همه چیز درباره یک ضدافسردگی معروف: فلوکستین

شما باید 5 هفته پس از قطع فلوکستین صبر کنید تا بتوانید تیوریدازین یا MAOI مصرف کنید. مصرف در دوران بارداری باید با احتیاط کامل و زیر نظر پزشک باشد زیرا ممکن است به نوزاد آسیب برساند. در مورد مصرف داروی فلوکستین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. در دوران شیردهی این دارو به راحتی وارد بدن نوزاد شده و اثرات نامطلوبی روی او خواهد گذاشت. در دوران باردای فلوکستین تنها در صورت نیاز مصرف می شود. هنگام شروع یا قطع مصرف فلوکستین ممکن است نیاز به تنظیم سایر داروها، تغییر در رژیم غذایی و ورزش داشته باشید.سندروم سروتونین:فلوکستین عبیدی ممکن است میزان سروتونین را افزایش داده و موجب ابتلا به سندرم سروتونین یا مسمومیت سروتونین شود. برای مصرف همزمان این دو دارو ممکن است به تنظیم دوز یا آزمایشات ویژه نیاز داشته باشید که توسط پزشک نوشته می شود. از آنجاییکه فلوکستین باعث ناراحتی یا مشکل خاصی برای معده نمی شود، می توانید آن را همراه با وعده غذایی یا بعد از آن مصرف کنید. کپسول فلوکستین گاهی اوقات همراه با داروی دیگری به نام اولانزاپین (Zyprexa) برای درمان افسردگی شیدایی ناشی از اختلال دوقطبی استفاده میشود.

عوارض فلوکستین در دراز مدت

برای درمان انزال زودرس فلوکستین بخورم؟ اما باید بدانید که قرص فلوکستین را باید زیرنظر روانپزشک مصرف کنید و از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید.روانپزشکان و متخصصین مغز و اعصاب فلوکستین را برای درمان اختلالات زیر به کار می برند:اختلالات افسردگی اساسیاختلالات افسردگی پس از زایماناختلال افسردگی فصلیسندروم پیش از قاعدگیاختلال وسواس فکری و عملیاختلال اضطراب جدایی کودکاناختلال افسردگی در کودکاناختلال استرس و اضطراباختلال پرخوری عصبیاختلال فوبیا.اشکال داروی فلوکستینفلوکستین به چهار شکل ارائه میشود: کپسول، کپسول تأخیر در انتشار، قرص و محلولاشکال دارویی رایج در ایران:قرص فلوکستین ۱۰ میلی گرمقرص فلوکستین ۲۰ میلی گرمکپسول فلوکستیننحوه و ساعات مصرف قرص فلوکستین 10 و 20پیش از شروع مصرف قرص فلوکستین 10 و قرص فلوکستین 20 و قبل از هر بار مصرف مجدد راهنمای استفاده از دارو را مطالعه کنید.این دارو را به صورت خوراکی، طبق تجویز پزشک، معمولا یک بار در روز، صبحها، مصرف کنید.در صورتی که دو بار در روز این دارو را استفاده میکنید ممکن است پزشک شما اینطور تشخیص دهد که یک بار در صبح و یک بار ظهر آن را مصرف کنید.اگر از شکل مایع داروی فلوکستین استفاده میکنید دارو را با پیمانهی مخصوص مصرف کنید.

معمولا زمانی بین یک یا 4 هفته طول میکشد تا دارو تاثیرات خود را بگذارد اما اگر علائم افسردگی در شما کاهش پیدا کرد متوجه خواهید شد که دارو در حال اثر گذاری است. به طور کلی شما میتوانید فلوکستین را هر زمان که بخواهید مصرف کنید اما اگر مشکلات خواب و بیخوابی دارید یا فرصت درست خوابیدن ندارید، پیشنهاد میکنیم این دارو را صبحها و در هنگام صبحانه یا بعد از آن مصرف نمایید. اگر پیموزاید “pimozide” یا تیوریدازین “thioridazine” را مصرف میکنید یا اگر تحت درمان با تزریق متیلن بلو “methylene blue” هستید، نباید از فلوکستین 20 یا به طور کلی فلوکستین استفاده کنید. در صورت مصرف دارو قدرت واکنش شما نسبت به محیط کمی کندتر می شود بنابر این باید مراقب رانندگی باشید و یا به طور کلی از انجام اموری که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد اجتناب کنید. بدین صورت که وخامت حال این بیماران نسبت به کسانی که این داروها را مصرف نمیکنند در ۱۵ روز کمتر است. مطالعه دیگری نشان داد بیماران بستری شده برای COVID-19 که داروهای ضدافسردگی – از جمله SSRI مصرف کردند، نسبت به افرادی که داروی ضد افسردگی مصرف نمیکردند، کمتر در معرض انتوباسیون یا مرگ بودند.

فلوکستین چیست

به عنوان مثال می توان به داروهایی مانند اکستازی، مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی خاص (از جمله سایر SSRI ها مانند سیتالوپرام/پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین/ونلافاکسین)، تریپتوفان و غیره اشاره کرد. سروتونین یکی از این ترکیبات است که پس از تحریک نورون ها به داخل سلول های عصبی برگردانده می شوند. SSRI ها سطح سروتونین را در سیناپس عصبی افزایش می دهند و این با کاهش علائم افسردگی مرتبط است. به نظر میرسد پزشک میتواند در موارد مورد نیاز، این دارو را برای کاهش علائم در بیماران مبتلا به افسردگی پس از زایمان هم تجویز کند. این قرص که با نام پروزاک هم شناخته میشود، در گروه داروهای ضد افسردگی قرار میگیرد و با افزایش میزان ترشح سروتونین در مغز به مبارزه با افسردگی و اختلالات مرتبط با آن میپردازد. داروی فلوکستین یک بازدارنده بازجذب سروتونین (SSRI) است که برای درمان افسردگی، پرخوری عصبی (بولیمیا)، وسواس فکری، اختلال ناخوشی پیش قاعدگی در زنان (PMDD) مورد استفاده قرار میگیرد. پروزاک که با نام عمومی آن فلوکستین نیز شناخته می شود، یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است. محتمل ترین تداخل فارماکوکینتیکی بین مهارکننده های قویP450-d6یعنی فلوکستین وپاروکستین با داروهای معدودی (مثل دزپیرامین ,تریپتیلین,فلکائینید)که کلیرانس آنها شدیداً وابسته به این مسیر است اتفاق می افتد.مصرف همزمان بنزودیازپینها ,لیتیوم ,ضد افسردگیهای سه حلقه ای میتوانند اثرات عصبی مرکزی دارو را افزایش دهندفلوکستین میتواند سطح پلاسمائی کاربامازپین, فنی توئین ,وین بلاستین وتیوریدازین را افزایش دهد از مصرف همزمان با داروهائی که دارای پیوند پروتئینی هستند (مانند وارفارین ) اجتناب شود.مصرف همزمان با دیگوکسین باعث افزایش توکسیسیته دیگوکسین می شود.وهمچنین مصرف همزمان با فلوفنازین ممکن است علائم پارکینسون را مشاهده کنیم.در بیماران با مشکلات ذیل با احتیاط تجویز شود: بیماریهای کاردیوواسکولر,دیابت ,مشکلات گبدی,مانیاگلوکوم,نارسائی کلیوی,وبیماران مبتلا به صرع.

عوارض فلوکستین ۲۰

بیماریهایی مانند افسردگی، اضطراب، نوسانات خلقوخو، وسواس و دیگر بیماریهای مرتبط با روان گاهی با مراجعه به روانشناس و برگزاری جلسات روان درمانی، به تنهایی قابل درمان هستند. یک بیمار مبتلا به فشار خون بهراحتی داروی مکمل یا جایگزین را قبول میکند اما یک بیمار وابسته به داروهای اعصاب و روان دچار آسیبهای فراوانی در این پروسه میشود. این دارو ممکن است خطر یک دوره مختلط یا شیدایی را افزایش دهد. مصرف داروی فلوکستین در اغلب موارد دارای عوارض حاد و خطرناک نیست، اما عوارض نادر و خطرناک این دارو شامل تغییرات روحی و روانی غیر عادی یا شدید همچون پریشانی، احساس هیجان یا انرژی شدید، افکار خودکشی، کبود شدگی و خونریزی آسان، ضعف ماهیچهها و عضلات، لرزش، تغییر در توانایی جنسی و کاهش میل جنسی و کاهش وزن غیر معمول میباشد. در صورت سابقه مشکلات کبدی، کلیوی، قلبی (ضربان قلب نامنظم)، صرع، دیابت نوع ۲، مشکلات چشمی (مانند گلوکوم یا آب سیاه)، مشکلات خونی (خون ریزی)، تغییر خلق و خوی شدید (سرخوشی ناگهانی) حتما پزشک خود را مطلع سازید. فلوکستین به بهبود خلق و خو، خواب، اشتها و سطح انرژی کمک می کند و همچنین باعث می شود علاقه فرد به فعالیت های روزمره بیشتر می شود.

توصیه پزشکان بر این است که فلوکستین را صبح مصرف کنید، زیرا به خصوص در ابتدای درمان می تواند باعث افزایش انرژی در افراد شود. کسی که فلوکستین مصرف میکند، ممکن است در ابتدای درمان به لحاظ فیزیکی و ذهنی تا حدی فعال شود، در این زمان ممکن است به فکر خودکشی بیفتد. این دارو موجب اختلال در هوشیاری ذهنی کودکان نیز میشود. درمورد مصرف اين دارو توسط كودكان و زنان باردار اگر نياز به مصرف باشد، از دو سال به بالا ممكن است فلوكستين تجويز شود و اتفاقا جزو داروهاي منتخب روانپزشكان است. اگر یک نوبت دارو را فراموش کرده اید بخورید و چند ساعت بعد یادتان می آید مشکلی نیست و میتوانید دوز فراموش شده را مصرف کنید ولی اگر نزدیک دوز بعدی شده ، دوزی که جا انداخته اید را دیگر مصرف نکنید و به جایش از دوز بعدی طبق برنامه ادامه دهید. در صورت مشاهده هر یک از این علائم در نوزاد تازه متولد شده خود حتما به پزشک اطلاع دهید. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ییل، 11 نوزاد را که مادران آنها روزانه 20 تا 40 میلی گرم فلوکستین مصرف می کردند، مورد مطالعه قرار دادند. اگر متوجه شدید نوزاد شما مثل همیشه تغذیه نمی کند، یا به نظر می رسد خواب او غیرمعمول است، یا نگرانی دیگری در مورد کودک خود دارید، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید. هنگامی که فردی تصمیم می گیرد که پروزاک یا فلوکستین را قطع کنید باید طبق دستور پزشک اقدام نمایید. 4- قبل از استفاده سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی، دو قطبی، جنون ادواری یا اقدام به خودکشی را به پزشک اطلاع دهید. اگر در حال مصرف فلوکستین برای کنترل علائم سندروم پیش از قاعدگی هستید، پزشک به شما توصیه می کند هر روز یا 2 هفته قبل از شروع قاعدگی این دارو را مصرف کنید. هم دیده شود که اگر درمان طبق نظر پزشک و با دوز کم شروع شود، این عوارض به حداقل رسیده و حتی در صورت بروز، پزشک میتواند آن را مدیریت کرده و از بین ببرد. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی فلوکستین پزشک توصیه می کند مصرف دارو را به میزان کم شروع کرده و به تدریج مصرف آن را افزایش دهد. ممکن است پزشک شما درمان را با دوز کم دارو شروع کند و پس از عادت کردن بدن، مقدار داروی شما را افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.

برخی داروها و فلوکستین می توانند با یکدیگر تداخل داشته و احتمال بروز عوارض جانبی افزایش یابد. هر کس که تمایل دارد مصرف پروزاک را قطع کند، باید این کار را به تدریج و با کمک پزشک انجام دهد تا از عوارض جانبی منفی آن پیشگیری کند. هر دوی آنها با جلوگیری از بازجذب سروتونین، یک ماده شیمیایی در مغز که به عنوان یک پیام رسان بین سلول های عصبی عمل می کند، کار می کنند. فلوکستین یک داروی تجویزی است که برای درمان افسردگی، حملات پانیک، اختلال وسواس فکری-اجباری، بولیمیا و نوع شدید سندرم پیش از قاعدگی استفاده می شود. زمانی که بدن فرد احساس نیاز شدید به مصرف شیشه برای دستیابی به آرامش دارد، قرص فلوکستین همچون یک آرامبخش قوی در فرد عمل میکند و از احساس شدید نیاز به مصرف مواد و شیشه در بدن فرد میکاهد. دوز توصیه شده سرترالین ۲۵ تا ۲۰۰ میلی گرم یک بار در روز است. افسردگی در بزرگسالان با ۲۰ تا ۸۰ میلی گرم فلوکستین در روز درمان می شود.

قرص فلوکستین ۲۰ برای چیست

پس از ۱۳ هفته مصرف روزانه، ۹۰ میلی گرم یک بار در هفته ممکن است در برخی از بیماران موثر باشد. در مورد اقدامی که در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، باید انجام دهید با پزشکتان مشورت نمایید. چنانچه با بلع کپسول مشکل دارید میتوانید از پزشکتان بخواهید که شربت فلوکستین را برایتان تجویز نماید. فلوکستین ممکن است باعث بروز شرایطی شود که بر روی ضربان قلب تاثیر می گذارد که طولانی شدن QT یا QT prolongation نامیده می شود. این عارضه ناشی از فعالیت بیش از اندازه ی سروتونین در بدن می باشد .در صورت مشاهده ی علایمی همچون احساس برافروختگی،تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات،پریشانی و تغییرات خلق و خو فورا تا پیش از مصرف نوبت بعدی این دارو به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید. برای درمان اضطراب، بی خوابی و علائم ترک الکل و سایر داروها استفاده می شود. در این مطلب با توجه به جدیدترین توصیه های مجله معتبر پزشکی ان اچ اس انگلستان، بهترین زمان استفاده از این داروی ضد افسردگی را برای شما بیان می کنیم.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا به صورت آنلاین و تلفنی با روانشناسان آنلاین مشورت نمایید. دوز توصیه شده برای درمان افسردگی در کودکان ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم در روز است. 7 روز پس از آخرین دوز روزانه از فرمولاسیون 20 میلی گرمی فلوکستین، رهش فوری شروع میشود. همچنین ممکن است کارهای وسواسی/اجباری مانند شستشوی دست، شمارش و چک کردن مکرر که باعث تداخل با زندگی روزانه تان می شود را کاهش دهد. هر دو دارو می توانند اضطراب، ترس و رفتارهای اجباری را کاهش دهند. همچنین باعث کاهش ترس، اضطراب، افکار منفی و حملات ترس می شود. بعضی از اختلالات خوردن و حملات ترس (حملات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ترس و نگرانی شدید). طولانی شدن QT به ندرت منجر به بروز عارضه جدی و گاهی مرگبار ضربان سریع و نامنظم قلب می شود که با علائم دیگری مانند سرگیجه و ضعف شدید همراه است و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. هر دوز از قرص کلردیازپوکساید طریقه مصرف خاص خود را دارد که باید طبق دستوالعمل پزشک انجام شود. در صورتی که به وعده بعدی مصرف قرص نزدیک بود، وعده قبلی را مصرف نکنید اما اگر هنوز فاصله زمانی مناسبی وجود دارد به محض یادآوری قرص را بخورید.

فلوکستین برای چیست

9- هرگز این دارو را به دیگران پیشنهاد ندهید، حتی اگر شدیدا اثرات مثبت آن را تجربه کردهاید. پوکساکیم یکی از برندهای کلردیازپوکساید است که اثرات آرام بخش و خواب آور دارد . اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید (از جمله داروهای ادرار آور) یا مبتلا به شرایط خاصی هستید، مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ، خطر طولانی شدن QT افزایش پیدا می کند. قبل از شروع مصرف داروی فلوکستین راهنمای مصرف دارو را با دقت مطالعه کنید و اگر در مورد دارو سوالی دارید از پزشک خود بپرسید. قبل از شروع استفاده از کپسول فلوکستین حتما راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروخانه را بخوانید. دکتر رنجبر درباره تداخلات دارویی فلوکستین می گوید: «باید گفت که فلوکستین تداخل دارویی زیادی ندارد و هر موضوعی باید براساس سود و زیان آن درنظر گرفته شود. شدید باید سریعا نزد پزشک رفته یا به بیمارستان مراجعه کنید. در سال 1952 کارکنان این بیمارستان در طی مشاهده شگفتآوری شاهد بودند که بیماران مبتلا به سل کاملا سرحالاند و تب آنها قطع شده است. حتی این کمتوجهی مسئولان و مردم باعث شده تنها در کنار بیمارستان اعصاب و روان، گلفروشی وجود ندارد. اما همانطور که گفته شد در کنار مزایا و موارد درمانی، عوارض و اثرات جانبی نیز دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

ممکن است 4 تا 5 هفته یا بیشتر طول بکشد تا شما اثرات مفید دارو را به خوبی لمس کنید. برای تجدید مجدد این دارو نیازی به تجویز جدید نیست. برای آشنایی با سایر داروهای ضد افسردگی کلیک کنید. در زمان مصرف کپسول فلوکستین ، از مصرف الکل خودداری کنید . لذا از مصرف خودسرانه آن برای کاهش وزن و درمان هرگونه چاقی خودداری نمایید. برای مصرف فلوکستین بسته به بیماری و مشکل خاص شما پزشک دستور مصرف صادر می نماید و شما باید قبل از شروع مصرف فلوکستین آن را بدقت مطالعه نمایید. قبل از شروع استفاده از فلوکستین حتما راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروخانه را بخوانید. توصیه های دارویی فلوکستین . طبق قوانین سازمان غذا و دارو، فروش محصولات دارویی به صورت حضوری می باشد جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02174953 تماس حاصل فرمایید. 2- در صورت مشاهده نعوظ دردناک در مردان، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما