همه چیز درباره سهمیه 15 لیتری بنزین

[ad_1]

در رفتن از این پس سهمیه بنزین به جای خودرو به سرپرست خانواده تعلق می گیرد. براساس طرح اتحادیه اقتصادی دولت، به هر ایرانی 15 لیتر بنزین با قیمت 1500 تومان سهمیه داده می شود. با این حال هنوز مشخص نیست که کارلس چگونه از این سهمیه استفاده خواهد کرد.

به گزارش فرارو، به گفته وزیر نفت، هر فردی می‌تواند با کارت ملی و یک سال اقامت در ایران از این سهمیه استفاده کند. اما هنوز زمان دقیق اجرای سراسری این طرح مشخص نیست و تنها چیزی که به چشم می خورد این است که این طرح آزمایشی ابتدا در جزایر کیش و کشم اجرا می شود. پس از آن در صورت موفقیت این طرح به سایر نقاط کشور نیز خواهد رسید.

البته اگر خودرو یا موتورسیکلت دارید و نگران سهمیه بنزین ذخیره شده در کارت سوخت خود هستید. باید بدانید که دولت قول داده است که این سهمیه ها همچنان در کارت سوخت باقی بماند.

همچنین خانواده هایی که خودرو داشتند و اکنون با اجرای طرح جدید سهمیه بنزین آنها کمتر از 60 لیتر می شود، این سهمیه تغییری نمی کند. البته هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در حال بررسی موضوع است.

افراد بدون خودرو چگونه از سهمیه بنزین خود استفاده می کنند؟

به گفته مسئولان وزارت نفت، قرار است سهمیه خانواده ها به حساب بانکی سرپرست خانوار واریز شود. بنابراین اگر ماشین دارید می توانید مستقیما از این سهمیه استفاده کنید. در غیر این صورت باید از قسمت اعتبار ریالی استفاده کنید.

با این حال همچنان در مورد نحوه خرید و فروش سهمیه بنزین و نحوه استفاده از اعتبار و ریال ابهام وجود دارد.

تنها مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی می گوید: برای این مشکل سیستم تعویض بنزین اندیشیده شده تا کسانی که خودرو ندارند بتوانند سهمیه خود را به افراد دیگر بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد کنند.

این در حالی است که در حالی که سهمیه بنزین به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز می شود، هنوز نمی دانیم این سهمیه چگونه در سامانه بورس قابل معامله است.

علاوه بر این، نمی دانیم که آیا دولت خریدار اصلی بنزین، سهمیه افراد و سامانه صرافی طرح است یا خیر. یا اینکه دولت اصلا دخیل نیست و فرد مستقیما وارد سامانه صرافی شود، سهمیه خانوار خود را برای فروش در سامانه بنزین بگذارد و پس از فروش ریالی ارز دریافت کند.

آیا طرح جدید سهمیه جایگزین کمک های بلاعوض می شود؟

حذف ردیف در لایحه بودجه سال 1401 نشان نمی دهد که آیا بنزین سهمیه ای جدید در واقع جایگزین یارانه زنده است یا برای همان بنزین برنامه ای وجود دارد.

اما بدون اشاره به طرح سهمیه بندی جدید بنزین، در برنامه و بودجه امور مالی سازمان گفته شد که سال آینده حدود 50 هزار تومان کمک معیشتی تعلق می گیرد.

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما