجه عراق بدون انتقاد یا تمجید از رابطه دولت بایدن با دولت جدید آمریکا گفت: بین دولت های مختلف آمریکا اختلافاتی وجود دارد و ما روابط قوی با واشنگتن داریم.

بحران مزمن قدرت در عراق

حسین در ابتدای مصاحبه خود با الشرق الاوسط به بحران قدرت در کشورش اشاره کرد و گفت که ما با بحران قدرت مواجه هستیم که قبلا وجود داشته و هنوز هم وجود دارد. یعنی قبل و بعد از تغییر در سال 2003 یک بحران وجود داشت. باید بپذیریم که هنوز در حل بحران قدرت موفق نشده ایم و در هر مرحله از بحران متفاوت بوده است. یعنی از سال 2003 بحران گاهی مربوط به ظرفیت تولید یا شبکه های توزیع و گاهی به انتقال برق به مصرف کنندگان بوده است.

وی افزود یکی از دلایل این بحران این بود که نیروگاه های برق عراق که پس از سال 2005 ساخته شده بودند با گاز کار می کردند. درست است که عراق کشوری با ذخایر گاز است، اما تولیدکننده نیست. توافقی که با ایران انجام شد در واقع واردات گاز و تحویل آن به این نیروگاه های مهم است.

ما برای تامین برق این نیروگاه ها 1200 مگاوات برق از ایران وارد می کنیم. عراق 45 درصد از کل واردات گاز و برق ایران را به خود اختصاص داده است، اما ایران گاهی اوقات در شرایط بحرانی قرار می گیرد زیرا کشور بزرگی است که به برق یا بخشی از گازی که به عراق می دهد نیاز دارد، صادرات و در عین حال از کشورهای دیگر برق وارد می کند. . او انجام می دهد”

او توضیح داد که به همین دلیل بغداد به فکر اتصال شبکه برق خود به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای واردات برق افتاد. در مذاکرات قبلی با بغداد، صحبت از صادرات 400 مگاوات برق از کویت به عراق بود. علاوه بر خرید برق از اردن، توافقنامه مذاکره دیگری نیز با ترکیه در حال انجام است.

وزیر امور خارجه عراق در خصوص شراکت عراق، اردن و مصر گفت که بغداد می خواهد با همسایگان خود روابطی برقرار کند که بخشی دائمی از سیاست خارجی عراق است. روابط بغداد با اردن و مصر تاریخی است و به زمان نخست وزیری عادل عبدالمهدی برمی گردد و روابط سه جانبه با اجلاس قاهره آغاز شد. بنابراین، این موضوعی است که با توجه به نیاز سیاسی و اقتصادی به این همکاری، ربطی به فشار سایر کشورها ندارد، زیرا مصر تولیدکننده و صادرکننده برق است.

وین از مذاکرات استقبال می کند.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به این سوال که آیا عراق از توافق ایران و آمریکا در وین نگران است، گفت: نه، جای نگرانی نیست. اگر دو طرف از طریق مذاکره و مذاکره به توافق برسند خوب است. در دوران ترامپ، درگیری ایران و آمریکا بر وضعیت عراق و وضعیت امنیتی و سیاست عراق تأثیر گذاشته است. بنابراین ما می خواهیم با توافق طرفین، موضوع ایران و آمریکا را حل کنیم. من معتقدم اگر توافقی بین دو کشور صورت گیرد به نفع هر دو طرف و منطقه خواهد بود.

روابط با دولت بایدن

حسین با بررسی روابط بغداد با دولت بایدن گفت که این رابطه با آمریکا بوده و آمریکا نقش اساسی در ائتلاف بین المللی برای سرنگونی دولت سابق داشته است. آمریکایی‌ها در عراق قدرت داشتند و حدود 160 هزار نیرو در عراق داشتند، بنابراین توافقنامه امضا شد و آمریکایی‌ها عقب‌نشینی کردند، اما با تسلط داعش بر مناطق مختلف کشور در سال 2011، رهبران عراق از آمریکا درخواست کمک کردند. او به جنگ با داعش رفت.

وی گفت: ائتلاف بین المللی و بسیاری از کشورهای دیگر نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته اند. عراق برای ایجاد زیرساخت های خود در صنعت نفت و در زمینه های مختلف به روابط با غرب نیاز دارد. جنگ داخلی در عراق تمام زیرساخت ها و همچنین جنگ داخلی را از بین برده است و این کشور نیاز به رویارویی با جهان و برقراری روابط خوب دارد، بنابراین رابطه بین بغداد و واشنگتن بسیار قوی است.

حسین در پاسخ به سوالی درباره مقایسه بین بایدن و دولت ترامپ گفت: «بدیهی است که تفاوت بزرگی بین دو دولت وجود دارد که در حال حاضر سعی ندارم به آن بپردازم و این موضوعی است که مورخان باید دوره ریاست جمهوری ترامپ و بایدن را بررسی کنند. اثرات آنها.” نگاهی به روابط عراق و آمریکا بیندازید.

نگرانی از تحولات اوکراین

وزیر امور خارجه عراق گفت: ما از این وضعیت به شدت متأسفیم، اگر خدای ناکرده این تحولات به یک جنگ بزرگ تبدیل شود، جنگ جهانی رخ خواهد داد که در بیشتر نقاط جهان ویرانی به بار خواهد آورد. جنگ روسیه و اوکراین و اثرات آن بر خاورمیانه. این درگیری می تواند منطقه عربی را نیز تحت تأثیر قرار دهد، روسیه کشور بزرگی است و منافع و نفوذ زیادی در منطقه دارد و ایالات متحده یک ابرقدرت در منطقه است. اتحادیه اروپا هم همینطور.

وی افزود: به همین دلیل به دنبال راه‌های مسالمت‌آمیز برای حل و فصل اوضاع از طریق گفتگو و مذاکره با طرف‌های مختلف هستیم، در غیر این صورت منفجر می‌شویم و دامنه این انفجار به عراق، ایران و سایر کشورها می‌رسد. خلیج فارس از نظر جغرافیایی از این معضل دور نیست و از نظر اقتصادی نیز این کشمکش ها بر این کشورها تأثیر می گذارد.

درگیری کنونی روسیه با غرب، اگر درست باشد، بر وضعیت انرژی، بازار نفت و قیمت آن تأثیر گذاشته است، اما این بدان معنا نیست که در صورت بروز بحران، منطقه خلیج فارس در خطر است. [فارس]نمی رسد بنابراین، حل مشکل از طریق گفتگو و مذاکره بین این طرف ها به نفع منطقه و عراق است که بخشی از آن منطقه است.

فواد حسین تاکید کرد که رفتن به جنگ به نفع منطقه نیست زیرا منطقه به ویژه عراق درگیر جنگ است. در واقع، ما قربانی جنگ های جاری هستیم و سه یا چهار نسل از عراقی ها داریم که در جنگ به دنیا آمده اند، در جنگ بزرگ شده اند، فرهنگ جنگ دارند و قربانی جنگ هایی بوده اند که ادامه داشته است. تقریبا 50 سال در عراق. هم داخلی و هم خارجی! به همین دلیل است که ما با جنگ و خشونت مخالفیم. ما با همسایگان خود مشکلات زیادی داریم، اما نمی خواهیم و به خشونت فکر نمی کنیم.

وی گفت: زمانی که ما از این درگیری بزرگ بین یک کشور بزرگ و سایر کشورها یا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صحبت می کنیم، ترس زیادی در منطقه ایجاد می کند. دامنه این آتش به منطقه ما نیز خواهد رسید زیرا همانطور که گفتم کشورهای بزرگی که ذکر شد به دیگران نیاز خواهند داشت و سایر کشورها یا با آنها خواهند بود یا علیه آنها.

ورود به این مناقشه برای کشورهای منطقه دشوار خواهد بود. ما با بی طرفی مثبت می گوییم که راه حل در مذاکره است. راه حل قابل مذاکره است. راه حل استفاده از ابزار دیپلماتیک است. “خشونت راه حل نیست.”

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما