هزینه دارو و تجهیزات پزشکی 4200 چقدر شد؟

[ad_1]

در حالی که صنعت داروسازی نسبت به ارز ترجیحی تردید دارد، این گزارش نشان می دهد که تا 19 آذرماه 88 معادل 42.4 میلیارد دارو و تجهیزات پزشکی 4200 تومان دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، از سال 1397 که ارز 4200 تومانی وارد اقتصاد ایران شد، اقلام زیادی مشمول توزیع این ارز شد اما به مرور زمان تنها 4200 تومان برای هفت قلم کالای اساسی توزیع شد که یکی از آنها دارو و تجهیزات پزشکی است.

اگرچه 4200 چالان از بودجه سال آینده حذف شده است، اما مسئولان از جمله وزیر دارایی بر این باورند که حذف ها به ترتیب انجام شده و چلان های دارو و گندم حذف نخواهد شد.

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص اعلام کرد که دولت برای سال جاری 8 میلیارد دلار ظرفیت 4200 تومانی را دارد و این ظرفیت به پایان رسیده و در اواخر سال از آن استفاده نمی شود. ، اما بر مردم در هر صورت. تا امروز هیچ فشاری ادامه ندارد.

اما در روزهای اخیر گزارش هایی مبنی بر کمبود دارو نه تنها برای داروهای خارجی بلکه برای برخی داروهای داخلی نیز شنیده می شود. ، حیدر محمدی – مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد که سه ماه از شش ماه دیگر سال گذشته و هنوز این موضوع حل نشده است.

به گفته وی، زمانی که تامین دارو با تاخیر مواجه می شود ناخودآگاه با کمبود مواجه می شویم چرا که تامین دارو ارتباط مستقیمی با تامین دارو دارد.

همچنین محمد عبدوزاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان مواد مخدر ایران می گوید: از آنجایی که سقف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات اواخر سال جاری به پایان رسیده است، بانک مرکزی اعلام کرده است که اگر ارز ترجیحی می خواهید، آن را انجام دهید. باید از دولت و مجلس بیاید. کدام درسته.

به گفته وی، اکنون زمان توزیع دارو یا مواد اولیه و واسطه ای، داروهای وارداتی و غیره که ثبت و سفارش و ارز شده است، تنها در حوزه داروسازی حدود یک میلیارد در انتظار این اقلام است. برای توزیع ارز.

در شرایطی که فعالان صنعت دارو از عدم توزیع ارز ترجیحی گلایه دارند، طبق اطلاعات دریافتی تا 19 آذرماه سال جاری حدود 11 میلیارد دلار ارز و حدود 1.5 میلیارد دلار واکسن کرونا واکسینه شده است. کالاهای اساسی و داروها. 1 میلیارد برای کالاهای اساسی و 2.4 میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی.

این در حالی است که سهمیه ارزی 4200 تومانی دارو و تجهیزات پزشکی در نیمه نخست امسال معادل دو میلیارد دلار عنوان شده است.

البته پیش از این سهمیه ۸ میلیارد ریالی برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی و دارو در بودجه امسال تامین شده است، اما گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که ابتدا ارز برای واردات کالاهای اساسی تامین شده است. نیمی از سال. میزان فعلی بیش از 7 میلیارد پوند است و در مجموع با احتساب واردات واکسن، وضعیت به حدی پیش رفته است که تقریباً تمام 8 میلیارد دلار تخمین زده شده برای کل سال هزینه شده است. در نیمه اول.

در همین راستا دولت ماه گذشته درخواست افزایش 4200 تومانی عرضه ارز را داشت و به مجلس پیشنهاد حذف ارز ترجیحی داد اما این موضوع را نپذیرفت و امسال 4200 توکن باقی ماند. سهمیه تخصیص هنوز مشخص نیست. این ارز برای کالاهای اساسی و دارو مشخص شده است و اینکه آیا به موسسات مربوطه اعلام شده است یا خیر.

[ad_2]

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما